El Govern analitzarà la vulnerabilitat de les infraestructures viàries i ferroviàries als impactes del canvi climàtic

Font: Generalitat de Catalunya

07/05/2020 - 15:54

El Govern ha aprovat una partida de 218.000 euros, d’abast pluriennal, per a la contractació d’un servei d’assistència tècnica que avaluï la vulnerabilitat de les infraestructures de transport de Catalunya davant els impactes del canvi climàtic

El Govern va aprovar el 2012 l’Estratègia d’Adaptació al Canvi Climàtic 2013-2020 (ESCACC). L’agost de 2017, el Parlament de Catalunya va aprovar la Llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic. Aquesta llei té com a finalitats reduir les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle i la vulnerabilitat als impactes del canvi climàtic, afavorir la transició cap a una economia neutra en emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, competitiva, innovadora i eficient en l'ús de recursos. D’altra banda, també cal recordar que el maig de 2019 el Govern va declarar l’emergència climàtica per tal d’assolir els objectius establerts en aquesta Llei.

D’acord amb l’Informe de seguiment i avaluació de l’ESCACC, el sector de la mobilitat i les infraestructures de transport ha de fer un pas endavant en la millora del coneixement dels impactes del canvi climàtic als quals s’enfronta, tot analitzant-los de manera més àmplia i rigorosa, així com estudiant la vulnerabilitat i la capacitat tècnica d’adaptació de les infraestructures viàries i ferroviàries de Catalunya.

El Departament de Territori i Sostenibilitat i l'Oficina del Canvi Climàtic, adscrita al Departament, treballen en la nova estratègia d’adaptació al canvi climàtic per al període 2021-2030 i consideren necessària dur a terme aquesta anàlisi més ara quan, després de la tempesta DANA d’octubre de 2019 a la conca del Francolí, i dels impactes de la tempesta Gloria el gener d’enguany arreu del país, s’ha posat de manifest la vulnerabilitat d’una part important d’aquestes infraestructures i els costos associats a llur reparació.

En aquest context, l’assistència tècnica que ara s’impulsa se centrarà en les infraestructures de mobilitat de les comarques de Catalunya més enllà de l’àmbit del Sistema integrat de Mobilitat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona, amb l’objectiu de complementar i ampliar a la resta de Catalunya l’avaluació homòloga que ha impulsat per al seu àmbit, paral·lelament, l’ATM.


 

Relacionats

Notícia

Reclamen que els carrers siguin per a les persones i no per als cotxes i defensen que mesures com les que ha implantat Barcelona reservant carrils per als vianants, per exemple, es queden curtes i haurien de ser permanents.

Notícia

El desconfinament gradual de la població -i, per tant, l'augment de la mobilitat i la represa de l'activitat- està afectant negativament la qualitat de l'aire a les comarques gironines. I és que, des que el 4 de maig va començar la fase 0, contaminants atmosfèrics com els òxids de nitrogen i l'ozó troposfèric han recuperat els nivells habituals, previs a la situació excepcional d'aturada general a causa de la pandèmia de la COVID-19.

Notícia

L’Ajuntament adequarà, com a prova pilot, nous espais per a vianants i bicicletes per garantir les distàncies de seguretat arran de la COVID-19. S’avança així, amb la posada en marxa de l‘Anella de Mobilitat Verda. Un pla d’acció de mesures que dona prioritat als desplaçaments a peu i als mitjans de transport sostenible. En aquest sentit, cal recordar que ja hi ha estudis que afirmen que la contaminació atmosfèrica agreuja la gravetat de la malaltia.

Butlletí