Barcelona donarà més espai als vianants: Gran Via i Diagonal perdran part dels carrils laterals

Font: Betevé

27/04/2020 - 10:10

L’Ajuntament de Barcelona ha presentat un pla per adaptar l’espai públic a la nova mobilitat que s’establirà a la ciutat un cop s’aixequin progressivament les mesures de confinament, adoptades per evitar la propagació del coronavirus. El projecte, que té un pressupost de 4,4 milions d’euros, vol guanyar 12 quilòmetres de carrer per a ús dels vianants per permetre que puguin mantenir la distància social. La fórmula que proposa el consistori per aconseguir aquest espai és pacificar alguns carrers, tancar al trànsit els laterals de l’avinguda Diagonal i la Gran Via i ampliar les voreres de la via Laietana.

Diagonal i Gran Via perdran part dels carrils laterals

A l’avinguda Diagonal es tancarà al trànsit el lateral sud (banda mar) entre la plaça de Francesc Macià i el passeig de Gràcia i el lateral nord (banda muntanya) entre el passeig de Gràcia i el carrer de la Marina. La resta de trams dels laterals quedaran oberts al trànsit per facilitar la circulació dels autobusos.

A la Gran Via es tancarà a la circulació el lateral sud entre les places d’Espanya i Tetuan. El lateral nord quedarà obert per a la circulació dels busos.
 

Pacificacions: Consell de Cent, Rocafort i Girona

En els carrers del Consell de Cent, Rocafort i Girona, el pla municipal preveu reduir-hi el trànsit de cotxes a un sol carril (amb velocitat limitada a 30 km/h) i ampliar les voreres amb quatre metres més. També es col·locaran elements per disminuir la velocitat als accessos als carrers.
 

Via Laietana: ampliació de voreres

La fórmula de l’Ajuntament serà ampliar les voreres de ambdues bandes amb pintura per fer que siguin de 4,5 metres.

Aquestes mesures se sumaran a d’altres que té previstes el consistori abans que s’aixiqui el confinament com la millora de la xarxa del carril bus de la ciutat i la creació de 21 quilòmetres de corredors bici. També vol impulsar un protocol de desinfecció al transport públic, posar en marxa el Bicing ampliat i fer una campanya per fomentar els desplaçaments a peu i en bicicleta.

Per a més endavant, però abans de l’estiu d’aquest 2020, l’Ajuntament també preveu accelerar la campanya per evitar que les motos aparquin a les voreres, incloure el transport públic en el fons de rescat de la covid-19 i estendre les zones d’aparcaments regulats en superfície, entre altres mesures.
 

El confinament ha afavorit el vehicle privat

Totes aquestes iniciatives tenen un objectiu doble: d’una banda, facilitar que la ciutat reactivi el dia a dia de forma segura i impedir més contagis i, de l’altra, evitar que es consolidi el model de mobilitat que s’ha generat durant el confinament. Aquest nou model ha invertit la proporció de desplaçaments que es fan en vehicle privat i en transport públic. Si abans de la crisi el 26 % dels viatges es feien en vehicle privat i el 37,3 %, en transport públic, ara la proporció és de 34,4 %  i el 19,5 % respectivament.


 

Relacionats

Notícia

Si el projecte de les “superilles” s’apliqués íntegrament, la ciutat de Barcelona podria evitar cada any 667 morts prematures, la majoria a causa de la disminució dels nivells de contaminació atmosfèrica (NO2). Són algunes de les conclusions d'un estudi de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), el qual estima que la implementació de les 503 “superilles” previstes inicialment reduiria els nivells anuals de contaminació atmosfèrica un 24%.

Notícia

S'aprova el projecte executiu per construir el tram entre la plaça de les Glòries i Verdaguer, amb unes obres que començaran previsiblement durant el primer semestre del 2021 i duraran 21,5 mesos.

Notícia

La proposta segueix el model de ciutats com Berlin, Viena o Nova York i demana la creació de carrils bici temporals per descongestionar el transport públic en trajectes urbans en el procés de desconfinament.

Butlletí