Butlletí 415 - ESPECIAL MOBILITAT SOSTENIBLE

Setembre 2020

Fes clic aquí si tens problemes per visualitzar la plana Twitter Facebook YouTube

 

Butlletí 415 - ESPECIAL MOBILITAT SOSTENIBLE

 
   
 

La crisi sanitària COVID-19 ha reobert el debat de la mobilitat a les ciutats. Al davant, no només els reptes derivats de les mesures de seguretat, sinó sobretot l'urgència d'establir una mobilitat realment sostenible, que permeti ciutats i pobles més saludables, i on la ciutadania pugui recuperar l'espai públic i exercir el dret a respirar aire net. Analitzem la mobilitat després del confinament general de la primavera del 2020 a causa de la pandèmia.

 
Reflexió
 

Entrevista

 
 

Manel Ferri: “La vella mobilitat ha permès l’efecte devastador de la pandèmia a les ciutats, altament contaminades”

24/09/2020

 
 

Manel Ferri és expert en mobilitat i president en funcions de l'Associació per la Promoció del Transport Públic. És, sens dubte, una de les veus amb més criteri de l'Estat per analitzar els reptes i actuacions a favor de la transició cap a una mobilitat sostenible. Amb ell, analitzem avui quina aprenentatges ha portat la COVID-19 en referència a la mobilitat urbana, però també les mesures concretes que s'estan duent a terme al territori, i el full de ruta que s'hauria de posar en marxa per arribar a una mobilitat deslligada dels combustibles fòssils i enfocada a la salut i el benestar de les persones.

 
 

Laura Vergara: “La bicicleta contribueix a lluitar contra les crisis sanitària, ambiental i socioeconòmica a què ens enfrontem”

24/09/2020

ConBici és l'entitat de referència a Espanya per a la promoció de la bicicleta com a mitjà de transport habitual, segur i sostenible. Reuneix 65 associacions i col·lectius de ciclistes de tot Espanya. Hem volgut parlar amb la seva coordinadora Laura Vergara per tenir la visió en el context post-COVID dels que representen i defensen davant entitats públiques i privades els drets i els interessos de les persones que utilitzen la bicicleta com a mitjà de transport o de lleure.

Francisco Rodero: "Necessitem més informació de com es mou la gent"


 

24/09/2020

Francisco Rodero és responsable de projectes ITS al Centre d’Innovació del Transport (CENIT), integrat al CIMNE de la UPC. Rodero ens aporta la mirada de la importància del big data en una transició real cap a la mobilitat sostenible. Analitza les tendències i sobretot la necessitat de tenir una bona xarxa d'anàlisi sobre el moviment de les persones, lligada en gran part al nostre telefon mòbil, per observar comportaments i el seu impacte en les emissions de gasos amb efecte hivernacle o millorar la flexibilitat de l'oferta de transport públic.

 
 

Pere Torres: "El nou Pla Director vol provocar una inflexió en el model de mobilitat"

24/09/2020

 
 

Pere Torres és Director General de l'ATM a l'Àrea de Barcelona. Analitzem amb ell el recentment aprovat Pla Director de Mobilitat 2020-2025 del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona. El pla és una referència per al sector de la mobilitat i marca la seva evolució cap a un món més digitalitzat i sostenible. Està basat en 10 eixos que persegueixen un gran objectiu amb cinc vessants: una mobilitat més saludable i sostenible, més eficient i productiva, més segura i fiable, més inclusiva i equitativa, i més intel·ligent i digital. El pla proposa un total de 86 mesures que tindran un cost estimat d'uns 100 milions d'euros.

 
 

Reportatges

 
 

Calen canvis radicals en la planificació urbana i del transport per a una Barcelona més saludable: el nou Pla Cerdà per al segle XXI

Barcelona és una ciutat compacta i forma part d’una gran àrea metropolitana. Tot i que només un de cada quatre viatges a Barcelona es fa en cotxe, el trànsit motoritzat domina la ciutat a causa de la gran demanda d’espai i infraestructura. A més, falten espais verds a la ciutat, que només té uns pocs parcs.

Mobilitat a Barcelona: Ús de la bicicleta en Post-COVID

 

Des que la COVID19 ens va canviar el món ha ocorregut un boom de la bicicleta a les nostres ciutats. Però aquesta tendència ve de lluny i la pandèmia només ha accelerat el canvi en el com es realitza la mobilitat. La pregunta ara és: Realment hi ha hagut un canvi modal? Ha crescut l'ús de la bicicleta? Vegem-ho a continuació.

 
 

El ressorgiment de la bicicleta a la ciutat: de l’estat l’alarma al desconfinament

 
 

La pandèmia i el confinament ha possibilitat el ressorgiment de la bicicleta arreu del món com un mitjà segur de desplaçament i les ciutats i pobles s’han apressat a crear més espais, mes carrils bici en detriment de l’espai dedicat al cotxe. Això ha estat possible gràcies a les actuacions d’urbanisme tàctic que l’estat d’alarma ha possibilitat. El gran repte que s’analitza a continuació és el fet de consolidar les actuacions provisionals en definitives com estan fent grans ciutats com Paris.  

 
 

Opinions

 
 

La nova normalitat serà sinònim també d’una nova mobilitat?

24/09/2020
Antoni París

Estendre la filosofia de l’economia del bé comú a la mobilitat pot ser la manera de crear aquest nou escenari en el que administracions, empreses, organitzacions, persones... acceptin que anar de bòlid no ens fa més eficients, ni eficaços, ni productius, ni competitius.

Cotxe, escola, petó i adéu
 

24/09/2020
Joana Diaz

Després de mesos sense cotxes, hores punta, soroll i contaminació només han calgut uns dies per recuperar la inèrcia aparcada de la mobilitat frenètica. En un món sense abraçades, un rètol de “petó i adéu” per zones d’estacionament curt per deixar i recollir nens a l’escola pot semblar l’arc de Sant Martí sortint dels núvols que hem vist als balcons. Però que la coloraina no ens tapi l’horitzó de la mobilitat sense emissions.

 
 

Mobilitat postpandèmia

22/09/2020
Albert Punsola

Sempre s’havia dit que, per vèncer l’impuls de fer servir el vehicle privat, l’oferta de transport col·lectiu havia de ser més ràpida o més barata que el cotxe, o les dues coses alhora. Caldrà sumar-hi el factor de la salut. És cert que aquest aspecte, des del punt de vista de mantenir a ratlla la pol·lució atmosfèrica, fa anys que és un poderós argument per estimular l’abandonament del vehicle privat. Ara hi ha una nova perspectiva: la seguretat d’autobusos, trens i tramvies en relació als contagis.

 
Notícies
 

La COVID canvia com moure's a la ciutat: més cotxes i bicis i menys transport públic

24/09/2020

 
 

La pandèmia i la por al contagi del coronavirus han fet canviar els hàbits de mobilitat a les grans ciutats. Així ho constata un estudi de la Plataforma Veïnal Nextdoor, fet a Barcelona.
 

 
 

Mobilitat post COVID-19. Què estan fent les ciutats?

23/09/2020

 
 

L'emergència sanitària actual suposa un repte per les estratègies de mobilitat de les ciutats. I també esperona impulsar una veritable transició cap a la mobilitat sostenible. Relatem algunes d'elles en aquesta notícia.

 
 

Calella crea la ‘Zona 20’ a carrers amb prioritat per a les bicicletes per completar l’anella holandesa
 

24/09/2020

L’Ajuntament ha posat en funcionament una xarxa de carrers amb prioritat per a les bicicletes sota el nom de “Zona 20”. Aquests carrers enllacen amb els carrils per a bicicletes ja existents creant una veritable anella circulatòria amb garanties de seguretat, batejada com “anella holandesa”.

Castellar del Vallès implanta la reducció del límit de velocitat en vies urbanes de 40 a 30 quilòmetres per hora

24/09/2020

L’Ajuntament de Castellar del Vallès ha començat a implantar la reducció de la velocitat màxima permesa en vies urbanes per a tot tipus de vehicles dels 40 als 30 quilòmetres per hora, una mesura que té per objectiu pacificar el trànsit de vehicles als diferents nuclis urbans del municipi.

 
 

L’Hospitalet inicia la implantació de la xarxa bàsica pedalable, connectada i segura

 

23/09/2020

L’actuació forma part de les mesures adoptades per l’Ajuntament a l’espai públic per la COVID-19 i per fomentar la mobilitat sostenible. Els treballs, que tenen una durada aproximada d’un mes, permetran els desplaçaments segurs en bici a la ciutat, de nord a sud i d’est a oest.

El Consell Comarcal inicia un estudi sobre la mobilitat elèctrica a la comarca que s’inclourà al Pla per la Qualitat de l’Aire del Vallès Occidental

22/09/2020

L’estudi  té com objectiu la definició diferents propostes d’actuació per tal d’impulsar la mobilitat elèctrica a la comarca. Cada mesura que es definirà tindrà el seu àmbit d’actuació, la implementació del conjunt de les mesures suma facilitats a la utilització del vehicle elèctric.

 
 

Barcelona encara la tardor amb més restriccions als cotxes
 

22/09/2020

Barcelona es prepara per encarar una tardor amb noves restriccions per al cotxe. L’Ajuntament ha tret a concurs les obres per ampliar algunes voreres del centre i construir un carril bici de cap a cap de la ciutat. Els treballs implicaran reduir el nombre de carrils per al trànsit privat en vies com Aragó, Pelai o la ronda de la Universitat.

La contaminació marca els valors més elevats des de l’inici de la COVID-19

17/09/2020

Aquest dilluns, 14 de setembre, ha estat el dia amb més contaminació per NO2 a Barcelona des d’abans de la crisi de la COVID-19, fa ja més de sis mesos. Així ens ho diuen les dades obertes de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de la Generalitat de Catalunya.

 
 

Es posa en marxa Tarragona Ciutat 30, que aposta per un canvi radical de la mobilitat de la ciutat

14/09/2020

La modificació de l’ordenança ja existent s’ha basat en la reducció del límit de velocitat a 30 km/h, l'actualització de les disposicions sobre la circulació de bicicletes, la introducció d’una regulació per als vehicles de mobilitat personal (VMP) i la revisió de les obligacions de la resta de conductors respecte de les bicicletes i VMP, entre altres coses.

L'Anella Verda de Sant Cugat del Vallès es queda per convertir-se en una gran xarxa ciclable

07/08/2020

L'actuació es complementarà a curt i mitjà termini amb la connexió amb els districtes i mesures de promoció de l'ús de la bicicleta

 
 

Aprovat el Pla Director de Mobilitat de la regió de Barcelona fins el 2025

 

03/08/2020

El nou full de ruta posa l’accent en el medi ambient i fixa l’objectiu que el transport públic guanyi 200 milions de viatges anuals. Està basat en 10 eixos que tracten de forma integral diferents aspectes rellevants de la mobilitat i que persegueixen un gran objectiu amb cinc vessants: una mobilitat més saludable i sostenible, més eficient i productiva, més segura i fiable, més inclusiva i equitativa, i més intel·ligent i digital. Prproposa un total de 86 mesures que tindran un cost estimat d'uns 100 milions d'euros.

Professionals de la salut i la ciència urgeixen canvis profunds i urgents en la mobilitat per fer front a la crisi actual

28/07/2020

Més de 150 professionals de la salut i científics dels principals centres catalans publiquen una carta oberta adreçada als alcaldes i alcaldesses alertant de l'augment d'emissions contaminants en les ciutats catalanes. Amb aquesta iniciativa es volen sumar a les demandes urgents de la Campanya ¨Confinem els cotxes. Recuperem la ciutat!" —de la qual forma part Ecologistes en Acció de Catalunya—, per transformar la mobilitat insostenible, reduint de forma dràstica el vehicle privat.

 
Recursos
 

Mobilitat i COVID-19: Com hem de redissenyar el transport per a un nou futur?
 

Aquest document forma part d'una sèrie de notes de debat que aborden preguntes fonamentals sobre la COVID-19 i les estratègies de resposta. Els treballs han estat elaborats sobre la base de la millor informació científica disponible i poden ser actualitzats a mesura que aquesta evolucioni.

La Generalitat obre una línia d'ajuts de 16 milions per a l'adquisició de vehicles elèctrics i la instal·lació de punts de recàrrega

El departament d’Empresa i Coneixement, a través de l’ICAEN, ha obert la convocatòria d’ajuts per a l’impuls de la mobilitat sostenible, dotada amb 16,1 milions d’euros i que inclou subvencions a l’adquisició de vehicles elèctrics i a la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, entre d’altres.

 
Bones Pràctiques
 

Vic, ciutat saludable a 30 km/h
 

Vic camina cap a una ciutat pacificada, amb velocitat màxima a 30 km/h, on es prioritzen les persones i els desplaçaments saludables.

Sant Cugat mesurarà la qualitat de l'aire a través de nanosensors

És una prova pilot que forma part del projecte europeu NanoSen AQM Interreg Sudoe, que s'impulsa amb la col·laboració de l'AMB i Aiguasol.

 
Especials
 

MOBILITAT SOSTENIBLE

 
 

La crisi sanitària COVID-19 ha reobert el debat de la mobilitat a les ciutats. Al davant, no només els reptes derivats de les mesures de seguretat, sinó sobretot l'urgència d'establir una mobilitat realment sostenible, que permeti ciutats i pobles més saludables, i on la ciutadania pugui recuperar l'espai públic i el dret a respirar aire net. 

 
 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Butlletins publicats

 

Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat
Comte d'Urgell, 187
08036 Barcelona

 
     

Twitter Facebook YouTube