TMB incorporarà nous vehicles 100% elèctrics per a la seva flota auxiliar

Font: TMB

13/09/2023 - 10:00

Estan en marxa dues licitacions que preveuen la incorporació de 32 cotxes d’assistència zero emissions tant per al servei de bus com per al de metro. La flota d’assistència de TMB està formada per més de 200 vehicles que tenen com a objectiu vetllar pel correcte funcionament del servei cada dia al carrer i a la xarxa del suburbà. Actualment, el 20% de la flota auxiliar és elèctrica.

Per què la flota d’autobusos de TMB surti cada dia a circular amb els seus més de 1.000 vehicles pel centenar de línies de Barcelona i la seva àrea metropolitana és necessària l’existència i la feina d’una flota auxiliar. És cert que no són vehicles que surtin cada dia al carrer i que no transporten milers de viatgers diaris, però són vitals per a les tasques de coordinació, gestió i operativa tant del servei de metro com del d’autobús. Transport entre estacions dels responsables de zona, transport per als comandaments de les línies de bus, trasllats de material, treballs de manteniment de tot tipis a la xarxa de metro (via, electromecànica, neteja...), personar-se en cas d’un accident al carrer, remolcar un autobús a la cotxera per avaria... i un llarg etcètera. Múltiples feines no visibles, però molt necessàries que vetllen perquè el servei funcioni diàriament amb normalitat.

Un total de 210 vehicles formen la flota auxiliar de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB): cotxes, furgons, furgonetes i camions grua. Són 85 per a Metro i 125 per a Bus. Tots ells estan a disposició del servei, distribuïts entre les quatre cotxeres o tallers de metro, per assistir en el moment que es necessiti remolcar un bus avariat, un trasllat urgent de material o atendre un conflicte de trànsit, entre altres casuístiques.

 

Continua l’electrificació de la flota auxiliar

La compra de nous vehicles per a la flota auxiliar és necessària per substituir els cotxes que arriben al final de la seva vida útil. Depenent del tipus de vehicle acostuma a ser entre els 8 i els 15 anys, sumat a què són turismes ja amortitzats, amb costos de manteniment elevats i estàndards ambientals obsolets. A tot això se suma la normativa de circulació de la zona de baixes emissions a l’àrea de Barcelona (zona que centra més del 90% de les intervencions que han de fer els vehicles d’assistència) que implica que els cotxes que no disposin de l’etiqueta ecològica no podran circular-hi.

La renovació de la flota assistencial i de suport també forma part de l’aposta de TMB per la descarbonització, reduir les emissions contaminants i convertir tota la flota de superfície (autobusos i vehicles auxiliars) en verda, zero emissions. Des de l’any 2016, per substituir la flota auxiliar nova, a TMB només s’adquireixen vehicles elèctrics, amb la intenció d’electrificar-la completament en els anys entrants. Actualment, el 20% de la flota auxiliar és elèctrica, sense comptar amb les noves incorporacions que arribaran en els mesos vinents.
 


Foto: TMB

 

 

En marxa dues licitacions de nous cotxes

L’any passat es va llançar la licitació molt ambiciosa formada per cinc lots que agrupaven un total de 24 vehicles zero emissions de diferent tipologia per a la flota assistencial de TMB. En aquest cas, es demanen set furgonetes petites de 5/6 places, nou furgons de sostre baix, tres furgons grans de sostre alt, un furgó gran 3+3 places de sostre alt i quatre furgons petits. En total per un valor 1,2 MEUR. La licitació més recent d’adquisició de flota auxiliar per a TMB està formada també per cinc lots que inclouen un total de vuit vehicles elèctrics purs, entre ells tres turismes petits, una furgoneta petita de 5-6 places, dos furgons grans de sostre baix, un furgó gran de 5-6 places de sostre alt i un altre furgó gran de 3+3 places de sostre baix. Tot per un valor de 344.850 €. Aquest total de 23 vehicles aniran arribant segons es vagin resolent i adjudicant els contractes de les licitacions i avanci la fabricació dels cotxes, i això serà entre aquest 2023 i el 2024.

 

El 25% de la flota de bus zero emissions el 2024

Es consolida així l’aposta que des de fa anys està fent la companyia per les energies respectuoses amb el medi ambient encaminant-se cap a un model energètic més verd, convertint no només la flota de bus en una flota zero emissions sinó també fer-ho extensiu progressivament a la flota assistencial i de suport, que també serà 100% elèctrica i d’emissió zero en els pròxims anys.

Amb la incorporació de nous vehicles de zero emissions, TMB fa un pas més cap a una mobilitat totalment sostenible amb l’electrificació com un dels grans eixos per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans i la seva flota auxiliar, i en línia al Pla Estratègic 2025 de TMB. S’aniran incorporant més vehicles de zero emissions per arribar a tenir un 25% de la flota de zero emissions el 2024. L’any vinent, la nova flota de bus ja comptarà amb 232 vehicles 100% elèctrics i 44 d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx a l’any.

 


 

Municipis: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

El programa formarà investigadors per avaluar la relació que mantenen els vehicles electrificats i la percepció humana del soroll.

Article

TMB té previst arribar a tenir un 25% de la flota de zero emissions el 2024, quan la nova flota ja comptarà amb 232 vehicles 100% elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx a l’any.

Article

TMB i Indcar han signat un acord per a realitzar proves reals amb el minibús en les línies de Barcelona durant 3 mesos. La signatura ha tingut lloc en el marc del congrés mundial de transport públic de la UITP de Barcelona, on ha estat presentat el nou minibús sostenible d'INDCAR.

Butlletí