Noves tarifes de transport públic que beneficien els usuaris i usuàries més habituals

L'Associació per a la Promoció del Transport Públic aplaudeix les noves tarifes

Font: AMB, Ajuntament de Barcelona i TV3

10/12/2019 - 07:30

L’Autoritat del Transport Metropolità, formada per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, ha acordat abaixar els preus dels bitllets d’ús freqüent a partir del gener per potenciar l’ús intensiu del transport públic i fer que desplaçar-se diàriament en metro, autobús, tren i tramvia surti més bé de preu.

La Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona acorden un canvi de model tarifari per al 2020 per afavorir l'ús del transport públic, amb reduccions del preu de fins al 25 % per als usuaris habituals. La nova proposta simplifica la gamma de títols i dona lloc a la T-usual, de 30 dies, que passarà a ser la nova targeta d'ús habitual, amb viatges il·limitats i amb una reducció del 25 % respecte al preu de l'actual T-mes. La nova T-casual, targeta unipersonal de 10 viatges, substituirà la T-10. La T-jove, amb viatges il·limitats per als menors de 25 anys durant 90 dies, també reduirà el preu en un 25 %.

L'acord és una mirada de futur cap a un sistema més senzill i una gamma de títols de transport més concentrada, en la qual les persones usuàries més habituals siguin les més afavorides.

En aquest sentit, el sistema tarifari integrat estrenarà l'1 de gener la T-usual, un títol que neix per substituir la T-mes, amb viatges il·limitats durant 30 dies i de caràcter personal. El preu serà d'un 25 % menys que el valor actual de la T-mes: la targeta d'una zona tindrà un cost de 40 euros.

D'altra banda, l'altra gran novetat serà la T-casual, pensada per a persones que facin un ús menys intensiu del transport públic, que substituirà la T-10 però que serà de caràcter unipersonal, amb un preu d'11,35 €, per a una zona tarifària.

La tercera targeta de nova creació aquest 2020 és la T-grup, una targeta multipersonal que, amb el mateix cost unitari que la T-casual, permetrà fer 70 viatges en 30 dies (79,45 € per a una zona). És un títol pensat per a l'ús ocasional del transport públic per part de grups, ja siguin escolars, esportius o d'altres.

Foto: AMB

Davant aquesta nova proposta de tarifes, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha destacat que els usuaris "que tinguin el transport públic com a base de la seva mobilitat hi sortiran guanyant". Per al conseller, "ens trobem amb un canvi de model de mobilitat en què el transport públic passa d'un rol complementari a un rol central i en què anem cap a un nou model que ens du a transformar els títols buscant fidelitzar els usuaris". "Amb aquest canvi de paradigma no només hi surt guanyant l'usuari, sinó també el país i el planeta, perquè com més transport públic, menys emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, més qualitat de l'aire i més salut. I actuem davant l'emergència climàtica".

Calvet ha destacat que aquest canvi de model, "que té com a títol estrella la T-usual", no posa fi a la nova gamma de títols presentada avui. "Anem fent passos. L'any passat vam presentar la tarifa plana metropolitana i ara anem cap a una mobilitat més sostenible en què beneficiem amb un millor preu la freqüència d'ús, simplifiquem els títols, busquem que el preu sigui proporcional a la distància recorreguda i minimitzem el frau. Tot plegat amb un doble objectiu: que hi guanyi l'usuari habitual i que cada vegada hi hagi més gent que pugi al tren, al bus i al tram del transport públic".

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha celebrat l'acord assolit i ha qualificat la proposta de "revolució tarifària" i de "canvi de paradigma" que dona resposta a un clam ciutadà per afavorir l'ús del transport públic entre els usuaris habituals. "El gran canvi és que arriba la tarifa plana al transport públic de Barcelona" ha assegurat, i ha afegit que es vol que el títol de referència sigui la T-usual, que per 40 euros al mes permet fer viatges il·limitats. Colau ha afirmat que des de l'Ajuntament de Barcelona se seguirà treballant i lluitant per augmentar la inversió en transport públic, però alhora ha volgut deixar clar que "avui passem a l'acció i ens assegurem que la major part de la ciutadania, la gent treballadora, la gent estudiant, la gent que ho té més difícil per arribar a final de mes tingui la reducció tarifària més gran que s'ha fet mai en la història".

"Aquest any hem anat molt més enllà i hem dut a terme una transformació del sistema tarifari que havia estat vigent durant els darrers anys. Tot, amb l'objectiu de facilitar i impulsar un canvi d'hàbits, fidelitzar usuaris al transport públic i beneficiar els que ja ho són de forma habitual", ha exposat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, que ha assenyalat el punt d'inflexió que suposa aquest canvi de títols de transport públic. Poveda també ha exposat que "aquesta transformació no compromet la viabilitat econòmica, ja que ho hem fet de tal manera que el pressupost de l'ATM també estigui equilibrat", i ha recordat també que, des de l'AMB, "estem pendents de recursos de l'Estat per poder fer front a inversions necessàries i continuar millorant i ampliant l'oferta de transport públic". D'altra banda, Poveda ha emmarcat aquesta transformació del sistema tarifari com un pas més per seguir facilitant a la ciutadania alternatives davant l'entrada en vigor, l'1 de gener de 2020, de la ZBE Rondes BCN, que restringirà la circulació dels vehicles més contaminants, de dilluns a divendres laborables, de 7 a 20 hores. "Les rebaixes importants del preu d'alguns títols per als usuaris habituals, d'un 25 %, no s'havien fet mai", ha apuntat, i espera que aquesta rebaixa també faciliti el canvi del vehicle privat al transport públic.

 

El canvi tarifari revolucionarà el transport públic

Manel Ferri de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic qualifica el nou sistema tarifari del transport públic com "històric" "El canvi tarifari és una decisió molt encertada i que revolucionarà el transport públic. L'Associació per a la Promoció del Transport Públic aplaudeix les noves tarifes, "que fins ara penalitzaven els usuaris freqüents", i espera que s'implementin mesures complementàries.

 

 

Consolidació de la tarifació social

La T-usual i la T-casual són els dos nous títols que pretenen ser la base del nou sistema tarifari, juntament amb la T-jove, que també reduirà el seu preu en un 25 % (80 € per a una zona) i que permet fer viatges il·limitats als menors de 25 anys durant 90 dies consecutius, i la targeta gratuïta T-16, per als menors de 16 anys.

Pel que fa a la gamma de títols de tarifació social, es mantenen els títols FM/FN per a famílies monoparentals i nombroses, amb una reducció del preu d'un 25 % de mitjana, excepte l'abonament trimestral, que s'elimina. També es manté la bonificació de la T-usual per a persones en situació d'atur que reuneixin les condicions establertes, títol que es congela amb un preu de 9,95 €.

La T-dia, amb viatges il·limitats durant 24 hores, passarà a valer 10,50 € (la d'una zona tarifària), mentre que la T-aire, pensada per a dos viatges integrats en dies d'episodis declarats de contaminació ambiental amb restricció de trànsit, tindrà un preu de 2,05 € per a una zona. Continuarà en vigor la T-verda, gratuïta i amb viatges il·limitats durant tres anys per a persones que hagin desballestat el seu vehicle privat contaminant i hagin renunciat a comprar-ne cap altre en tres anys. En l'àmbit metropolità (36 municipis), la gestiona l'AMB a través d'AMB Informació. Fora de l'àmbit metropolità, per a les persones empadronades a la resta de municipis de la xarxa integrada, l'AMTU.

La T-casual treb. aeroport, per a les persones treballadores de l'aeroport, també seguirà formant part de la gamma de títols integrats, que amb el mateix preu de la T-casual (11,35 €, una zona) permet accedir a les estacions de l'aeroport de l'L9 Sud de metro.

D'altra banda, el Bitllet senzill, títol no integrat del sistema tarifari, tindrà un cost de 2,40 € en el cas d'una zona tarifària. El Bitllet senzill aeroport L9 Sud valdrà 5,15 €.

Els títols socials de l'AMB i FGC mantenen les característiques existents fins ara.

L'actual T-10 passarà a ser unipersonal a partir de l'1 de gener i es podrà utilitzar fins al 29 de febrer. Els usuaris que disposin de títols no exhaurits i no vulguin utilitzar-los com a unipersonals podran acudir als Punts d'Atenció, on es procedirà a tornar-los l'import del nombre de viatges no usats. Tots els altres títols adquirits el 2019 podran utilitzar-se fins que caduquin.

L’aplicació dels nous preus i bitllets coincideix amb l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions permanent, que limitarà la circulació dels vehicles que més contaminen.

Consulteu tota la informació sobre els nous títols i les noves tarifes de transport públic:


 

Municipis: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha formalitzat la compra de 36 autobusos estàndard de 12 metres d'hidrogen, a més de dos vehicles articulats, que serien els primers articulats d'hidrogen a circular a tota Espanya. Es tracta de la compra més important de vehicles d’hidrogen de TMB i està finançada pel Ministerio de Transporte, Movilidad y Agenda Urbana, en el marc dels fons Next Generation
 

Notícia

L’objectiu de la campanya és que el col·lectiu jove que encara no hagi fet el canvi de sistema de la T-jove a la T-mobilitat faci el traspàs amb antelació a la tornada a les aules del mes de setembre.

Article

TMB té previst arribar a tenir un 25% de la flota de zero emissions el 2024, quan la nova flota ja comptarà amb 232 vehicles 100% elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx a l’any.

Butlletí