TMB participa en un projecte per convertir fangs de depuradora en combustible per al bus

Font: TMB

02/11/2020 - 13:00

El LIFE Nimbus, cofinançat pels fons europeus, experimentarà, amb la producció de biogàs, un dels eixos de l'aposta verda per al transport públic de l'àrea metropolitana.

TMB participa activament en el projecte europeu LIFE Nimbus, que acaba d'iniciar-se amb l'objectiu de millorar l'economia circular entre la ciutat —a través del transport urbà— i les plantes de tractament d'aigües residuals mitjançant la implantació d'un nou model sostenible: l'ecofactoria.

L'objectiu de Nimbus (de l'anglès non-impact bus) és convertir una tradicional planta depuradora d'aigües residuals en una instal·lació generadora de recursos de valor. El producte serà gas metà, que servirà com a combustible d'un autobús urbà de la flota de TMB per al seu circuit diari. Per a l'experiment s'utilitzarà un autobús estàndard de la cotxera de la Zona Franca, especialitzada en l'ús del gas natural comprimit.

Biocombustible per a un transport verd

Dins del projecte, que compta amb finançament de la Comissió Europea, ​​es dissenyarà, construirà i s'operarà una planta de demostració de metanació biològica a l'estació depuradora d'aigües residuals del Baix Llobregat, situada al municipi del Prat i no gaire lluny de la Zona Franca. El biometà que es produeixi a partir dels fangs de la depuradora serà utilitzat com a combustible en l'autobús i d'aquesta manera es podrà obrir una nova via per impulsar el transport verd i la descarbonització de l'economia.

Gràcies a la investigació i a la col·laboració entre els sectors públic i privat es pretén demostrar la capacitat tècnica i la viabilitat econòmica de la tecnologia power-to-gas: la conversió d'energia elèctrica en gas basada en processos biològics per produir biometà, amb la finalitat d'emmagatzemar els excedents de les energies renovables.

El projecte està coordinat per la fundació Centre Tecnològic de l'Aigua (Cetaqua) i, a banda de TMB, compta amb la participació d'Aigües de Barcelona, operadora de la depuradora del Baix Llobregat; Labaqua, encarregada del disseny i la construcció de la unitat de metanació biològica, i del grup de recerca GENOCOV de la Universitat Autònoma de Barcelona, a càrrec del disseny, la construcció i el desenvolupament de la tecnologia bioelectroquímica. També compta amb el suport de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.


 

Relacionats

Article

El Barcelona Green Deal és l’agenda urbana i econòmica per fer, en els propers deu anys, una ciutat més competitiva, sostenible i equitativa, adaptada a reptes com les transicions ecològica i digital, que s’han vist accelerats per la pandèmia. El nou full de ruta consta de 38 mesures, entre les quals s’inclouen transformacions urbanes per revitalitzar o crear noves zones estratègiques d’activitat econòmica. Quines són?

Article

El projecte EdiCitNet, finançat per la Unió Europea i amb una durada prevista de 5 anys, va néixer amb l'objectiu de demostrar que la implementació d'infraestructures verdes no ornamentals pot augmentar la producció sostenible d'aliments a nivell local, així com regenerar espais urbans apostant per una millora de la inclusió social.  Sant Feliu és l'únic municipi participant de l'estat espanyol.

Article

Actualment, Barcelona compta amb 113 espais de subministrament elèctric amb 896 punts de recàrrega de vehicles elèctrics. Una nova regulació municipal, pionera a l'Estat, te l'objectiu de multiplicar per sis aquests espais en els pròxims deu anys per promoure una mobilitat més sostenible i menys contaminant. Per fer-ho possible, s'ubicaran diferents instal·lacions per la recàrrega o intercanvi de bateries elèctriques en aparcaments en calçada i soterrats, centres comercials, benzineres, tallers o concessionaris d'automòbils.

Butlletí