Incentivar el transport públic, la millor opció per descarbonitzar l'economia espanyola

Font: ATM

10/02/2021 - 13:35

Una recerca del centre independent Economics for Energy assenyala el canvi modal com a més efectiu que altres mesures com l’electrificació del parc de vehicles o les restriccions de trànsit.

La substitució del vehicle privat per transport públic és la mesura més eficient i efectiva en l'estratègia de descarbonització de l'economia espanyola amb l'horitzó 2030, segons l'últim informe d'Economics for Energy, presentat dies enrere. El sector del transport és el primer emissor de gasos d'efecte hivernacle a Espanya, amb un 27% sobre el total en el càlcul del 2018.

La reducció d'emissions i la relació cost-eficiència que aconseguiria per si mateix el canvi modal són més significatives que les projeccions obtingudes de la penetració del vehicle elèctric —suposant que aquest no aconsegueix la paritat en costos amb el vehicle convencional el 2030—, la retirada accelerada de vehicles convencionals i les restriccions del trànsit urbà, segons l'estudi.

L'informe se centra en el transport terrestre, atès que representa el 93% de les emissions i més del 80% de l'energia consumida sobre el total. Sobre aquest segment, els autors adverteixen que cal ampliar el radi d'acció de les polítiques de gestió al transport interurbà en lloc de centrar-se únicament en les ciutats, atès que la mobilitat urbana representa només un 35% del consum energètic i les emissions. A més, els operadors urbans com TMB ja tenen plans de reconversió ambiental en marxa.

Eficiència de costos

Els autors sostenen que incentivar l'ús del transport públic enfront del vehicle privat no només aconsegueix significatives reduccions en el nivell d'emissions —sobretot si es combina amb una quota elevada de vehicles elèctrics i la retirada accelerada de vehicles antics—, sinó que és la més eficient en costos. A això contribueix, indiquen, que l'actual parc de transport públic tingui encara una elevada capacitat per absorbir nous usuaris sense necessitat d'invertir en nous vehicles i que es poden aconseguir millores en els costos simplement amb el redisseny de rutes, afirmen.

El document assenyala també que el canvi modal és la clau perquè el Pla Nacional Integrat d'Energia i Clima (PNIEC) sigui rendible en conjunt, ja que la resta de mesures previstes tenen un cost significatiu.

Economics for Energy és un centre d'investigació privat constituït com a entitat sense ànim de lucre que compta amb el suport de la Universitat Pontifícia Comillas ICAI-ICADE, la Universidade de Vigo i diverses fundacions i empreses. El treball es pot consultar íntegrament al seu web.


 

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

Els representants de les quatre administracions organitzadores del 2n Congrés de Qualitat de l'Aire coincideixen en treballar de manera transversal noves mobilitats que millorin la Qualitat de l’Aire

Notícia

L’estratègia ha de permetre fer la transició cap a un nou model de mobilitat sostenible i que avanci cap a la descarbonització del sector. És per aquest motiu que el pla marca, pel que fa a la mobilitat interna, un objectiu clar i ambiciós: reducció del 50% de les emissions i l’augment de fins al 20% de la fracció del parc immobiliari de vehicle elèctric pel 2030.

Article

La xarxa pedalable de la ciutat creixerà amb la creació de 32,6 quilòmetres més de carrils bici fins al 2023 i la millora dels existents per fer més fàcils, sostenibles i segurs els desplaçaments en bicicleta. En total, la infraestructura tindrà 272 carrils, més de 1.000 si hi sumem els carrers amb un límit de velocitat de 30 km/h i els entorns pacificats com les superilles.

Butlletí