DIA MUNDIAL DE L'EDUCACIÓ AMBIENTAL

dissabte, 26 gener, 2019

El 26 de gener se celebra el Dia Mundial de l'Educació Ambiental amb el propòsit de conscienciar la ciutadania perquè conservi i protegeixi el medi ambient amb la realització d'accions i activitats.

Es considera que la primera recomanació oficial de nivell internacional que postula la necessitat d’utilitzar l’eina educativa com a resposta a la problemàtica ambiental és la Declaració sobre el Medi Humà, document final de la Conferència de Nacions Unides sobre el Medi Humà, celebrada a la ciutat sueca d’Estocolm del 5 al 16 de juny de 1972.

El document proposa com a objectiu de l’educació ambientalque la població mundial prengui consciència del medi ambient i s’interessi per ell i pels problemes relacionats,i que compti amb els coneixements, les actituds, les aptituds, la motivació i el desig necessaris per treballar individualment i col·lectivament en la recerca de solucions als problemes actuals i per prevenir els que puguin aparèixer d’ara endavant.”

El 26 de gener se celebra el Dia Mundial de l'Educació Ambiental. La celebració té el seu origen en 1975, any en què es va celebrar a Belgrad (capital llavors de Iugoslàvia i actual capital de Sèrbia), el Seminari Internacional d'Educació Ambiental, en què van participar experts de més de 70 països.

En aquest esdeveniment es van establir els principis de l'educació ambiental en el marc dels programes de les Nacions Unides. Com a resultat es va publicar la Carta de Belgrad, en la qual es plasmen les reivindicacions fonamentals i els principals objectius de l'educació ambiental.

Uns anys més tard, el 1987, es va consensuar la definició més estesa d’educació ambiental al Congrés Internacional d’Educació i Formació sobre Medi Ambient celebrat a Moscou: “L’educació ambiental és un procés permanent en el qual els individus i les comunitats prenen consciència del seu medi i aprenen els coneixements, els valors, les destreses, l’experiència i, també, la determinació que els capaciten per actuar, individualment i col·lectivament, en la resolució dels problemes ambientals presents i futurs.

La celebració, el 1992, de la Conferència de les Nacions Unides sobre el Medi Ambient i Desenvolupament a Rio de Janeiro introdueix el concepte de desenvolupament sostenible que fa evolucionar amb el temps el concepte d’educació ambiental pel d’educació per a la sostenibilitat entès com una forma d’educació per a la ciutadania, compromesa i activa.

Així, deu anys més tard, la Declaració de Johannesburg sobre Desenvolupament Sostenible i el VI Programa d’Acció Ambiental de la UE(2001-2010) insisteixen en la necessitat de la participació i l’acció a favor de la sostenibilitat.

L’Assemblea de Nacions Unides va declarar el Decenni de l’Educació per al Desenvolupament Sostenible el període comprés entre 2005-2014 i convida als Governs de tot el món a integrar l’educació per al desenvolupament sostenible en els plans d’acció nacionals.

La nova Agenda 2015-2030 per al desenvolupament sostenible aprovada per Nacions Unides situa en el seu nucli els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Els ODS son universals, transformadors i inclusius i persegueixen l’objectiu de garantir una vida sostenible, pacífica, pròspera i equitativa arreu del món, per a tothom, ara i en el futur. L’educació és, d’una banda, un objectiu en si mateix i, de l’altra, una via per assolir la resta d’ODS. No és només una part essencial del desenvolupament sostenible, sinó també un instrument clau per aconseguir-lo.

A Catalunya prop de 1.300 centres educatius de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) tenen, entre altres finalitats, la de fomentar el debat intern per avançar en la conceptualització d’una educació per a la sostenibilitat, concepte que va més enllà que l’educació ambiental en el sentit que considera la perspectiva humana i social a més de la dimensió científica com a essencials per a la protecció ambiental.

La societat civil organitzada també ha fet seus els objectius de l’educació ambiental: a Catalunya, més de dues-centes associacions i fundacions ambientals fomenten la implicació de la ciutadania en la protecció del medi ambient i la conservació de la natura.

La diada serveix per explicar quines accions es desenvolupen i es recomana fer servir les xarxes socials (Twitter, Facebook, Instagram...) i els hashtags / paraules clau #EducacioAmbiental i #DiaMundialEducacioAmbiental

Més informació als enllaços de la Societat Catalana d'Educació Ambiental, Generalitat de Catalunya i Diputació de Barcelona.


 

Etiquetes: 
Categories: 
Educació ambiental

Relacionats

Opinió

L’anomenada educació ambiental ha desatès la dimensió territorial i paisatgística. Ha reincidit una vegada més en les dificultats d’encaix entre una visió ambiental, en bona mesura marcada per una aproximació separativa de l’entorn, i la necessària visió complexa i interdisciplinària que requereix el tractament del territori i del paisatge.

Entrevista

Joan Manel Riera és biòleg, responsable de l’Escola de Natura del Corredor i membre de la Societat Catalana d'Educació Ambiental. Ha estat entrevistat per Anna Parisi, per a la Xarxa de Voluntariat Ambiental de Catalunya arrel de la celebració el 26 de gener del Dia Mundial de l'Educació Ambiental. La Societat Catalana d'Educació Ambiental és una entitat de segon nivell que agrupa tres centenars de socis i sòcies, al voltant de 25 entitats i la resta particulars. Va néixer com a xarxa per compartir estratègies i recursos, i al llarg d'aquests anys han creat llibres de referència i paquets educatius dedicats a l'educació formal o a l'àmbit del lleure.

Article

Els agents cívics van començar a repartir les bosses de la campanya 'El millor residu és el que no es produeix' a tots els nens i nenes de les escoles on han fet el taller. 

Butlletí