Cinc projectes innovadors en què participa l'AMB, reconeguts per Europa per seguir transformant la mobilitat urbana

Font: AMB

24/05/2021 - 13:08

Els projectes aportaran possibilitats pioneres a la metròpolis de Barcelona en mobilitat sostenible, com ara l'oferta de bicicletes de càrrega, l'impuls de centres logístics d'últim quilòmetre, l'electrificació de línies de bus o la millora del servei de bus a demanda. Han estat seleccionats per l'EIT Urban Mobility, un referent a Europa que impulsa projectes que plantegin nous models de mobilitat sostenible i facin ciutats més amables i amb menys vehicles privats. És el segon any consecutiu que projectes presentats per l'AMB són escollits per l'EIT Urban Mobility i reben finançament per fer-los realitat

Cinc projectes de mobilitat sostenible que estan liderats o que compten amb la participació de l'AMB han estat seleccionats aquest any 2021 per l'EIT Urban Mobility, una iniciativa de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT), un organisme de la Unió Europea. L'EIT Urban Mobility pretén transformar la mobilitat a les ciutats europees i finançar solucions de mobilitat innovadores per convertir-les en una realitat. En aquesta segona convocatòria de projectes de l'EIT Urban Mobility, s'han escollit els projectes Smarthub, Hallo, Mobinno, E‑Ultimate i Multidepart, tots amb la participació de l'AMB. Amb el reconeixement d'aquest organisme europeu, es destaquen i es distingeixen l'expertesa, el model i les bones pràctiques de mobilitat sostenible que porta a terme l'AMB en l'àmbit de la mobilitat.

La necessitat de reduir el vehicle privat per lluitar contra l'emergència climàtica i alliberar espai als carrers és generalitzada i compartida per moltes ciutats i metròpolis a Europa i a tot el món. Davant d'aquests problemes compartits, l'EIT Urban Mobility impulsa projectes internacionals, que s'executen en diverses ciutats, adaptats als diferents contextos i necessitats. Després, es recollirà tota la informació relacionada amb les proves pilot per desenvolupar eines de planificació integrada de mobilitat.

Amb aquest context, l'AMB participa en quatre dels catorze projectes d'innovació escollits en la segona convocatòria de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia i en un dels deu projectes del Competence Hub de la convocatòria de projectes acadèmics. Aquests projectes han rebut un pressupost total de 3.989.616 €, dels quals l'EIT en finançarà un 70 %. Els projectes s'executaran a través de diversos consorcis de ciutats i metròpolis, empreses, universitats i instituts de coneixement, previsiblement, entre l'1 d'abril i el 31 de març del 2022. L'AMB aportarà una part del finançament i l'experiència als projectes que s'alineen amb els seus.

En tots els casos, es tracta de solucions per avançar cap a un nou model de mobilitat sostenible, en què es prioritzin els modes de transport compartits i no contaminants, com la bicicleta mecànica o elèctrica, i els nous centres de mobilitat als afores de les ciutats, que evitin l'ús del vehicle privat.

Els cinc projectes seleccionats per l'EIT en què participa l'AMB

  1. Smarthub Mira-sol. Consisteix a instal·lar el primer Bicibox amb bicicletes de càrrega compartides (perquè els comerciants reparteixin mercaderies en l'últim quilòmetre i perquè els ciutadans transportin la seva compra, per exemple) en un local ubicat a Mira-sol, al municipi de Sant Cugat del Vallès. Aquest Bicibox (aparcament segur de bicicletes gestionat per l'AMB) també inclourà 24 aparcaments per a bicicletes, dotze taquilles amb endolls per carregar les bateries de les bicicletes, un taulell de reparació i un inflador. El cost total d'aquest projecte és de 100.069 €. Els socis de l'Smarthub català són l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, FGC, CARNET – CIT UPC i la Universitat Politècnica de Catalunya · Barcelona Tech (UPC), tot i que se'n faran cinc més en diferents ciutats europees.
  2. Hallo. Es tracta de la posada en marxa de centres logístics d'últim quilòmetre (ciclologística). El pressupost total és de 65.275 € i els socis d'aquest projecte, que lidera l'AMB, són la ciutat d'Estocolm, KTH, Gateways, Vanapedal i CIMNE (UPC).
  3. E-Ultimate. Suposarà l'activació d'una eina que permeti optimitzar esquemes d'electrificació de línies de bus. Es farà una prova pilot a les cotxeres de l'operador de Bus Metropolità TUSGSAL, a Badalona. El pressupost total és de 39.394 € i comptarà amb el suport de l'AMB, CARNET, UPC, l'Ajuntament de Barcelona, Barcelona Regional, l'operador de Bus Metropolità TUSGSAL, TMB i FGC.
  4. Multidepart. Aquest projecte permetrà disposar d'una eina per millorar la gestió del servei de bus a demanda. El cost total és de 83.387 € i el consorci d'entitats que el durà a terme està format, a més de l'AMB, per CERTH, FACTUAL, l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, CARNET – CIT UPC, TUSGSAL i UPC.
  5. Mobinno. Aquest projecte, de caire pedagògic i acadèmic, està destinat a millorar el coneixement sobre mobilitat sostenible a través de seminaris web i de la publicació d'entrevistes a persones implicades en cadascun dels àmbits de la mobilitat urbana. Amb un cost total de 18.730 €, compta amb el suport de l'AMB, CARNET – CIT UPC, Zone Cluster, Moven i Mov'eo.

És el segon any consecutiu en què un o més projectes en els quals participa l'AMB són escollits i reben finançament per dur-se a la pràctica.

Projectes realitzats en la convocatòria especial COVID-19
Durant el 2020, a causa de la pandèmia provocada per la COVID-19, un dels principals objectius de l'AMB en matèria de mobilitat va ser prioritzar la seguretat dels usuaris i usuàries que, tot i les circumstàncies, havien de seguir fent ús del transport públic per motius personals o laborals. En aquest context, l'AMB va presentar set candidatures en la convocatòria especial de l'EIT Urban Mobility per donar resposta a la COVID-19. S'hi van seleccionar dos projectes liderats o coliderats per l'AMB:

  • El projecte FUTUREMOB. Liderat per l'AMB, plantejava promoure la mobilitat sostenible a través de reptes i amb recompenses per comprar en comerços locals. El pressupost final aprovat pel projecte va ser de 381.000 €. Fruit d'aquest projecte, es va activar un visor de qualitat de l'aire
  • El projecte CD CLEAN. Liderat per Ferrovial i amb la participació de l'AMB, l'Ajuntament de Barcelona i TMB, estava dirigit a la desinfecció d'estacions i espais de transport públic, amb una solució aquosa d'efecte antisèptic de llarga durada. El pressupost aprovat per al projecte va ser de 371.000 €.

L'EIT Urban Mobility, una iniciativa de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT), un organisme de la Unió Europea,  té com a objectiu accelerar solucions i fer possible la transició cap a un sistema de transport integrat, centrat en l'usuari i realment multimodal. En tant que la principal comunitat europea d'innovació en mobilitat urbana, l'EIT Urban Mobility pretén evitar la fragmentació fomentant la col·laboració entre ciutats, empreses, educació, investigació i innovació per fer front als reptes més urgents de les ciutats. Les universitats, les empreses i els centres d'investigació d'aquesta comunitat treballen braç a braç amb les ciutats, que serveixen com a espais de proves per demostrar que les noves tecnologies poden resoldre problemes reals en ciutats reals a l'hora de transportar persones, mercaderies i residus de manera intel·ligent.


 

Relacionats

Article

El projecte EdiCitNet, finançat per la Unió Europea i amb una durada prevista de 5 anys, va néixer amb l'objectiu de demostrar que la implementació d'infraestructures verdes no ornamentals pot augmentar la producció sostenible d'aliments a nivell local, així com regenerar espais urbans apostant per una millora de la inclusió social.  Sant Feliu és l'únic municipi participant de l'estat espanyol.

Article

L’Ajuntament de Mollet del Vallès ha presentat el MolletBici, un mòdul d’aparcament per a bicicletes tancat, públic i gratuït amb capacitat per a 20 bicicletes situat al costat de l’estació de Renfe de Mollet – Sant Fost. L’aparcament, que estarà operatiu tots els dies de l’any i estarà vinculat als horaris de Rodalies, es tracta d’un espai tancat al qual només s’hi podrà accedir identificant-se mitjançant una APP i disposarà d’una càmera de videovigilància per garantir la seguretat. El servei és una aposta més per fomentar la intermodalitat entre la bicicleta i el tren i així facilitar i potenciar els trajectes sostenibles.

Article

L’Ajuntament de Rubí informa que s'ha instal·lat més d’una vintena d’aparcabicicletes a l’exterior de diverses escoles i equipaments de la ciutat per promoure l’ús d’aquest vehicle, tot i que són d’ús exclusiu per a personal municipal. L’actuació s’emmarca en Pla director de la bicicleta, que vol promoure l'ús de la bici i el patinet elèctric enfront del cotxe.

Butlletí