La ciutat de Riad tindrà un sistema pioner de gestió de la qualitat de l'aire, dissenyat a Barcelona

14/06/2019 - 12:40

Es tracta del projecte operatiu més ambiciós del món en qualitat de l'aire i gestió d'emergències químiques atmosfèriques, i combina la modelització numèrica del temps amb big data per predir la qualitat de l’aire a cada carrer de la capital de l'Aràbia Saudita, amb més de 8 milions d'habitants.

Meteosim, amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB), ha implantat a Riad un sistema pioner al món que permet a la capital de l'Aràbia Saudita, i a la seva àrea metropolitana, integrar en una mateixa plataforma el pronòstic de qualitat de l'aire de la ciutat, la gestió d'emergències químiques atmosfèriques i la presa de decisions preventives i correctores relacionades.

“Actualment és el projecte operatiu més ambiciós del món en qualitat de l'aire. S'han integrat totes les fonts d'emissió que corresponen a una ciutat de 8 milions d'habitants, en mig del desert, amb dens trànsit i la contribució de la potent indústria Oil&Gas de la zona”, afirma Oriol de Tera, CEO de Meteosim.

El projecte –que la companyia ha desenvolupat amb Advisian- combina la modelització numèrica del temps amb big data (cada dia es generen i analitzen mil milions de dades) per pronosticar el nivell de la qualitat de l'aire a cada carrer. Les avançades tècniques de modelització numèrica pemeten treballar amb informació atmosfèrica en diferents horitzons temporals (passat, present i futur), obrint un interessant camp de possibilitats per a l'adopció de mesures d’actuació preventives –a més de correctores o mitigadores– que millorin la qualitat de l'aire que respiren els ciutadans.

Oriol de Tera, a la seu de Meteosim

“El nostre projecte de Riad s’emmarca en la gestió ambiental de les grans metròpolis. La qualitat de l'aire és un problema que està a l'agenda de totes les ciutats del planeta perquè causa elevats costos sanitaris i, fins i tot, la mort prematura de milions d'habitants. Governs d’arreu del món concentren els seus esforços en potenciar les ciutats intel·ligents. Però... Quin concepte més ‘smart city’ pot existir que un sistema per a gestionar la qualitat de l'aire, que enllaça la meteorologia, el trànsit, el transport públic i la sanitat?", apunta Oriol de Tera.

Cal destacar que un recent estudi publicat a l'European Heart Journal eleva a 8,8 milions les morts prematures a totel món associades, directa o indirectament, a la contaminació atmosfèrica. Per altra banda, informes com el del Banc Mundial revelen que la contaminació de l'aire costa a l'economia mundial més de 5 bilions de dòlars, en concepte d’assistència sanitària i social, i 225.000 milions de dòlars per pèrdues d'ingressos laborals. Un altre estudi realitzat el 2016 per l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) estima que si la situació no canvia, l'any 2060 els costos s’elevaran fins als 18-25 bilions de dòlars.

Amb el desenvolupament del projecte de Riad Meteosim culmina 15 anys de reeixida trajectòria des de la seva creació l’any 2003 com a spin-off de la Universitat de Barcelona, a partir de l'aliança entre investigadors del Departament d'Astronomia i Meteorologia i l'empresa nord-americana Meso Inc.


 

Relacionats

Notícia
L’Ajuntament de Barcelona ha presentat un pla per adaptar l’espai públic a la nova mobilitat que s’establirà a la ciutat un cop s’aixequin progressivament les mesures de confinament, adoptades per evitar la propagació del coronavirus
Notícia

La zona de baixes emissions (ZBE) va entrar en vigor l’1 de gener de 2020 amb l’objectiu de reduir la contaminació atmosfèrica i el volum del trànsit a la ciutat. Amb l’emergència sanitària per la covid-19 es va ajornar l’inici del règim sancionador, previst inicialment per a l’1 d’abril, als vehicles que no siguin aptes per circular per la ZBE en els horaris establerts. Les infraccions se sancionaran amb multes a partir de 100 euros, i poden incrementar-se en un 30% en cas de reiteració.

Notícia

S'aprova el projecte executiu per construir el tram entre la plaça de les Glòries i Verdaguer, amb unes obres que començaran previsiblement durant el primer semestre del 2021 i duraran 21,5 mesos.

Butlletí