L’Ajuntament del Prat demana revertir els dèficits de protecció del delta del Llobregat advertits per la UE i frenar l’ampliació de l’aeroport

25/02/2021 - 16:35

L’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, considera que el posicionament de la Comissió Europa deixa clar que la UE “no permetrà de cap manera una ampliació de la tercera pista de l’aeroport” en detriment els espais naturals” i que, per tant, no es poden seguir ampliant grans infraestructures, sinó que cal “preservar més i millor” l’equilibri territorial.

L'Ajuntament del Prat de Llobregat celebra l'advertiment de la Comissió Europea a l’Estat espanyol per tal que protegeixi el delta del Llobregat, amb què el consistori veu reflectides moltes de les demandes que ja ha traslladat reiteradament a les autoritats competents per a la protecció d’aquests espais naturals.

En la seva advertència a Espanya, que es va fer pública ahir, la Comissió Europea (CE) demana que l’Estat posi en marxa mesures addicionals per protegir i gestionar la zona de la xarxa Natura 2000 dels Espais naturals del delta del Llobregat.

Segons la UE, cal evitar el deteriorament d’una zona com aquesta, amb una biodiversitat excepcional i punt clau de les rutes migratòries de moltes espècies d’aus europees, com a conseqüència de l’execució de grans projectes d’infraestructura, com ara les ampliacions de l’aeroport del Prat i del port marítim de Barcelona. La Comissió Europa dona un termini de dos mesos a l’Estat espanyol per respondre les seves advertències i, en cas contrari, el cas podria acabar al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE).

En aquest sentit, l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ha assegurat que aquesta advertència europea “és coherent, clara, contundent i referma les postures que des de la ciutat del Prat s’han mantingut històricament per a la defensa de l’equilibri territorial i la protecció dels espais naturals del delta i també del Parc Agrari, com a gran infraestructura verda de país”. Per a l’alcalde del Prat, el posicionament de la Comissió Europa deixa clar que la UE “no permetrà de cap manera una ampliació de la tercera pista de l’aeroport en detriment de zones naturals com la Ricarda o el  Remolar-Filipines. En aquest sentit, ha afegit: “ No es tracta en cap cas de seguir ampliant grans infraestructures, sinó de preservar més i millor l’equilibri natural i els espais naturals”.

Per tal de donar compliment al requeriment de la UE i evitar que acabi davant del TJUE, l'Ajuntament traslladarà a la resta d'administracions, tant a la Generalitat de Catalunya com al govern de l’Estat, les següents demandes: descartar qualsevol ampliació de la tercera pista de l’aeroport; tirar endavant des de la Generalitat el pla especial de protecció del delta; ampliar les zones naturals, sobretot pel riu i pel litoral; garantir una millora de la qualitat de les masses d'aigua; i dotar de recursos suficients la gestió dels espais, a través del Consorci dels Espais Naturals del Delta.

Pel que fa a les zones per on s’han s’ampliar els espais protegits,  l’Ajuntament del Prat comparteix la proposta de la Comissió Europea, que ja havia fet en anteriors ocasions. Aquesta proposta passaria per ampliar aquests espais a l’entorn del cabal riu fins a la seva desembocadura i la zona costanera i marina, així com per estudiar la seva ampliació a d’altres zones agrícoles d’interès ornitològic.

L’alcalde també ha explicat avui que l’Ajuntament del Prat ha iniciat contactes amb els ajuntaments de Sant Boi i Viladecans i amb el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya per avançar en el compliment dels compromisos ambientals en aquesta zona.

La Comissió demana complir els acords per mitigar l’impacte ambiental a la zona de les grans infraestructures

L’advertència de la CE, que es pot consulta al web de la institució europea, es basa en la Directiva d’hàbitats (Directiva 92/43/CEE del Consell). Segons la Comissió Europea, l’Estat espanyol presenta dèficits en el compliment de la directiva, que hauria de corregir per donar-hi compliment. També recorda que el Pacte verd europeu i l’Estratègia de la UE sobre la biodiversitat recullen diversos compromisos en aquest sentit, que també han d’orientar les polítiques dels estats.

Segons la CE, les autoritats espanyoles no han complert fins ara de manera suficient els compromisos de mitigació i compensació front a l’impacte de les infraestructures de la zona, com ara l’adopció i aplicació d’un Pla especial per a la protecció de les àrees naturals i el paisatge del delta del Llobregat o l’ampliació de la zona de protecció especial a fi de protegir els territoris més adients per a la conservació d’aus.


 

Relacionats

Article

El projecte EdiCitNet, finançat per la Unió Europea i amb una durada prevista de 5 anys, va néixer amb l'objectiu de demostrar que la implementació d'infraestructures verdes no ornamentals pot augmentar la producció sostenible d'aliments a nivell local, així com regenerar espais urbans apostant per una millora de la inclusió social.  Sant Feliu és l'únic municipi participant de l'estat espanyol.

Notícia

El projecte permetrà extreure conclusions sobre l'activitat de la zona, que es recolliran en un informe. Aquest document servirà, per una banda, per establir patrons de comportaments dels cetacis segons els elements nàutics del LIC.

Article
Una de les mesures per prevenir la contaminació acústica ha estat substituir alguns busos per models híbrids (foto: Ajuntament de Rubí – Localpres)

Una de les mesures per prevenir la contaminació acústica ha estat substituir alguns busos per models híbrids (foto: Ajuntament de Rubí – Localpres)

Coincidint amb el Dia Internacional de Conscienciació Envers el Soroll, l’Ajuntament s’ha adherit a la Setmana Sense Soroll 2021 que impulsen la Generalitat i la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat.

Butlletí