La contaminació atmosfèrica augmentarà un 10 % entre el 2021 i el 2035

Font: Betevé

09/01/2019 - 19:57

La contaminació atmosfèrica augmentarà un 10 % a la conurbació de la ciutat, entre el 2021 i el 2035. Així ho preveu l’estudi "Mobilitat i qualitat de l’aire: estratègies i mesures per avançar cap a una mobilitat lliure d’emissions". Es tracta d’un treball impulsat per la Diputació de Barcelona i en què ha participat el Servei Meteorològic de Catalunya. Es relaciona directament el canvi climàtic amb els episodis de contaminació severa a la ciutat i la seva rodalia.

Quins seran els contaminants que més afectaran Barcelona en el futur?
L’estudi analitza la possible evolució dels diòxids de nitrogen (NO2), les partícules en suspensió a l’atmosfera (PM10) i l’ozó (O3) fins al 2100. S’ha calculat quina freqüència i intensitat poden tenir els episodis de contaminació en funció de les projeccions dels models climàtics i la conclusió que se n’extreu és que aquestes situacions de risc greu per a la salut augmentaran entre el 2021 i el 2035. També hi haurà un segon període de creixement de la contaminació entre el 2066 i el 2080.

Els resultats obtinguts indiquen un augment més evident, del 10 %, de les PM10 i O3 per a l’escenari més sever.

La contaminació al punt de mira de la ciutat
El darrer informe de Salut de Barcelona ja va xifrar en 354 les persones mortes a la ciutat durant el 2017 per causes relacionades amb la mala qualitat de l’aire.

Per combatre aquestes emissions fa més d’un any que es va crear la zona de baixes emissions, però aquest 2018 ha estat extraordinàriament plujós i les condicions atmosfèriques han facilitat la dispersió de contaminats atmosfèrics. Per aquest motiu el veto als cotxes més contaminants no s’ha arribat a activar mai encara.

Xavier Querol, investigador del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), es mostra partidari de crear una zona de restriccions permanents de trànsit a la ciutat, similar a la iniciativa de Madrid Central.


 

Relacionats

Notícia

L’ordenança que regularà la zona de baixes emissions permanent comença a prendre forma. La Taula contra la Contaminació, formada per Ajuntament, Generalitat i Àrea Metropolitana, s’ha reunit per començar a redactar la normativa, que vetarà la circulació dels vehicles més contaminants a partir de l’1 de gener del 2020. L’objectiu de l’Ajuntament és que amb l’aplicació de l’ordenança deixin de circular 50.000 dels vehicles més antics i ampliar aquesta xifra fins els 125.000 vehicles de cara a l’any 2024.

Reportatge

Aquest reportatge és un resum de les principals aportacions de la Conferència Internacional de l’Aliança del Clima 2018, organitzada per Aliança del clima associació municipalista mundial contra el canvi climàtic, juntament amb la Diputació de Barcelona i la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, i la col·laboració del Pacte dels Alcaldes per al clima i l’energia. La conferència es va celebrar al Recinte Modernista de Sant Pau de Barcelona del 1 al 3 d'octubre del 2018 i hi van participar més de 200 representants d’entitats municipalistes de l’Aliança del Clima implicades en la lluita contra el canvi climàtic

Entrevista

Els camins escolars poden ser un espai per córrer, jugar i aprendre. Així ho explica Irene Quintans, planificadora urbana que ha desenvolupat nombrosos projectes urbans arreu del món, d’entre els quals hi ha els camins escolars. Es tracta d’uns espais urbans que sovint passen desapercebuts, però que poden ser la solució de grans problemes actuals de la infància, com la diabetis infantil  o el TDAH. Quintans va donar una classe magistral en el curs  ‘Disseny i planificació de camins escolars’ el passat dilluns 11 de març, en marc del Programa de Formació Continuada de la Diputació de Barcelona.

Butlletí