Barcelona presenta RetBus, el futur del bus a la ciutat

La nova xarxa de vehicles d'alta capacitat donarà servei a més de 350.000 passatgers al dia
Redacció
24/02/2010 - 00:00

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i l'ajuntament de Barcelona han presentat aquesta setmana el projecte RetBus, una nova xarxa d'autobusos d'alta capacitat que travessaran la ciutat en eixos verticals i horitzontals, menys parades i afavorint els transbordaments. El projecte, que marca un abans i un després en el plantejament de la xarxa de busos a la capital catalana, es basa en tècniques desenvolupades pel Centre d'Innovació del Transport (Cenit) de la Universitat Politècnica de Catalunya.

RetBus, que en termes de capacitat i oferta es situa entre el bus convencional i el tramvia, suposa desenvolupar una xarxa ortogonal d'onze línies (sis verticals i cinc horitzontals) amb autobusos de gran capacitat -24 metres enlloc dels 18 dels actuals busos articulats- al llarg i ample de la ciutat. La xarxa s'anirà implantant de forma progressiva fins al 2018 un cop es finalitzi al 2014 la construcció de la Línia 9 de Metro, i es superposarà a la xarxa convencional actual.

Més capacitat, més velocitat
Segons va explicar el director general d'autobusos de TMB, Ignasi Armengol, amb només 270 autobusos, la nova xarxa permetrà donar servei cada tres minuts en hora punta, absorbint fins al 50% de tota la demanda que actualment es cobreix amb més de 900 vehicles. És a dir, RetBus donarà servei a més de 350.000 passatgers al dia, 60.000 en les hores punta.

D'altra banda, el disseny de la xarxa s'ha plantejat per competir amb el vehicle privat: gràcies a la prioritat semafòrica i de pas, els autobusos de RetBus podran assolir velocitats comercials de 15 km/h, quan ara mateix no superen els 11,7 de mitjana. Les parades d'una mateixa línia estaran a una distància mínima de 450 metres a la zona cèntrica (630 metres als extrems de línia), si bé el transbord entre línies serà possible salvant una distància inferior als 100 metres.

Tot i tractar-se d'una xarxa ortogonal pura a la zona del centre i Eixample de la ciutat, a les zones més allunyades algunes línies es desdoblaran en una estructura de tipus radial, per ajustar millor la oferta amb la demanda. A més a més, el projecte preveu la possibilitat d'ampliar-se cap a d'altres municipis de l'àrea metropolitana o bé obrir nous corredors dins la capital en funció de l'evolució del sistema i el seu efecte sobre la xarxa convencional.

La PTP es mostra satisfeta
En conèixer el projecte, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) ha mostrat el seu suport a la proposta, qualificant-la d'"innovadora i realista", ja que "satisfà una de les propostes i demandes més reiterades de la PTP pel que fa una xarxa de bus més atractiva i eficient. Per tant encoratgem l'ajuntament de Barcelona, amb tots els grups polítics inclosos, a implantar aquest projecte en el menor temps possible, aconseguint aviat l'efecte xarxa desitjat".

Relacionats

Article

Aquests premis destaquen les contractacions i els procediments de licitació més sostenibles, circulars i innovadors a nivell europeu

Article

Aigües de Reus ha presentat aquest dimarts, 12 de març el nou projecte de recuperació de la Bassa Nova, a l’entorn del passeig de la Boca de la Mina, que en breu es posarà a exposició pública i posteriorment es traurà a licitació per segon cop després que un primer concurs quedés desert a principi de 2023

Article

El ple ha acordat l'adhesió a la Xarxa Metropolitana de Refugis Climàtics

Butlletí