Professionals de la salut i la ciència urgeixen canvis profunds i urgents en la mobilitat per fer front a la crisi actual

Font: Ecologistes en Acció

28/07/2020 - 11:11
Font: Ecologistes en Acció

Font: Ecologistes en Acció

Més de 150 professionals de la salut i científics dels principals centres catalans publiquen una carta oberta adreçada als alcaldes i alcaldesses alertant de l'augment d'emissions contaminants en les ciutats catalanes. Amb aquesta iniciativa es volen sumar a les demandes urgents de la Campanya ¨Confinem els cotxes. Recuperem la ciutat!" —de la qual forma part Ecologistes en Acció de Catalunya—, per transformar la mobilitat insostenible, reduint de forma dràstica el vehicle privat.

La carta ha estat presentada aquest 28 de juliol en roda de premsa en el Col·legi de Periodistes de Catalunya per 5 dels seus signants i experts en la matèria. Durant la sessió han recordat que la contaminació de l'aire és el principal problema de salut pública a les nostres ciutats i que la principal causa és el trànsit rodat, com s'ha pogut constatar amb la baixada en les concentracions que s'han produït per la reducció de trànsit durant confinament.

En les seves intervencions han presentat els resultats dels estudis que han realitzat sobre els efectes sobre la salut tant dels contaminants atmosfèrics com del propi model de mobilitat insostenible. Es tracta del principal problema de salut pública de les nostres ciutats per un factor ambiental prevenible que, recorden, està directament relacionat amb morts prematures i nombroses malalties respiratòries, cardiovasculars, neurodegeneratives i càncers. A més de danyar la salut i reduir l'esperança de vida, la mala qualitat de l'aire també causa importants pèrdues econòmiques.

Per això han instan als responsables públics a realizar actuacions efectives per reduir les emissions de forma urgent. Consideren que les actuacions realitzades per algunes ciutats per variar el model de mobilitat han estat tímides i parcials, com demostren les dades d'augment de les emissions i del trànsit privat, que se situa en nivells similars a abans de la pandemia, quan no hi ha l'activitat laboral ni escolar habitual, ni turística. Consideren que no hi haurà un moment més propici per fer un canvi dràstic en el model actual, i el cost d'oportunitat será dramàtic en l'escenari que es vaticina de cara a la tardor, amb la tendencia actual.

La reducció d'emissions, han insistit, és urgent també enfront de la preocupant acceleració del canvi climàtic que, alhora, segons han explicat, és també una crisi de salut. D'altra banda, s'han referit a les últimes investigacions realitzades als Estats Units d'Amèrica, la Xina i Itàlia on s'apunten a majors taxes de contagis i morbimortalitat pel coronavirus en les ciutats i zones on es respira més aire contaminat.

Per això, se sumen amb aquesta iniciativa a les demanes de la campanya ¨Confinem els cotxes. Recuperem la ciutat!" impulsada des de 13 municipis catalans, amb més de 650 entitats i 8100 persones adherides. Insten a la responsabilitat dels alcaldes i alcaldesses per donar resposta urgent en l'alçada de la magnitut dels problemes derivats del model de mobilitat insostenible

Carta de les professionals de la salut i científics als alcaldes i alcaldesses: https://cutt.ly/zyOueZ4


 

Etiquetes: 

Relacionats

Opinió

Les alternatives inclourien la defensa dels serveis públics i els béns comunitaris, en la seva titularitat, gestió i provisió; per garantir que les cures i els serveis relacionats estiguin coberts per a tots. Per assegurar les sobiranies sobre els recursos, com és l’alimentària i l’energètica. I per preferenciar, en definitiva, nous models i opcions des dels ecofeminismes i des de l’economia feminista, ecològica, social i solidària.

Reportatge

La contaminació atmosfèrica a les ciutats de gran part del món està marcant mínims històrics. Durant l'epidèmia de la COVID-19 i, a causa de les mesures de confinament que estem vivint, la contaminació per diòxid de nitrogen (NO2), un dels principals contaminants relacionats amb el trànsit a les ciutats, ha baixat entre un 70% i un 80% a Barcelona des del 21 de març, segons dades de la Generalitat de Catalunya. S'estima que la disminució mitjana a les principals ciutats de tot Espanya podria ser del 64%, segons un estudi de la Universitat Politècnica de València (UPV).

Entrevista

El sector del turisme afronta l'estiu amb incertesa a causa de la crisi econòmica que està causant la pandèmia del coronavirus. Després d'un llarg confinament, la població vol sortir de casa i la indústria turística busca maneres d'oferir solucions que permetin unes vacances segures i sostenibles. Pablo Díaz, professor de Turisme dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC i expert en desenvolupament del turisme i en turisme electrònic (e-turisme) exposa la tensió que hi ha actualment sobre la taula: mantenir el model turístic de masses actual, majoritàriament contaminant, o apostar per un canvi cap a una alternativa que vetlli per l'entorn. Ara més que mai, assegura, és el moment d'introduir hàbits nous i fomentar el turisme nacional i rural.

Butlletí