Incentivar el transport públic, la millor opció per descarbonitzar l'economia espanyola

Font: ATM

10/02/2021 - 13:35

Una recerca del centre independent Economics for Energy assenyala el canvi modal com a més efectiu que altres mesures com l’electrificació del parc de vehicles o les restriccions de trànsit.

La substitució del vehicle privat per transport públic és la mesura més eficient i efectiva en l'estratègia de descarbonització de l'economia espanyola amb l'horitzó 2030, segons l'últim informe d'Economics for Energy, presentat dies enrere. El sector del transport és el primer emissor de gasos d'efecte hivernacle a Espanya, amb un 27% sobre el total en el càlcul del 2018.

La reducció d'emissions i la relació cost-eficiència que aconseguiria per si mateix el canvi modal són més significatives que les projeccions obtingudes de la penetració del vehicle elèctric —suposant que aquest no aconsegueix la paritat en costos amb el vehicle convencional el 2030—, la retirada accelerada de vehicles convencionals i les restriccions del trànsit urbà, segons l'estudi.

L'informe se centra en el transport terrestre, atès que representa el 93% de les emissions i més del 80% de l'energia consumida sobre el total. Sobre aquest segment, els autors adverteixen que cal ampliar el radi d'acció de les polítiques de gestió al transport interurbà en lloc de centrar-se únicament en les ciutats, atès que la mobilitat urbana representa només un 35% del consum energètic i les emissions. A més, els operadors urbans com TMB ja tenen plans de reconversió ambiental en marxa.

Eficiència de costos

Els autors sostenen que incentivar l'ús del transport públic enfront del vehicle privat no només aconsegueix significatives reduccions en el nivell d'emissions —sobretot si es combina amb una quota elevada de vehicles elèctrics i la retirada accelerada de vehicles antics—, sinó que és la més eficient en costos. A això contribueix, indiquen, que l'actual parc de transport públic tingui encara una elevada capacitat per absorbir nous usuaris sense necessitat d'invertir en nous vehicles i que es poden aconseguir millores en els costos simplement amb el redisseny de rutes, afirmen.

El document assenyala també que el canvi modal és la clau perquè el Pla Nacional Integrat d'Energia i Clima (PNIEC) sigui rendible en conjunt, ja que la resta de mesures previstes tenen un cost significatiu.

Economics for Energy és un centre d'investigació privat constituït com a entitat sense ànim de lucre que compta amb el suport de la Universitat Pontifícia Comillas ICAI-ICADE, la Universidade de Vigo i diverses fundacions i empreses. El treball es pot consultar íntegrament al seu web.


 

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

L’ajuntament de les Borges Blanques elabora un pla de mobilitat més respectuós a medi ambient. El nou pla es treballa amb el consens de tots els agents socials i econòmics del municipi.

Article

La vicealcaldesa de Reus i presidenta de la Comissió Especial de Mobilitat Sostenible, Noemí Llauradó; i la regidora d’Urbanisme i Mobilitat, Marina Berasategui, han presentat aquest dimecres, 17 de febrer en roda de premsa la planificació del Govern de Reus de desplegament del Pla Específic de la Bicicleta pels propers anys. L’Ajuntament té previst invertir més d’1 milió d’euros en la construcció d’uns 30km de carril bici en el que queda del mandat, fins el 2023.

Notícia

El bus híbrid és propietat de l’Ajuntament i s’ha cedit a l’empresa que gestiona el servei de bus urbà per anar renovant progressivament la flota

Butlletí