Dinamarca vol prohibir a 12 anys la venda de cotxes de gasolina i dièsel

14/10/2018 - 19:00

El govern de Dinamarca vol prohibir la venda de nous cotxes de gasolina i dièsel el 2030, una data en la que preveu que hi hagi un milió de vehicles elèctrics o híbrids en aquest país nòrdic. Així ho ha afirmat el primer ministre danès, el liberal Lars Løkke Rasmussen, en el seu discurs durant l'obertura del nou any parlamentari.

"El sector del transport representa en l'actualitat una quarta part de les emissions de CO2 de Dinamarca. I l'aire a les grans ciutats està massa contaminat. Per això el Govern s’ha fixat un objectiu clar: d'aquí a 12 anys, només 12 anys, prohibirem la venda de nous cotxes de gasolina i dièsel ", ha dit Rasmussen.

La proposta forma part d'un nou pla climàtic que l'executiu presentarà la setmana que ve. Rasmussen ha considerat la mesura "un senyal clar" a la Unió Europea, la indústria de l'automòbil "i la resta del món", i ha assegurat que aquest tipus de cotxes representen el passat i que el futur és "verd" i està " molt proper".

El primer ministre danès espera tancar un acord en l'àrea climàtica en els pròxims mesos abans de les eleccions generals, que s'hauran de celebrar com a molt tard al juny de 2019. Rasmussen encapçala un govern en minoria que controla menys d'un terç dels escons del Parlament, però el suport del xenòfob Partit Popular Danès li assegura la majoria absoluta. Dinamarca s'ha fixat com a objectiu no dependre dels combustibles fòssils el 2050. Altres països han anunciat amb anterioritat que pretenen prohibir la venda de cotxes de gasolina i dièsel: Alemanya, Irlanda i Holanda volen aconseguir també el 2030, mentre que França i Gran Bretanya apunten a 2040.


 

Categories: 

Relacionats

Entrevista

 

Francisco Rodero és responsable d’Intelligent Transport Systems (ITS) del Centre d’Innovació del Transport (CENIT). Rodero ens aporta la mirada de la importància del big data en una transició real cap a la mobilitat sostenible. Analitza les tendències i sobretot la necessitat de tenir una bona xarxa d'anàlisi sobre el moviment de les persones, lligada en gran part al nostre telefon mòbil, per observar comportaments i el seu impacte en les emissions de gasos amb efecte hivernacle o millorar la flexibilitat de l'oferta de transport públic.

Entrevista

Manel Ferri és expert en mobilitat i president en funcions de l'Associació per la Promoció del Transport Públic. És, sens dubte, una de les veus amb més criteri de l'Estat per analitzar els reptes i actuacions a favor de la transició cap a una mobilitat sostenible. Amb ell, analitzem avui quina aprenentatges ha portat la COVID-19 en referència a la mobilitat urbana, però també les mesures concretes que s'estan duent a terme al territori, i el full de ruta que s'hauria de posar en marxa per arribar a una mobilitat deslligada dels combustibles fòssils i enfocada a la salut i el benestar de les persones.

Butlletí