Durban, l'article que no és un article

Periodista
24/12/2011 - 00:00

Aquests dies, he convertit les pantalles que m'acompanyen -perquè ja no és només la de l'ordinador, de pantalla (nota al marge)- en el bloc de notes que m'ha servit per anar seguint una trobada internacional que tenia lloc a milers de quilòmetres d'on jo m'estava. He fet de periodista sense escriure una ratlla, i sense sense sortir de casa.

M'he servit de les xarxes socials i d'una eina concreta -storify- per escriure un article atípic sobre la Cimera de Durban sobre el Canvi Climàtic, que aquestes darreres setmanes ha tingut lloc a la ciutat sudafricana.

L'article és atípic perquè en realitat no és un article. En són molts. Notícies de mitjans del país, del país del costat i de més enllà; piulades d'amics i coneguts, i d'autoritats i ministrables; fotografies, vídeos i un ventall extensíssim de peces informatives han format part d'una narració intencionada sobre una cimera plena d'esperances i que va acabar dissabte passat amb un resultat incert.

Storify, l'eina que he fet servir, ens permet ordenar continguts diversos capturats d'internet per mostrar-los en un canal propi tot ajustant-ne l'ordre (que pot ser cronològic, per temàtiques, etc). Això permet atemperar el ritme de les xarxes socials, tot posant un accent personal sobre l'actualitat en forma d'una narració pròpia i que tant pot ser descriptiva, com obertament intencionada.

Aquest recull ha estat, espero, un recurs útil per a les persones que han seguit la cimera i ara resta com un repositori perdurable, una hemeroteca que enllaça i connecta capçaleres, llengües, registres i formats. Hi ha les afinades aportacions de Frederic Ximeno, molt i molt recomanables; i també els articles d'Antonio Cerrillo a La Vanguardia lúcids però també un pèl desenganyats. També es pot accedir a les cròniques que Jaume Josa enviava des de la ciutat sudafricana i a desenes d'altres informacions i interpretacions.

Entre les notícies capturades, destaquen les del Guardian, que ha fet un desplegament a l'altura de la seva qualitat incontestable a Europa, mentre el NY Times (l'únic diari que el supera), significativament, s'ho mirava amb una certa i decepcionant prudència. A casa, bones notícies!, el diari ARA es comprometia amb un especial diari sobre Durban i fins i tot hi dedicava una portada.

El meu especial sobre Durban --aquest article d'articles-- és un recull divers, però no dispers; demana temps i atenció, però és abastable i està ben delimitat.

En aquesta ocasió, ja ho veieu, m'ha tocat fer 'taula' (en l'argot periodístic la feina de coordinació interna i/o elaboració de materials d'altres). La feina del periodista és avui, i potser cada cop més, filtrar i endreçar l'imparable torrent d'informació que escupen metòdicament tota mena de dispositius ben quotidians.

Periodista

Relacionats

Article

La presentació del Pla es farà el 18 de novembre al Miramar Centre Cultural. L’objectiu amb aquesta sessió és explicar els objectius del Pla i recollir aportacions de la ciutadania per tal que siguin estudiades per incorporar en el document.

Reportatge
MORTS PER CALOR

A tot l’Estat, els efectes de les altes temperatures d’aquest estiu 2025 han provocat gairebé 4.000 morts i més de 1.000 milions d’euros de despesa.

Butlletí