La via Laietana tindrà voreres més amples i menys trànsit de pujada

Font: Betevé

02/05/2019 - 18:18

La reforma de la via Laietana n’ampliarà les voreres, tindrà espai per a la bicicleta, dos carrils de baixada (un per a busos i taxis) i un altre en sentit pujada limitat a 30 km/h per a busos, taxis i vehicles d’accés local. Així, aquest carrer passarà a ser de circulació general en sentit mar, ja que redueix els carrils de pujada fins a un. És el resultat del procés participatiu engegat amb veïns, comerciants i entitats per fer una via més habitable.

De les quatre hipòtesis de distribució de l’espai que es van plantejar en un inici, ara n’han quedat dues. De fet, totes dues mantenen l’essència de les demandes que feien els veïns i comerciants quan reclamaven reformar aquesta via.

Dues opcions guanyadores

La primera proposta escollida preveu un carril bici segregat per a cada sentit de la marxa, situat al costat de les voreres. L’espai per als vianants aquí és de 3,7 metres, més amples que en l’actualitat, ja que ara les voreres de la via Laietana fan 2,50 metres.

La segona opció planteja voreres gairebé el doble d’amples que les actuals, de 4,15 metres. El carril bici segregat aquí només aniria en sentit pujada. En sentit baixada, les bicicletes podran circular pel carril que té limitada la circulació a 30 km/h.

El carrer de Jonqueres i la plaça d’Antoni Maura, sense cotxes

El procés participatiu també ha dissenyat una millor distribució dels passos de vianants, que també s’han ampliat, per facilitar la connexió a peu entre el Gòtic i Sant Pere i Santa Caterina. A més, inclou la pacificació del carrer de Jonqueres, per on ja no circularan els cotxes. La plaça d’Antoni Maura també es quedarà sense trànsit rodat i, de fet, és una de les demandes de veïns i entitats des de l’inici del procés participatiu.

La decisió final s’haurà de consensuar

Ara la Comissió de Seguiment de la Via Laietana, integrada per associacions veïnals i de comerciants, equipaments i entitats del barri i de mobilitat, haurà de consensuar quin dels dos projectes es triarà endavant. Ho faran ja amb estudis sobre l’afectació que tindran aquestes opcions en el trànsit futur de vehicles i el flux per arribar a aparcaments. La redacció del projecte i l’execució estan previstos per al proper mandat.

Els comerciants temen el “no” al trànsit

Dins del procés participatiu hi ha dit la seva l’Associació de Veïns i Comerciants de la Via Laietana. Ara bé, el president de l’entitat ha assegurat a betevé que el procés “va néixer esbiaixat” i ha criticat les dues propostes finalistes perquè retallen en excés el pas del vehicle privat. En aquest sentit, David González ha advertit que “hi ha risc que el comerç es vegi afectat” perquè es foragitaran els conductors que ven a comprar habitualment amb el cotxe.


 

Relacionats

Notícia

Si el projecte de les “superilles” s’apliqués íntegrament, la ciutat de Barcelona podria evitar cada any 667 morts prematures, la majoria a causa de la disminució dels nivells de contaminació atmosfèrica (NO2). Són algunes de les conclusions d'un estudi de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), el qual estima que la implementació de les 503 “superilles” previstes inicialment reduiria els nivells anuals de contaminació atmosfèrica un 24%.

Article

Es busquen iniciatives realitzades per associacions, entitats, empreses, autònoms o grups de persones que actuen en l’àmbit metropolità de Barcelona que apostin pel canvi d’hàbits cap la mobilitat sostenible en bicicleta, i que tinguin en compte l’impacte social i ambiental del seu projecte.

Notícia

L’Expoelectric, l’esdeveniment més important de vehicles elèctrics i energies renovables del sud d’Europa ha tancat amb un rècord d’assistència total de prop de 25.000 visitants. Aquesta edició, que ha comptat amb la participació de 55 expositors, també ha registrat un rècord de vehicles elèctrics i híbrids endollables exposats, tant d’automòbils, com de motos, bicicletes i patinets elèctrics.

Butlletí