L'OMS veu amb bons ulls el veto als cotxes a Barcelona

Font: El Nacional

13/05/2019 - 12:27

Segons Nathalie Roebber, coordinadora de qualitat de l'aire i salut urbana de l'OMS, decisions com ara la planificació urbana o la introducció de noves taxes poden tenir un impacte molt important i per això parla dels alcaldes i les alcaldesses com "petits ministres de salut".

Aquest 2019 és l'últim any en què els vehicles més contaminants podran circular per Barcelona. A partir del 2020 les restriccions que ara s’apliquen només en episodis de contaminació passaran a ser permanents. L'Organització Mundial de la Salut (OMS) veu amb bons ulls el veto als cotxes més contaminants a Barcelona. Així ho assenyala en una entrevista amb l'ACN Nathalie Roebber, coordinadora de qualitat de l'aire i salut urbana de l'OMS, que apunta que el trànsit és un dels contribuents "clau" en embrutar l'aire. Segons l'experta, abordar la contaminació és abordar la salut dels ciutadans i és per això que considera que el paper dels ajuntaments és "molt important". Decisions com ara la planificació urbana o la introducció de noves taxes poden tenir un impacte, explica, i per això parla dels alcaldes i les alcaldesses com "petits ministres de salut".

"A les ciutats el que és important és tenir clar quines són les principals fonts per trobar les intervencions apropiades però per descomptat el trànsit és un factor clau", afegeix. En aquest sentit, Roebber diu que les mesures han de triar-se en relació al context "local" de cada municipi, per exemple, fixant-se en aspectes com ara com està construïda la ciutat o quin és el nivell de població. Per tant, conclou, no hi ha una única mesura que sigui la bona sinó que la solució és una combinació de mesures adaptades a la ciutat.

Així, veu amb bons ulls idees com ara el peatge de congestió --al qual Generalitat, AMB i Ajuntament de Barcelona han obert la porta recentment-- perquè els vehicles que vulguin accedir al centre de la ciutat hagin de pagar una taxa però diu que n'hi ha diverses com ara incentivar l'ús de la bicicleta. "Són mesures que han de ser implementades de forma conjunta", insisteix.

"El missatge és que si abordes la contaminació de l'aire el que estàs fent abordar la salut, per tant, augmentes el benestar de la població i moltes altres coses que van de la mà", explica. Com a model de referència cita l'exemple dels països nòrdics, que han muntat infraestructures per facilitat la circulació amb bicicleta així com els espais peatonals, incentivant el canvi del cotxe per l'activitat física. "Així, d'una banda redueixes l'ús dels cotxes i per tant redueixes la contaminació i, alhora, amb l'increment de l'activitat física redueixes l'obesitat i la prevalença d'altres malalties no transmissibles", conclou.

Com afecta la contaminació a la salut?

L'experta de l'OMS afirma que el 23% de la càrrega de malalties és a causa de factors de risc ambientals i situa la qualitat de l'aire com un dels majors "determinants" ambientals per a la salut, en particular a les zones urbanes. L'organització estima que la contaminació ambiental està associada a malalties cardiovasculars i respiratòries i càncer arran de l'exposició a partícules de l'aire. Es calcula que la contaminació de l'aire causa més de 4 milions de morts prematures l'any arreu del món.

A Barcelona, la font principal de contaminació atmosfèrica és el trànsit motoritzat, segons l'Agència de Salut Pública de la ciutat. L’informe de qualitat de l’aire del 2017 mostra que es continuen superant els nivells de referència de l’OMS per als contaminants NO2, PM10, PM2,5, benzè, ozó i benzo(a)pirè.


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

Els representants de les quatre administracions organitzadores del 2n Congrés de Qualitat de l'Aire coincideixen en treballar de manera transversal noves mobilitats que millorin la Qualitat de l’Aire

Notícia

L’estratègia ha de permetre fer la transició cap a un nou model de mobilitat sostenible i que avanci cap a la descarbonització del sector. És per aquest motiu que el pla marca, pel que fa a la mobilitat interna, un objectiu clar i ambiciós: reducció del 50% de les emissions i l’augment de fins al 20% de la fracció del parc immobiliari de vehicle elèctric pel 2030.

Article

La xarxa pedalable de la ciutat creixerà amb la creació de 32,6 quilòmetres més de carrils bici fins al 2023 i la millora dels existents per fer més fàcils, sostenibles i segurs els desplaçaments en bicicleta. En total, la infraestructura tindrà 272 carrils, més de 1.000 si hi sumem els carrers amb un límit de velocitat de 30 km/h i els entorns pacificats com les superilles.

Butlletí