Professionals de la salut i la ciència urgeixen canvis profunds i urgents en la mobilitat per fer front a la crisi actual

Font: Ecologistes en Acció

28/07/2020 - 11:11
Font: Ecologistes en Acció

Font: Ecologistes en Acció

Més de 150 professionals de la salut i científics dels principals centres catalans publiquen una carta oberta adreçada als alcaldes i alcaldesses alertant de l'augment d'emissions contaminants en les ciutats catalanes. Amb aquesta iniciativa es volen sumar a les demandes urgents de la Campanya ¨Confinem els cotxes. Recuperem la ciutat!" —de la qual forma part Ecologistes en Acció de Catalunya—, per transformar la mobilitat insostenible, reduint de forma dràstica el vehicle privat.

La carta ha estat presentada aquest 28 de juliol en roda de premsa en el Col·legi de Periodistes de Catalunya per 5 dels seus signants i experts en la matèria. Durant la sessió han recordat que la contaminació de l'aire és el principal problema de salut pública a les nostres ciutats i que la principal causa és el trànsit rodat, com s'ha pogut constatar amb la baixada en les concentracions que s'han produït per la reducció de trànsit durant confinament.

En les seves intervencions han presentat els resultats dels estudis que han realitzat sobre els efectes sobre la salut tant dels contaminants atmosfèrics com del propi model de mobilitat insostenible. Es tracta del principal problema de salut pública de les nostres ciutats per un factor ambiental prevenible que, recorden, està directament relacionat amb morts prematures i nombroses malalties respiratòries, cardiovasculars, neurodegeneratives i càncers. A més de danyar la salut i reduir l'esperança de vida, la mala qualitat de l'aire també causa importants pèrdues econòmiques.

Per això han instan als responsables públics a realizar actuacions efectives per reduir les emissions de forma urgent. Consideren que les actuacions realitzades per algunes ciutats per variar el model de mobilitat han estat tímides i parcials, com demostren les dades d'augment de les emissions i del trànsit privat, que se situa en nivells similars a abans de la pandemia, quan no hi ha l'activitat laboral ni escolar habitual, ni turística. Consideren que no hi haurà un moment més propici per fer un canvi dràstic en el model actual, i el cost d'oportunitat será dramàtic en l'escenari que es vaticina de cara a la tardor, amb la tendencia actual.

La reducció d'emissions, han insistit, és urgent també enfront de la preocupant acceleració del canvi climàtic que, alhora, segons han explicat, és també una crisi de salut. D'altra banda, s'han referit a les últimes investigacions realitzades als Estats Units d'Amèrica, la Xina i Itàlia on s'apunten a majors taxes de contagis i morbimortalitat pel coronavirus en les ciutats i zones on es respira més aire contaminat.

Per això, se sumen amb aquesta iniciativa a les demanes de la campanya ¨Confinem els cotxes. Recuperem la ciutat!" impulsada des de 13 municipis catalans, amb més de 650 entitats i 8100 persones adherides. Insten a la responsabilitat dels alcaldes i alcaldesses per donar resposta urgent en l'alçada de la magnitut dels problemes derivats del model de mobilitat insostenible

Carta de les professionals de la salut i científics als alcaldes i alcaldesses: https://cutt.ly/zyOueZ4


 

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

Per donar suport a l’execució de vies ciclistes per part dels ens locals, la Generalitat va publicar el passat 2018 una primera convocatòria d’ajuts per a fomentar l'execució d'actuacions de vies ciclistes, aquesta convocatòria va estar dotada de 20 MEUR per cofinançar el 50% del cost de les actuacions.

Entrevista

ConBici és l'entitat de referència a Espanya per a la promoció de la bicicleta com a mitjà de transport habitual, segur i sostenible. Reuneix 65 associacions i col·lectius de ciclistes de tota Espanya. Hem volgut parlar amb la seva coordinadora Laura Vergara per tenir la visió en el context post-COVID dels que representen i defensen davant entitats públiques i privades els drets i els interessos de les persones que utilitzen la bicicleta com a mitjà de transport o de lleure, per tal d'aconseguir implementar mesures, normatives, infraestructures i tot allò que fomenti la cultura de la bicicleta.

Notícia

L’Ajuntament de Castellar del Vallès ha començat a implantar la reducció de la velocitat màxima permesa en vies urbanes per a tot tipus de vehicles dels 40 als 30 quilòmetres per hora, una mesura que té per objectiu pacificar el trànsit de vehicles als diferents nuclis urbans del municipi.

Butlletí