Infografia: Sergi Mayench i Marc Solanes
Barcelona ja disposa, per primera vegada, d’un mapa complet del moviment ciclista “carrer per carrer”. Segons el nou estudi elaborat per l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB), el Bicicleta Club de Catalunya (BACC), el Barcelona Supercomputing Center (BSC) i la plataforma de ciència ciutadana BiciZen, a la ciutat hi circulen una mitjana de 3.284 bicicletes i patinets cada dia pels carrils bici.
L’informe, que ha analitzat més de 20.000 trams de carrer, combina les dades dels 381 comptadors automàtics de l’Ajuntament amb més de 1.000 observacions de voluntaris, que precisament han estat la clau de la precisió de les dades finals. El resultat és un model predictiu —batejat com a model beta— que permet visualitzar els fluxos de micromobilitat a tota la ciutat amb un nivell de detall inèdit fins ara.
El treball subratlla el valor de la participació ciutadana en la generació de dades. Gràcies a l’aportació de 43 persones voluntàries, s’han pogut cobrir zones on no hi ha comptadors automàtics i ajustar les estimacions que, segons els autors, tendeixen a sobrevalorar els fluxos en carrers sense infraestructura ciclista. Incorporant les observacions de BiciZen, el model redueix les sobreestimacions en un 17% i s’aproxima més a la realitat del carrer.
L’informe assenyala l’any 2025 es va signar un contracte municipal de 300.000 euros l’any per a la modelització del transport públic de la ciutat. Pel que fa a la modelització ciclista, es desconeix l’existència de cap pla
Les observacions recollides indiquen que el 74% dels vehicles eren bicicletes, i el 24% patinets elèctrics. El perfil majoritari dels usuaris és masculí (70%) i adult, amb una presència reduïda de dones i persones grans, especialment als trams amb infraestructura deficient o inexistent.
L’estudi permet identificar els punts amb més densitat ciclista i detectar carrers amb potencial per incorporar infraestructura específica. Els autors remarquen que la ciutat disposa ara d’una base científica per planificar el creixement de la xarxa ciclista amb criteris de seguretat i eficiència.
Cap a una mobilitat més equitativa i informada
L’informe assenyala que l’any 2025 es va signar a Barcelona un contracte municipal de 300.000 euros l’any per a la modelització del transport públic de la ciutat. Pel que fa a la modelització ciclista, en canvi, es desconeix l’existència de cap pla.
La mobilitat ciclista mereix el mateix rigor i recursos que la mobilitat motoritzada, apunten els autors, que proposen ampliar el model amb dades de plataformes com Strava o amb informació desagregada per gènere i edat.
El projecte, que ha rebut finançament del programa europeu Horizon 2020, exemplifica el paper de la ciència ciutadana en la transformació cap a ciutats més sostenibles i basades en l’evidència.