Mariona Ferrandiz, Premi de Recerca Científica de l'Ajuntament de Barcelona

Font: UAB

24/03/2021 - 11:11

La professora del Departament de Biologia Vegetal, Biologia Animal i Ecologia de la UAB i investigadora del CREAF ha guanyat el premi pel projecte “Replantegem entorns escolars”, per implicar l’alumnat en l’elaboració de propostes per reverdir els seus patis.

Mariona Ferrandiz, investigadora del CREAF i professora del Departament de Biologia Vegetal, Biologia Animal i Ecologia (BABVE) de la UAB, ha estat una de les 15 persones guardonades en la primera edició dels Premis de Recerca Científica de l’Ajuntament de Barcelona.

Els nous premis, convocats el mes d’octubre passat amb una dotació d’1,2 milions d’euros provinents dels Fons COVID, van ser habilitats per l’Ajuntament de Barcelona per atendre l’emergència provocada per la crisi de la COVID-19. Els premis estan adreçats a investigadores i investigadors de fins a 40 anys i la resposta a aquesta primera convocatòria ha comptat amb molta participació femenina, amb projectes de recerca presentats majoritàriament per dones.

Projecte “Replantegem entorns escolars”

Ferrandiz ha rebut el guardó pel seu projecte “Replantegem entorns escolars”, que parteix de l’escola i del seu entorn com a punt fonamental on centrar esforços per al replantejament de la ciutat.

La meitat de la població mundial viu en ciutats, on sol haver-hi pocs espais verds i una elevada contaminació de l’aire. A més, la urbanització tradicional de les ciutats contribueix a potenciar el canvi climàtic, afavoreix la pèrdua de biodiversitat global i genera greus problemes de salut a la ciutadania.

El projecte té dues branques: la proposta educativa a escoles i l’estudi tècnic dels entorns escolars. A tres escoles públiques situades en diferents barris de la ciutat es realitzarà una unitat didàctica per a conèixer, co-dissenyar i transformar els seus patis per tal de millorar tant la seva capacitat per acollir biodiversitat com per afavorir diversos espais de joc. L'aprenentatge de l'alumnat serà estudiat a través d'una recerca. L'estudi tècnic dels entorns escolars, fet amb un equip multidisciplinari, pretén generar un mapa que pugui ser una eina útil per a la presa de decisions als equips gestors.

Utilitzant l’educació ambiental i la ciència ciutadana com a una poderosa eina de diagnosi, d’empoderament, de transformació social i de protecció del territori, aquest projecte pretén que la millora de l’entramat urbà es realitzi mitjançant actuacions i activitats d’educació ambiental transversals i participatives implicant la ciutadania (en especial l’alumnat de les escoles) en el coneixement, la concreció i l’elaboració de propostes per a reverdir els seus patis.


 

Relacionats

Notícia
Més de 11.300 hectàrees de les llles es gestionen a través d'acords de custòdia del territori

La ICTIB (Iniciativa de Custòdia del Territori de les Illes Balears) acaba d’elaborar aquesta guia amb la participació de diversos representants del món educatiu

Article

Des del Camp d'Aprenentatge del Bages expliquen com treballen l'ODS 17, Aliança pels objectius, conjuntament amb el Consorci del Bages per la Gestió de Residus i la Fundació Aigües de Manresa - Junta de la Sèquia. També aprofiten per llençar el repte per escoles i instituts de treballar en xarxa.

Entrevista

EYES Granollers és un projecte impulsat per Ecoserveis i l’Ajuntament de Granollers a través del programa Erasmus + que es va desenvolupar des del gener del 2019 al gener del 2021. El programa volia mobilitzar i capacitar els joves perquè poguessin contribuir en la millora dels plans locals i involucrar-los en la lluita contra el canvi climàtic. Parlem amb l’Elena Oliver, participant d’Eyes Granollers, sobre els aprenentatges del projecte.

Butlletí