Manresa impulsa una nova campanya per augmentar el reciclatge de residus orgànics

18/11/2017 - 10:58

La campanya consisteix en diferents anuncis protagonitzats per persones de la ciutat que, de formes completament diferents, llancen un únic missatge: “Separa l’orgànica”. Les imatges es podran veure en cartells, premsa, banners, busos urbans o flyers a les botigues col·laboradores.  La campanya té una part més lúdica amb jocs d’encistellar en alguns espais de la ciutat i es complementarà amb la presència d’educadors ambientals en àrees d’aportació.

L’Ajuntament de Manresa ha posat en marxa una nova campanya de sensibilització per aconseguir que la ciutat superi l’impàs que viu el conjunt de Catalunya pel que fa al reciclatge de matèria orgànica. Amb el lema “T’ho podem de dir mil maneres”, la campanya impulsada des de la regidoria de Qualitat Urbana consisteix en diversos anuncis originals protagonitzats per persones de la ciutat que, de formes completament diferents, llancen un únic missatge clar i diàfan: “separa l’orgànica”.

Els detalls d’aquesta nova iniciativa han estat presentats avui per Jordi Serracanta, regidor de Qualitat Urbana, Mobilitat i Serveis de l’Ajuntament de Manresa; i Dani Sala,  director de Projectes, Televisió i Continguts d'E2S, empresa manresana encarregada de dissenyar aquesta campanya de sensibilització. Han assistit també Imma Franch, dissenyadora d’E2S;  i Montserrat Perramon, Cap de Secció de Neteja, Medi Ambient i Canvi climàtic de l’Ajuntament de Manresa.

Jordi Serracanta ha explicat l’inici d’aquesta campanya amb l’objectiu de millorar les dades de recollida dels residus d’orgànica per revertir el fet que el 60% dels ciutadans no ho fa. Per al regidor la nostra voluntat és contribuir a millorar aquesta aportació i es farà “anant a peu de carrer”, a les zones de contenidors, a informar a través d'educadors ambientals dels beneficis per al medi ambient i per la ciutat de fer correctament aquesta aportació col·lectiva.

Per la seva part, Dani Sala ha detallat tots els aspectes de la campanya d’imatge que busca reforçar el missatge i fer-ho d’una forma “original” a través de persones “conegudes” de la ciutat.

Superar l’estancament de la recollida selectiva

L’inici de la iniciativa parteix de les dades que corroboren que en els darrers anys s’ha produït un estacament en la recollida selectiva. L’any 2016, la recollida dels residus municipals a Manresa s’ha tancat amb un 39,69 % de residus recollits selectivament (les fraccions valoritzables) respecte el total de residus. Tot i estar lleugerament per sobre de la mitjana a Catalunya (38,53% ), aquesta dada queda molt lluny de l’objectiu fixat per l’Agència de Residus de Catalunya, que en el Programa general de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya 2020 (PRECAT20) estableix el percentatge de recollida selectiva a assolir l’any 2020 en un 60%.

Si ens centrem en les diferents fraccions, una de les que s’ha considerat prioritàries és la fracció orgànica. La quantitat recollida al 2016 representa un 8,06% respecte el total dels residus, mentre que la mitjana de Catalunya està en un 9,97% (i l’any 2015 va ser del 8,77%).

Per tal de trencar aquestes tendències, l’Ajuntament de Manresa impulsa aquesta nova iniciativa de conscienciació per millorar el reciclatge de matèria orgànica: Després de 25 anys de campanyes de sensibilització sobre la importància de reciclar, s’estima que el 60% de ciutadans encara no reciclen correctament i l’estadística està completament estancada. Això significa que el problema no es troba en cap falta d’informació ni en manca d’esforç de sensibilització i, per tant, aposta per fer una campanya més original que pugui millorar-ne la conscienciació.

L’interès d’evitar que residus orgànics vagin a parar a l’abocador també s’origina en interessos mediambientals. La fracció orgànica dels residus municipals representa un percentatge elevat de la generació de residus municipals. És un material inestable, fermentable i potencialment generador d’emissions de gas metà, un gas de potent efecte hivernacle. Per això, és important que aquest residus es tracti i no vagi a parar a l’abocador. A més, pot esdevenir un recurs, ja que a partir del seu tractament se’n pot obtenir un adob agrícola (compost).

En paral·lel a aquesta campanya s’ha iniciat el procés d’elaboració del Pla Local de Gestió i Prevenció de Residus, que és un pla d’acció dirigit a  reduir la producció de residus i a millorar la seva gestió , doncs del que s’inclou la millora dels índex de recollida selectiva.

Un missatge explicat “de mil maneres”

Els protagonistes dels missatges que apareixen en els anuncis d’aquesta campanya ho fan en diferents circumstàncies i situacions: des del fons de l’aigua, de cap per avall, davant la parada del mercat o en el cartell lluminós del bus urbà. Diverses maneres per contribuir a què veïns i veïnes separin millor l’orgànica, tenint en compte una dada significativa.

La campanya preveu l’edició de cartells i petits displays localitzats a establiments i  punts de venda de productes que produiexen residus orgànics, flyers a supermercats i botigues, anuncis al bus urbà i mitjans de comunicació i mini-site de la campanya amb fotos d’Instragran amb el hastag #ManresaNeta vinculades.

La campanya tindrà també un part més lúdica amb un lloc d’encistellar. Es preveu la instal·lació en diferents punts de la ciutat de cistelles de bàsquet, on s’hauran d’encistellar fruites d’escuma o pilotes amb formes de fruita, tant de grans com de petits.

També hi ha una concurs fotogràfic, amb fotos amb el missatge “separa l’orgànica” en la forma més original.

A més a més, es preveu la presència d’educadors ambientals en algunes àrees d’aportació per incidir en el missatge central de la campanya.

En aquests moments, l’Ajuntament ja ha arribat a acords amb alguns establiments i cadenes comercials d’alimentació que col·laboren en la campanya i que facilitaran la presència de publicitat i contribuiran a difondre el missatge. En tot cas, tenint en compte que a la ciutat hi ha més de 300 establiments amb venda de productes que generen matèria orgànica,  l’Ajuntament de Manresa fa una crida  a tots els establiments comercials que s’hi vulguin afegir a col·laborar en la campanya de conscienciació, ja que aquest suport es considera decisiu per aconseguir que Manresa separi més i millor els residus orgànics.


 

Municipis: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

Al marró, només l’orgànica. Aquest és el lema de la nova campanya que impulsa l’Ajuntament de Rubí amb l’objectiu de perfeccionar la recollida de la fracció orgànica. Amb aquesta iniciativa es pretén conscienciar la ciutadania que cal reduir la presència de residus impropis ─tots aquells que es llencen a un contenidor que no correspon─ al contenidor marró. I és que aquesta barreja provoca uns costos ambientals i econòmics que afecten a tothom.

Notícia

Es tracta de nous bujols de color marró que substitueixen els existents fins ara i que incorporen una portella per tal que només pugui entrar la bossa que contingui matèria orgànica. Aquest limitador d'entrada, permet reduir de manera significativa el grau de residus impropis que de manera sovintejada els ciutadans barregen am l'orgànica. La mesura possibilitarà seguir augmentant la qualitat del material recollit en el contenidor de matèria orgànica, que esdevé la fracció més representativa de la producció de residus, amb un volum 1.300 tones recollides a l'any a Palamós. 

Notícia

La campanya “Organitza’t amb l’orgànica!” per tal de poder arribar a tots els habitatges, es farà mitjançant visites porta a porta que s’iniciaran aquest setembre al barri de Sant Adrià Nord i s’allargaran fins el pròxim mes de febrer per arribar a tots els barris del municipi. A cada visita es donarà gratuïtament un «kit» de reciclatge per habitatge: un cubell reixat i una mostra de bosses compostables, per facilitar la correcta separació dels residus a la cuina, a més d’un díptic informatiu. En el cas de no trobar ningú a casa, es deixarà un avís amb la ubicació dels «Punts informatius» que s’habilitaran a tots els barris per lliurar els cubells .

Butlletí