El projecte de l’ADENC “Biodiversifiquem l’entorn escolar, replantegem la ciutat” s’estrena a Castellar

Font: Ajuntament de Castellar

09/08/2019 - 10:57

Les escoles castellarenques El Sol i La Lluna i Sant Esteve han participat durant el curs 2018-2019 en el projecte “Biodiversifiquem l’entorn escolar, replantegem la ciutat”. Es tracta d’una nova proposta de l’Associació per la Defensa i Estudi de la Natura (ADENC), recolzada per l'Ajuntament, que s’emmarca en la línia de treball “Biodiversifiquem l’entorn urbà” i que té per objectiu millorar l’estat de la biodiversitat urbana a partir de l’educació ambiental, la ciència ciutadana i el treball amb la ciutadania, ja que diversos estudis mostren que les ciutats més verdes afavoreixen la salut dels seus habitants.

L’alumnat dels dos centres castellarencs, juntament amb altres alumnes de Tortosa i Torredembarra, ha estat el primer en dur a terme aquest projecte. A la vila, els i les alumnes han descobert 134 espècies de flora i fauna diferents, indicadores de la biodiversitat present a Castellar, a partir de sortides pels entorns de les escoles que es van dur a terme també amb la participació de les famílies. A més, han pensat i dissenyat diverses propostes per millorar l’estat de la biodiversitat castellarenca. En concret, han fet hotels d’insectes, caixes niu, nius d’orenetes, menjadores per a ocells i jardins d’aromàtiques, que s’han instal·lat als patis de les escoles i amb els quals es pretén afavorir les espècies autòctones que viuen a la vila. Aquests elements es van construir en una jornada a cada centre que va comptar amb la participació de les famílies i el professorat. Val a dir que durant tot el procés s'ha animat els participants a aplicar algunes d'aquestes mesures als seus patis o balcons.

L’Ajuntament de Castellar, que ha treballat en diferents aspectes dels patis de les escoles a través del Seminari d’escoles per la sostenibilitat, ha donat suport al projecte (que es porta a terme amb la col·laboració de les entitats Grup d’Estudi i Protecció dels Ecosistemes Catalans –GEPEC-EdC–, Urbanins, el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals –CREAF– i la Universitat Autònoma de Barcelona, així com amb el suport de la Generalitat) i ha fet d’interlocutor amb les escoles per tal de que s’hagi pogut portar a terme.

El Seminari d’escoles per la sostenibilitat, que va engegar l’any 2013 per iniciativa del Servei Educatiu Vallès Occidental VIII, s’adreça tant a llars d’infants com a centres de primària i secundària. El seu objectiu és esdevenir un espai de formació i d’intercanvi de recursos i experiències sobre aspectes relacionats amb la sostenibilitat. A cada sessió es convida els representants dels centres escolars de l’àmbit de gestió d’aquest organisme: Palau-Solità i Plegamans, Polinyà, Sant Llorenç Savall, Sentmenat i Castellar del Vallès.


 

Categories: 

Relacionats

Article
En espais que conserven la vegetació que ha crescut de manera natural durant el confinament

Durant el període de confinament més estricte en València, els treballs de jardineria han baixat d’intensitat i això ha provocat que en algunes praderes dels jardins de la ciutat han crescut de manera natural flors i plantes que atrauen insectes polinitzadors beneficiosos per la seua acció com a fauna útil per al control de plagues i millora dels ecosistemes urbans.

Article

La iniciativa, nascuda de l’associació Biodiversitat Sitges en col·laboració amb l’Ajuntament, té com a objectiu crear un cens d’orenetes i, alhora, sensibilitzar a la ciutadania sobre la importància de preservar aquesta espècie protegida.

Article
Foto: CCMA

Foto: CCMA

La Societat Ornitològica de Menorca i l’Agència Menorca Reserva de Biosfera encapçalen el comitè organitzador de la trobada científica, que se celebrarà al Llatzeret del 10 al 12 d’octubre de 2020

Butlletí