El Govern analitzarà la vulnerabilitat de les infraestructures viàries i ferroviàries als impactes del canvi climàtic

Font: Generalitat de Catalunya

07/05/2020 - 15:54

El Govern ha aprovat una partida de 218.000 euros, d’abast pluriennal, per a la contractació d’un servei d’assistència tècnica que avaluï la vulnerabilitat de les infraestructures de transport de Catalunya davant els impactes del canvi climàtic

El Govern va aprovar el 2012 l’Estratègia d’Adaptació al Canvi Climàtic 2013-2020 (ESCACC). L’agost de 2017, el Parlament de Catalunya va aprovar la Llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic. Aquesta llei té com a finalitats reduir les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle i la vulnerabilitat als impactes del canvi climàtic, afavorir la transició cap a una economia neutra en emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, competitiva, innovadora i eficient en l'ús de recursos. D’altra banda, també cal recordar que el maig de 2019 el Govern va declarar l’emergència climàtica per tal d’assolir els objectius establerts en aquesta Llei.

D’acord amb l’Informe de seguiment i avaluació de l’ESCACC, el sector de la mobilitat i les infraestructures de transport ha de fer un pas endavant en la millora del coneixement dels impactes del canvi climàtic als quals s’enfronta, tot analitzant-los de manera més àmplia i rigorosa, així com estudiant la vulnerabilitat i la capacitat tècnica d’adaptació de les infraestructures viàries i ferroviàries de Catalunya.

El Departament de Territori i Sostenibilitat i l'Oficina del Canvi Climàtic, adscrita al Departament, treballen en la nova estratègia d’adaptació al canvi climàtic per al període 2021-2030 i consideren necessària dur a terme aquesta anàlisi més ara quan, després de la tempesta DANA d’octubre de 2019 a la conca del Francolí, i dels impactes de la tempesta Gloria el gener d’enguany arreu del país, s’ha posat de manifest la vulnerabilitat d’una part important d’aquestes infraestructures i els costos associats a llur reparació.

En aquest context, l’assistència tècnica que ara s’impulsa se centrarà en les infraestructures de mobilitat de les comarques de Catalunya més enllà de l’àmbit del Sistema integrat de Mobilitat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona, amb l’objectiu de complementar i ampliar a la resta de Catalunya l’avaluació homòloga que ha impulsat per al seu àmbit, paral·lelament, l’ATM.


 

Relacionats

Entrevista

ConBici és l'entitat de referència a Espanya per a la promoció de la bicicleta com a mitjà de transport habitual, segur i sostenible. Reuneix 65 associacions i col·lectius de ciclistes de tota Espanya. Hem volgut parlar amb la seva coordinadora Laura Vergara per tenir la visió en el context post-COVID dels que representen i defensen davant entitats públiques i privades els drets i els interessos de les persones que utilitzen la bicicleta com a mitjà de transport o de lleure, per tal d'aconseguir implementar mesures, normatives, infraestructures i tot allò que fomenti la cultura de la bicicleta.

Notícia

L’Ajuntament de Castellar del Vallès ha començat a implantar la reducció de la velocitat màxima permesa en vies urbanes per a tot tipus de vehicles dels 40 als 30 quilòmetres per hora, una mesura que té per objectiu pacificar el trànsit de vehicles als diferents nuclis urbans del municipi.

Entrevista

Joan Herrera, exdirector de l’IDAE i actual director d’acció ambiental i energia de l’Ajuntament del Prat, ens explica en aquesta entrevista com la pandèmia hauria d’accelerar la transició energètica i la reconnexió entre el planeta, la ciutadania i biosfera. Insisteix que hauríem de sortir de la crisi preparant-nos per la propera crisi climàtica i apunta al món local com a protagonista i motor de la nova transició energètica, accelerada pel canvi tecnològic i legislatiu.

Butlletí