Residu zero, l'objectiu de Vic

Font: Carles Fiter. www.naciodigital.cat

18/02/2020 - 11:30
L'Ajuntament de Vic fomenta amb la campanya «Suma't al zero» l'ús de la carmanyola | Josep M. Montaner

L'Ajuntament de Vic fomenta amb la campanya «Suma't al zero» l'ús de la carmanyola | Josep M. Montaner

L'Ajuntament de Vic ha posat en marxa la campanya "Suma't al zero" aquest gener. Aquesta iniciativa és el primer graó del Pla Local de Residus. Tal com explica el regidor de Medi Ambient, Albert Castells "durant tot el mandat anirem desplegant un seguit d'accions que tenen un doble gran objectiu: reduir la generació de residus a la ciutat i la millora de la selecció".

Predicant amb l'exemple

De fet, el desplegament ha començat per la casa consistorial, a través d'una instrucció interna. "A l'Ajuntament volem predicar amb l'exemple i per això hem fet aquesta instrucció que pretén eliminar per complet el plàstic d'un sol ús a totes les instal·lacions municipals", explica Castells.  

Per exemple, durant les reunions se subministra aigua a granel, en gerres o ampolles reutilitzables, i gots de vidres; i alhora es fomenta l'ús de la carmanyola i els coberts de la vaixella habitual si s'ha de manejar a la feina.

El regidor Albert Castells, al mig d'una reunió, on l'aigua se serveix en gerra i gots de vidre. Foto: Josep M. Montaner

Impressores noves i papereres úniques

Aquesta iniciativa també ha implicat la compra de noves impressores. Els aparells informen de les còpies impreses del personal de l'Ajuntament i alhora de l'impacte ambiental que s'està fent en cada impressió.

D'altra banda, també s'han eliminat totes les papereres personals de sota les taules i se centralitzen en únics punts de recollida. Les dependències municipals també tenen a disposició contenidors de residus no tant habituals com són aparells electrònics, piles o tòners d'impressores, que ja no es poden reutilitzar.

Castells remarca que amb altres entitats i organismes, com l'Organisme autònom de fires i mercats de Vic (OFIM), es treballa per traspassar aquesta instrucció interna.

Tot i el poc temps d'inici de la campanya, Castells declara que estan "molt contents" per la rebuda, remarcant que "és una demanda social per part de la població". De fet, ja hi ha entitats, com de comerços, que s'han ajuntat per promoure el consum i la compra responsable. El regidor assegura que cal implicar totes les regidories per tal que el desplegament de la campanya "sigui un èxit".

Les impressores alerten de la petjada ecològica de cadascun dels treballadors de l'Ajuntament. Foto: Josep M. Montaner

Objectiu: reduir un 10% de residus

El pla local vol reduir un 10% la generació de residus. "Actualment cada habitant genera 1,27 quilos de residus al dia i es té per objectiu arribar a 1,13 el 2023", diu Castells, remarcant que és una "fita realista". En l'àmbit general, el 2018 es van generar 20.000 tones a la ciutat.

De fet, Vic va superar per primer cop el 50% de selecció de residus el 2019. "Any rere any anem pujant la fracció de residus, però encara hi ha un 49% que no selecciona correctament", afegeix. En aquest sentit, Castells explica que l'evolució que preveu Vic en els propers anys "és una tarida de residus modular amb bonificacions", és a dir, que els que generin menys residus, paguin menys. "L'elevat cost de la gestió de les deixalles l'haurà de costejar qui no compleixi la normativa o pitjor ho faci", remarca el regidor.

Tot i que la campanya acaba de començar, Castells conclou que "només el principi de la batalla que ha de continuar en el pas del temps".


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

La campanya se centrarà en identificar genèticament les femtes de gos amb propietaris incívics per crear una bases de dades de qui infringeix la normativa

Article

L'Ajuntament de Vic ha publicat un catàleg de reparadors pretén ajudar a la reparació d'objectes. És una eina de cerca per trobar aquells establiments de la ciutat de Vic que es dediquen a reparar diferents objectes.

Notícia

‘Soc un comerç + sostenible’ és el primer pas d’una campanya perquè Vic esdevingui un model pioner en la prevenció de residus i s’avanci cap a una ciutat més sostenible i saludable. La confiança, la proximitat i el compromís són els tres eixos de la campanya.

Butlletí