El perfil de mobilitat de les dones: més ús del transport públic i dels desplaçaments actius

Font: TMB

30/03/2019 - 13:20

Les dones fan un ús més intensiu del transport públic que els homes; alhora, també són més proclius a les opcions de mobilitat activa (caminar, anar en bicicleta o fer servir vehicles de mobilitat personal).

Si agafem un autobús o un metro a Barcelona un dia qualsevol, el nombre de dones que l'ompliran superarà, amb molta probabilitat, el d'homes. Les estadístiques ho confirmen:  les dones representen entre el 60% i el 70% dels viatgers que fan un ús més intensiu dels transports (és a dir, que l'agafen entre 3 i 7 dies per setmana).

Com es pot veure a la infografia, realitzada amb dades dels estudis demoscòpics de TMB, les dones dominen els grups d'utilització més freqüent dels principals transports col·lectius de l'àrea de Barcelona. Així, els usuaris que fan servir el metro 3-4 dies per setmana són viatgeres en un 64% dels casos, i també són majoria les dones que utilitzen el suburbà entre 5 i 7 dies per setmana (57,2%). A l'autobús aquesta diferència encara és més acusada: 70% a favor de les dones.

Els percentatges tendeixen a equilibrar-se si parlem d'una utilització més esporàdica. Podem veure com, per exemple, els usuaris d'autobús que l'utilitzen entre 1 i 2 dies per setmana estan dividits al 50%. I, agafant un altre exemple, veiem que hi ha una franja de freqüència on, fins i tot, guanyen els homes: els viatgers que fan servir el metro només 3 vegades al mes són majoritàriament homes (60%).

També més actives

Altres dades (les de l'Enquesta de Mobilitat en dia Feiner corresponent al 2017, de l'ATM, l’AMB i l’Ajuntament de Barcelona) també assenyalen les dones com a més assídues de l'ecomobilitat i menys tendents a utilitzar el vehicle privat a l'àrea metropolitana (o amb menys accés al vehicle familiar). Concretament, són les dones les que més practiquen la mobilitat activa (caminar, anar en bicicleta o utilitzar vehicles de mobilitat personal), en un 43,1% dels casos (un 36,2% d'homes). Quant al cotxe o la moto, aquí les dones estan per sota en dades d'ús (37,1%) que els homes (46,2%).

Ara, el transport públic el fan funcionar sobretot homes. A la plantilla del grup TMB, a 31 de desembre del 2018, la proporció de dones era d'un 21%, amb una diferència acusada entre les dues societats principals: 35% a Metro i 8,4% a Bus.


 

Relacionats

Notícia

L’Ajuntament de Girona té el compromís d’impulsar l’ús dels vehicles elèctrics compartits entre el personal municipal i ho treballarà a través de la cooperativa Som Mobilitat. El consistori incorporarà un vehicle elèctric a la seva flota per als desplaçaments per motius laborals dels treballadors i treballadores.

Article

El projecte europeu Electrific, que vol facilitar l’extensió dels vehicles elèctrics millorant i simplificant qüestions com la càrrega, presenta la seva aplicació mòbil. TMB ha estat escenari d’una prova pilot del sistema.

Notícia

 

En Roman Martín va demandar l'Ajuntament al febrer per l'alta contaminació de l’aire a la ciutat i considera "decebedora" la resposta que el consistori ha donat al jutge

Butlletí