Erlangen: la ciutat de les bicicletes

Sostenible.cat
30/03/2009 - 00:00
El municipi d'Erlangen té una mica més de cent mil habitants, i noranta mil bicicletes. Això resumeix l'èxit de les polítiques que, des de fa més de trenta anys, han incentivat la creació de carrils-bici i la seguretat dels ciclistes. La ciutat forma part de l'àrea metropolitana de Nuremberg, a Bavària, al sud-est d'Alemanya. El motor econòmic és la indústria elèctronica, amb vora un terç de la població treballant en aquest sector, encapçalat per una gran fàbrica de l'empresa Siemens. L'altra activitat important és la universitat d'alt nivel Alexander Friedrich, el "Berkeley de Francònia", que atrau més de vint mil persones a la ciutat.

El govern municipal d'Erlangen va apostar per la bicicleta fa més de 30 anys: el primer pla en aquest sentit data del 1977. Des d'aleshores ha mirat d'incentivar el transport en bicicleta, a peu o en transport públic, i minimitzar l'ús del cotxe. I al llarg d'aquest temps, ha creat una extensa xarxa de carrils-bici. Ara com ara, a l'àrea d'Erlangen hi ha un total de 405 quilòmetres de carrers i carreteres, i 184 quilòmetres de carrils-bici.

A més a més, la xarxa està dissenyada pensant en afavorir els desplaçaments diaris de fins a deu quilòmetres, perquè sigui realment una alternativa a l'hora d'anar als centres de treball, a la universitat o a les zones comercials des de les àrees residencials. I, en molts casos, anar en bicicleta resulta quasi igual de ràpid. De fet, alguns trajectes són més curts en bicicleta que en cotxe, perquè al centre de la ciutat hi ha molts carrers que són d'una sola direcció, però amb carrils-bicis per als dos sentits, de manera que els ciclistes poden evitar-se els desviaments a què es veuen obligats els conductors de vehicles motoritzats.

Prioritat a la seguretat dels ciclistes
Des dels inicis dels plans per expandir l'ús de la bicicleta, a Erlangen s'ha treballat per garantir la seguretat dels ciclistes. Sobretot, s'han eliminat els punts conflictius on es registraven més accidents, s'han afegit semàfors propis per als usuaris dels carrils-bici i, en algunes interseccions complicades, tenen preferència respecte dels cotxes.

Els carrils-bici d'Erlangen fan metre i mig d'ample, sempre que el carrer o la carretera ho permeten, el que dóna un espai suficient per circular còmodament sobre els pedals. En alguns trams s'han ubicat paral·lels a les voreres, que fan dos metres i mig d'ample, i amb una separació entre les dues vies. En altres zones, però, els carrils-bici formen part de la vorera, que aleshores ha de tenir entre 3 i 4 metres d'ample en total. En tots els casos, els carrils-bici estan pintats d'un color vermell cridaner, que facilita la identificació per tal que vianants, ciclistes i conductors de vehicles a motor respectin els seus espais. Un servei de neteja cuida que el sòl del carril-bici estigui net, per evitar punxades a les rodes.

A més, tot el traçat, inclosos els trams menys concorreguts que van cap a les zones residencials dels afores de la ciutat, compten amb il·luminació. L'objectiu final és que sigui segur anar en bicicleta, per incentivar-ne el seu ús al màxim. I, segons afirmen les autoritats locals, tot això s'ha aconseguit amb unes inversions molt petites. El plantejament no ha estat crear carrils-bici a banda de les carreteres i voreres de la ciutat, sinó usar les vies ja existents i reservar-hi, dins d'aquestes, un espai per les bicicletes.

També s'ha buscat garantir la seguretat dels vianants, i per això els carrils-bici traçats a les voreres tenen un límit de velocitat. Si algun ciclista vol anar-hi més ràpid per aquestes zones, pot incorporar-se als carrils dels cotxes.

Com és lògic, hi ha aparcaments per bicicletes per tota la ciutat, especialment a prop de les parades de transport públic, per facilitar la combinació de tots dos. Algunes empreses, conscients de què molts dels seus empleats usen la bicicleta com a mitjà de desplaçament, han instal·lat dutxes i vestidors on els treballadors-ciclistes poden canviar-se de roba.

El pla ha funcionat
Els estudis d'avaluació que s'han realitzat mostren que l'ús de la bicicleta a Erlangen va augmentar un 75% entre 1974 i 1990, els anys del 'boom', i que ara és el mitjà de transport que es tria en un de cada quatre desplaçaments. A més, el percentatge d'accidents entre els usuaris de bicicletes a la ciutat és la meitat que a la resta d'Alemanya, cosa que indica que les mesures de seguretat estan funcionant.

(F)

L'ús, però, depèn del temps i de l'estació de l'any. Quan fa molt de fred i, sobretot, quan plou, bona part dels ciclistes s'estimen més usar el transport públic, i això serà difícil de canviar. En general, totes les dades són positives, però les autoritats de la ciutat creuen que encara poden aspirar a més. Si bé ja és gairebé impossible augmentar el nombre de bicicletes -90.000 per 100.000 habitants vol dir que en tenen tots els que poden usar-ne, pràcticament- sí que pot créixer la freqüència d'ús. L'ideal seria que la majoria dels desplaçaments es fessin en bicicleta, i que es redueixi l'ús del cotxe... però no ho acaben d'aconseguir.

El volum de cotxes no disminueix
A pesar de l'increment d'ús de la bicicleta, i de les facilitats que s'han creat per fer-la servir com a mitjà de transport habitual, les autoritats d'Erlangen admeten que l'ús dels cotxes no ha disminuït. És més, s'ha detectat un lleuger increment entre els qui van a treballar o estudiar a la ciutat des de les rodalies en vehicle privat. S'ha de dir, però, que en aquests darrers anys l'augment a Erlangen ha estat menor que a moltes altres ciutats, on la bonança econòmica sovint es va traduir, entre altres coses, en un gran creixement del parc de vehicles.

Conscients de la dificultat de rebaixar el trànsit de cotxes, Erlangen ha participat en diversos projectes per incentivar el desenvolupament de cotxes elèctrics, com ara el pla europeu ELCIDIS: ja que hi ha gent que no renunciarà al cotxe, volen fer el possible per donar alternatives menys contaminants. Ara es busca incentivar-ne l'ús a través de l'associació Solarmobilverein, i a la ciutat s'han instal·lat diverses estacions fotovoltaiques que permeten recarregar les bateries a partir d'energia renovable. L'ús de vehicles elèctrics és, però, encara molt minoritari.

--
Especial Ecociutats a Sostenible

AdjuntMida
Image icon Erlangen.jpg15.89 KB

Relacionats

Opinió

Les ciutats són l’escenari del repte social, ambiental i econòmic que suposa la mobilitat sostenible. És el moment d’aplicar noves fórmules com l’ús compartit de vehicles, el foment de la bicicleta, els desplaçaments a peu o models urbanístics com les superilles; i també de promoure eixos verds i transports col·lectius electrificats.

Butlletí