Tenim prou amb el #Diasensecotxes? Mesures permanents més enllà de la Setmana de la Mobilitat

27/09/2016 - 13:02

La Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura 2016 ha finalitzat amb èxit d'adhesions i activitats. El Dia sense cotxes es va celebrar a una seixantena de municipis. Davant el gran ressò mediàtic sobre tot del Dia sense cotxes s'han escoltat algunes veus crítiques les quals denuncien que no hi ha prou amb aquests gestos. Per això, Sostenible.cat ha volgut fer un recull d'iniciatives que s'estan posant en marxa per afavorir de manera permanent la transició cap a una mobilitat realment sostenible i segura.

 

 

Promoció de la bicicleta

A Cardedeu han inaugurat la Bicicleda, l'aparcament segur de bicicletes, davant de l'estació de tren. La Bicicleda és una gàbia amb capacitat per estacionar 20 bicicletes de forma gratuïta, a la qual s'hi pot accedir amb una targeta que prèviament ha d'haver estat sol·licitada a la Policia Local. Amb la targeta Bicicleda es pot accedir a l'aparcament tot el dia, i s'hi pot deixar la bici aparcada un màxim de 24 hores. Per aconseguir la targeta, cal haver registrat prèviament la bici al Registre de bicicletes de la Policia. Amb la Bicicleda es pretén facilitar l'accés en bici fins a l'estació. Així, l'accés en bici, juntament amb l'accés a peu o combinant el bus urbà amb el mateix bitllet de tren, seran cada cop més bones mesures alternatives al cotxe per arribar al tren.

Per altra banda, a Sant Pere de Vilamajor ha incorporar millores en la seguretat del carril bici del camí de can Tona. L’Ajuntament ha instal·lat nous separadors de 55x15x8 centímetres al llarg de tot el recorregut. Fins ara, la delimitació del carril bici només estava feta amb senyalització horitzontal. Amb aquesta millora, hi ha una separació física que noten els conductors dels vehicles en cas que envaeixin el carril bici. També es millora la visibilitat del carril, tant de dia com de nit, ja que els separadors van equipats amb reflectors homologats.

L’Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i sis empreses del Districte Econòmic s’han unit per impulsar l’ús de la bicicleta en els desplaçaments de feina. La iniciativa, batejada com a Bici-feina, consisteix a posar en marxa una prova pilot amb l’objectiu de reduir els desplaçaments en vehicle privat, en el marc del Pla de mobilitat urbana recentment aprovat. La promoció de l’ús de la bicicleta en els desplaçaments a la feina és una de les millors solucions per reduir la intensitat del trànsit i la contaminació atmosfèrica.

Mitjançant aquest conveni, l’AMB cedirà gratuïtament bicicletes elèctriques o mecàniques urbanes, 27 en total, a les empreses signants del conveni per un període màxim de sis mesos. Durant aquest temps, es facilitarà un aparcament segur a través del servei metropolità Bicibox, als punts d’intercanvi modal del Districte Econòmic i en punts estratègics de la ciutat. L’Ajuntament, per la seva banda, realitzarà diferents actuacions (millora i manteniment de les vies i de la senyalització i difusió de la iniciativa, entre altres). Conjuntament, l’Ajuntament i l’AMB realitzaran sessions de formació als treballadors usuaris de les bicicletes, sobre el bon ús (posada en marxa, funcionament, recàrrega de la bateria, assegurança, servei Bicibox...) i en matèria de seguretat viària i regulació de la circulació per establir recorreguts segurs al voltant del centre de treball. Les empreses gestionaran l’assignació als treballadors i facilitaran al seu recinte un aparcament segur i un punt per recarregar les bateries de les bicicletes elèctriques. Un cop acabada la prova pilot, l’AMB recollirà i analitzarà tota la informació generada i redactarà un document d’avaluació. En funció dels resultats, l’AMB replicarà la prova en altres zones d’activitat econòmica.

Amb aquesta iniciativa es vol aprofitar la posada en servei de l’L9 del Metro, que s’ha afegit als serveis públics de RENFE, FGC i de bus ja existents a l’entorn, per iniciar la transició d’una mobilitat basada en el vehicle privat a una mobilitat sostenible centrada en el transport públic, la bicicleta i els desplaçament a peu.

En aquesta línia, Sant Quirze del Vallès s’ha adherit a la Setmana mitjançant l’adopció de diverses mesures estructurals que s’han efectuat durant 2016. Es tracta de l’ampliació del carril bici a la Ronda d’Arrahona, la supressió de barreres arquitectòniques en diferents punts del municipi i la previsió de futures actuacions en aquesta línia; la millora de l’aparcament de l’estació de FGC i la dotació de places per a bicicletes i aparcament dissuassori park and ride i, finalment, l’adquisició d’un vehicle no contaminant, híbrid, per al servei de l’Ajuntament.

 

A peu a l'escola

Amb l’objectiu de millorar la seguretat dels nens i nenes en la seva anada i tornada a l’escola i coincidint amb la Setmana de Mobilitat Sostenible i Segura, l’Ajuntament de Vilassar de Mar ha posat en funcionament el Camí Escolar. Es tracta d’una xarxa d’itineraris segurs que permet que els nens, nenes, joves i les seves famílies puguin anar a peu fins als centres escolars, garantint-los un espai segur i còmode. Aquest camí, marcat amb els dibuix d’un llapis, pretén fomentar la mobilitat sostenible, promoure l’autonomia dels infants, recuperar l’espai públic com a espai de convivència, fomentar el comerç local i, alhora, reduir la contaminació.

 

Impuls als vehicle menys contaminants

L'Ajuntament de Montcada i Reixac té previst passar a aprovació el Pla d'Implementació del Vehicle Elèctric en el pròxim Ple ordinari, un projecte que preveu la instal·lació de dos punts de recàrrega i la creació d'una comissió per a l'estudi i redacció de l'ordenança municipal de foment del vehicle elèctric i de baixes emissions.

A Reus s'ha inaugurat el punt de recàrrega ràpida per a vehicles elèctrics. La posada en servei del punt de recàrrega ràpida per a vehicles elèctrics en triplica els usos: fins ara ja s’hi han fet 160 recàrregues, amb la qual cosa la mitjana mensual ha passat de les 30 al centenar, gràcies a la reducció substancial del temps de recàrrega a menys de 30 minuts.

Reus és una ciutat adaptada a la mobilitat elèctrica. Des de l’any 2014, la ciutat ha incorporat a través de l’empresa municipal Reus Mobilitat i Serveis la infraestructura de recàrrega elèctrica a tota la xarxa d’aparcaments municipals i en algunes zones en superfície, de manera que ofereix estacionament i recàrrega gratuïta als usuaris registrats. Amb l’entrada en servei del punt inaugurat aquest dimecres, Reus compta un parc de 18 punts de recàrrega en un total de 10 ubicacions diferents —8 en pàrquings municipals i 2 en superfície—, i que poden atendre fins a 26 vehicles simultàniament. L’activitat d’aquests punts de recàrrega ha crescut exponencialment, ja que el 2014 van efectuar 327 recàrregues, el 2015 en van realitzar 1.999 i durant el 2016 ja n’han fet 2.820.

L’acte a Reus ha servit de presentació de les 11 estacions de recàrrega ràpida que s’han posat en servei aquest estiu amb el suport de la Generalitat, que s’afegeixen als 19 punts de recàrrega ràpida ja existents, i que han de ser la base de la xarxa ràpida de recàrrega per a vehicles elèctrics de Catalunya (#XarxaRàpida.cat), Aquests punts funcionaran amb una targeta d’usuari de vehicle elèctric per als habitants, i que és compatible amb els sistemes de càrrega que hi ha a altres ciutats catalanes, fet que facilitarà la mobilitat elèctrica interurbana.

Un altre exemple. La Policia local de Montmeló aposta pel vehicle híbrid. La Junta de Govern Local va aprovar fa dos messos nous contractes de renting per a renovar els dos cotxes patrulla de la policia local. Un dels vehicles és un Toyota de motor híbrid de gasolina i elèctric, d'acord amb el compromís de l'Ajuntament de disposar d'un parc mòbil respectuós amb el medi ambient. Els cotxes híbrids són un tipus de vehicle que fa servir la combinació entre cotxe elèctric i el de combustible fòssil. D'aquesta manera es poden disminuir les emissions de gasos contaminants a l'atmosfera i, al seu torn, permet mantenir un bon rendiment dels vehicles. Potser no siguin tan ecològics com els elèctrics, però sí molt més que els convencionals ja que no només l'ús dels combustibles fòssils és menor, sinó que la seva eficiència en el seu aprofitament és un 44% millor.

També l’Ajuntament de Castellar del Vallès ha incorporat a la seva flota de vehicles una furgoneta elèctrica per fomentar la mobilitat sostenible i que està a disposició dels tècnics i de la brigada municipals. El vehicle, que és 100% elèctric i per tant, no emet CO2, es carregarà en un punt habilitat a la nau de què disposa la brigada al polígon industrial del Pla de la Bruguera. En 100 km, consumeix 22 kwh i gasta menys de tres euros en electricitat. La seva autonomia, amb la bateria totalment carregada, és també de 100 km. Des de la Regidoria de Manteniment han informat que la previsió és que es facin uns 11.000 km/any, de manera que es preveu gastar uns 300 €/any en factura elèctrica. Així, s’estalviarà benzina, oli, emissions contaminants i contaminació acústica. Castellar compta en l’actualitat amb un total de quatre vehicles 100% elèctrics. El consistori té previst instal·lar en els propers mesos un punt de càrrega públic a la zona centre de la vila. La ubicació concreta d’aquest punt encara no s’ha decidit

 

Promoció del transport públic també menys contaminant

Sabadell ha incorporat dos nous autobusos, menys contaminants. S’han presentat els dos autobusos nous de què disposarà a partir d’ara la xarxa urbana de Sabadell . Es tracta de dos vehicles d’última generació, que formaran part de la flota que gestiona Transports Urbans Sabadell (TUS). Són de la marca MAN i porten motor dièsel Euro VI, de baixes emissions, tal com estableix la normativa de la Unió Europea. S’estaran al Passeig tot el dia d’avui perquè la ciutadania hi pugui pujar i els pugui conèixer de primera mà.

Els dos vehicles reportaran molts beneficis als usuaris pel desenvolupament tecnològic amb què estan dissenyats, pel confort que presenten, per la doble rampa automàtica i manual per a persones amb mobilitat reduïda, per les millores en seguretat, com el sistema d’avís lluminós i acústic per a les portes en moviment, o dispositius d’última generació com la incorporació de connectors USB a la plataforma central per recarregar dispositius electrònics. Així mateix, el motor Euro VI de baixes emissions comporta que es redueixin les emissions locals –CO, HC, Nox, PM– més d’un 95% respecte dels vehicles que substitueixen i permeten reduir una mitjana del 6% de les emissions del global de la flota. El Govern municipal s’ha compromès a renovar progressivament la flota d’autobusos a Sabadell, que ara consta de 62 unitats.

A la ciutat comtal, la línia H16 a Barcelona incorpora dos busos elèctrics en període de proves

Es tracta de dos vehicles articulats de 18 metres que formen part del projecte ZeEUS (Zero Emission Urban Bus Sistem), un programa europeu que fa proves en deu ciutats amb diferents models d’autobusos elèctrics i híbrids amb l’objectiu d’innovar en tecnologies netes aplicades en el transport urbà.

I per acabar els molts exemples. El servei del bus urbà de Manresa ha estrenat aplicació mòbil coincidint amb la Setmana de la Mobilitat. Manresa estrena una aplicació per a smartphones i tauletes que dona informació en temps real sobre horaris, línies, ubicació de les parades, punts de venda de títols i altres incidències del servei de transport públic urbà operat per l’empresa Bus Manresa del grup Sagalés. Aquesta nova app així com la celebració el passat diumenge d’una pedalada familiar i una gran final de festa a Sant Domènec han sigut les principals iniciatives emmarcades dins la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura a Manresa.

L’aplicació -que està disponible tant per a dispositius Android com iOS, es pot descarregar de forma gratuïta al Play Store i App Store- té l’objectiu de posar a disposició dels usuaris un nou canal d’informació i atenció on poder fer totes les consultes relacionades amb el servei d’una manera més fàcil i còmoda.

Fotografia de l'slider: @tsrmobilitat


 

Categories: 

Relacionats

Article

Ambdós equips són de 50 kW i permeten carregar, sense cost per a l'usuari, el 100 % de la bateria en menys de 30 minuts, amb possibilitat de carregar dos vehicles alhora.

Article

Vic camina cap a una ciutat pacificada, amb velocitat màxima a 30 km/h, on es prioritzen les persones i els desplaçaments saludables.

Butlletí