Mataró aprova un protocol de contaminació atmosfèrica que preveu restriccions al trànsit, indústries i obres

Font: Ajuntament de Mataró

07/01/2019 - 12:00

El Ple municipal va aprovar inicialment el passat desembre un protocol d’actuació que contempla diferents mesures que s’aplicaran a Mataró davant possibles episodis de contaminació atmosfèrica, com per exemple restriccions a la circulació de vehicles, a l’activitat d’indústries o a l’execució d’obres. El Protocol d’actuació davant episodis de contaminació atmosfèrica sobre el medi ambient i la salut s’emmarca en diferents documents o línies de treball: el Pacte d’alcaldes pel clima i l’energia sostenible (PAESC), el Pla municipal de salut, el Pacte per la mobilitat i el Programa metropolità de mesures contra la contaminació atmosfèrica. De fet, amb el nou protocol Mataró adopta com a pròpies les mesures implantades pel programa metropolità.

L’Ajuntament de Mataró no està obligat a aplicar mesures en cas de patir un episodi de contaminació propi, com sí ho estan els 40 municipis de l’àrea metropolitana. A més, els indicadors de diòxid de nitrògen i micropartícules PM10 a la ciutat estan molt per sota dels nivells d’activació de mesures fixats a dia d’avui. Tot i això, l’Ajuntament ja va signar al 2017 un acord institucional per a la millora de la qualitat de l’aire a la conurbació de Barcelona, per contribuir en la difusió i sensibilització entre la ciutadania. Amb l’aprovació d’un protocol propi ara es fa un pas més, davant el fet que el 35% dels vehicles matriculats a la ciutat no poden circular per Barcelona en cas d’episodis de contaminació ambiental i tenint en compte que en el futur es podrien rebaixar els llindars de contaminació.

Els objectius generals són predir amb la màxima anticipació les situacions de contaminació atmosfèrica; vigilar i informar sobre els nivells de diòxid de carboni i PM10; evitar o reduir els episodis de contaminació amb mesures sobre el trànsit de vehicles més contaminants i indústries; coordinar les actuacions en les zones afectades i d’influència per reduir l’impacte sobre la mobilitat; i establir un conjunt d’actuacions per reduir els nivells de contaminació amb mesures excepcionals per a cada fase del protocol.

El protocol estableix actuacions de sensibilització davant nivells considerats normals, mesures de prevenció en fase de pre-alerta, recomanacions per situacions d’alerta i restriccions en fase d’emergència declarada.

Entre les mesures de sensibilització i prevenció previstes davant paràmetres normals o en fase de pre-alerta, es preveu continuar amb la renovació de la flota d’autobusos prescindint dels vehicles dièsel; modificar l’Ordenança municipal de circulació; modificar l’impost de circulació i les taxes d’aparcament; optar per vehicles no contaminants a les flotes corporatives; ampliar la xarxa de punts de recàrrega elèctrica; elaborar recomanacions i incloure condicions mediambientals en l’atorgament de llicències per a obres i indústries; dur a terme accions de sensibilització i educació en general, etcètera.

Entre les mesures de recomanació i restricció previstes en fase d’alerta o d’emergència el protocol contempla comunicació a la població i atenció especial als col·lectius de risc; senyalització extraordinària als accessos de la ciutat; controls d’accés i trànsit; regulació semafòrica per prioritzar el transport públic; regulació específica de l’aparcament per a residents i de la tarifa de zona blava; suspensió de qualsevol activitat pública que pugui generar pols (talls de pedra en obra pública, poda d’arbrat, neteja viària amb bufadors, asfaltat, etc.); restricció de l’activitat d’obres i indústries privades; inspecció d’obres i activitats o instar a les empreses a posar en marxa protocols d’actuació propis.

El nou protocol es troba ara en fase d’exposició pública durant 30 dies. Si no es presenta cap al·legació, el document quedarà aprovat de manera definitiva.


 

Categories: 

Relacionats

Reportatge

Aquest reportatge és un resum de les principals aportacions de la Conferència Internacional de l’Aliança del Clima 2018, organitzada per Aliança del clima associació municipalista mundial contra el canvi climàtic, juntament amb la Diputació de Barcelona i la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, i la col·laboració del Pacte dels Alcaldes per al clima i l’energia. La conferència es va celebrar al Recinte Modernista de Sant Pau de Barcelona del 1 al 3 d'octubre del 2018 i hi van participar més de 200 representants d’entitats municipalistes de l’Aliança del Clima implicades en la lluita contra el canvi climàtic

Entrevista

Els camins escolars poden ser un espai per córrer, jugar i aprendre. Així ho explica Irene Quintans, planificadora urbana que ha desenvolupat nombrosos projectes urbans arreu del món, d’entre els quals hi ha els camins escolars. Es tracta d’uns espais urbans que sovint passen desapercebuts, però que poden ser la solució de grans problemes actuals de la infància, com la diabetis infantil  o el TDAH. Quintans va donar una classe magistral en el curs  ‘Disseny i planificació de camins escolars’ el passat dilluns 11 de març, en marc del Programa de Formació Continuada de la Diputació de Barcelona.

Notícia

Es tracta d’autobusos Volvo 7900 Hybrid, un dels vehicles més eficients del mercat que permet estalvis de combustible de fins al 39 % i una reducció de les emissions del 100 % en nitrogen i CO2. Són vehicles de pis baix, de 10,6 m, completament adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, equipats amb carregadors USB i molt silenciosos. El nou model disposa de 26 places assegudes, 51 dretes i 1 plaça per a cadira de rodes. 

Butlletí