Es noten les mesures contra el coronavirus a la contaminació de Barcelona?

23/03/2020 - 11:48

De ben segur que molts de vosaltres heu vist els mapes que mostraven la disminució de la contaminació per NO2 a la Xina o a Itàlia associada a la parada de la mobilitat i l’activitat econòmica derivada de les mesures relacionades amb el coronavirus. Compartim aquest espai de Miquel Ortega,  on fará el seguiment de l’evolució dels nivells de contaminació detectats a les estacions de trànsit de Barcelona i els comenta per veure si es pot apreciar alguna afectació al cas de Barcelona.

 

Antecedents

  • Els mesos previs a l’inici de la malaltia a Catalunya s’han registrat valors inferiors als dels anys anteriors, en part degut a les bones condicions meteorològiques (vegeu els informes de gener i febrer) i possiblement, també afavorits per la progressiva implantació de la Zona de Baixes Emissions, tot i que encara és d’hora per estimar el nivell de reducció associat a aquest factor. Les càmeres estimen que s’han eliminat 36.000 vehicles sense etiqueta els darrers tres mesos, i les enquestes diuen que s’han substituït per vehicles menys contaminants (33% dels casos), transport públic (33%) i altres opcions (33%).

Resum del canvi

Nota: els valors de la contaminació mesurada al carrer depenen tant de l’emissió, que s’ha vist reduïda per la disminució de la mobilitat, com de la dispersió dels contaminants, que varia en funció del vent. Malgrat aquest factor de variació els nivells de contaminació han estat tan baixos que l’efecte de la reducció associada a la disminució de la mobilitat és indubtable. Caldrà veure com evoluciona el factor meteorològic els dies vinents per a poder estudiar millor els dos efectes per separat, tot i que per ara no ha estat un període especialment ventós.

Evolució diària

Registres diaris mínims històrics

(Aquesta entrada serà actualitzada diàriament les setmanes vinents)


 

Categories: 
Etiquetes: 

Relacionats

Reportatge

La contaminació atmosfèrica a les ciutats de gran part del món està marcant mínims històrics. Durant l'epidèmia de la COVID-19 i, a causa de les mesures de confinament que estem vivint, la contaminació per diòxid de nitrogen (NO2), un dels principals contaminants relacionats amb el trànsit a les ciutats, ha baixat entre un 70% i un 80% a Barcelona des del 21 de març, segons dades de la Generalitat de Catalunya. S'estima que la disminució mitjana a les principals ciutats de tot Espanya podria ser del 64%, segons un estudi de la Universitat Politècnica de València (UPV).

Notícia
Foto: Pep Herrero. TMB

Foto: Pep Herrero. TMB

Amb totes les mesures de seguretat implantades, el risc per a la salut al transport públic és molt baix. Aquest és el resum del document que la Unió Internacional de Transport Públic (UITP) ha publicat amb tot el que se sap després de set mesos de crisi sanitària per la Covid-19.

Article

La Xarxa va ha aprovat a la 20a Assemblea general, celebrada via telemàtica el 15 de setembre del 2020; la Declaració per una recuperació verda i socialment justa. Aquest compromís per una recuperació verda, justa i perdurable, ha d’incloure l’ambició de la neutralitat climàtica, la transició energètica, l’economia circular, la mobilitat sostenible, un espai públic obert a les persones, la biodiversitat urbana, un sistema alimentari just i l'educació ambiental com a eina essencial de resposta a la crisi. Tots aquests àmbits d’actuació ofereixen solucionsals reptes ambientals i socials i oportunitats d’estímul econòmic.

Butlletí