Ara, apujar els impostos als carburants

Consultor energètic. CEO a Estudi Ramon Folch i Associats, S.L
14/12/2020 - 13:50

Ara, apujar els impostos als carburants

La fiscalitat sobre els carburants s’ha usat des dels anys 1970 com a factor per reduir la renda monopolística dels països productors de petroli. Evidentment, també actua com a senyal de preu per reduir-ne la demanda, raó per la qual els països importadors de petroli, sobretot a Europa, tenen impostos importants sobre la gasolina i el gasoil.

Una visió moderna de fiscalitat incorpora la fiscalitat ambiental, és a dir la integració d’impostos sobre els elements contaminants (qui contamina paga) i la reducció d’impostos sobre el treball i la renda. La fiscalitat ambiental actua com a mecanisme de correcció de les externalitats ambientals que genera la combustió del petroli, tant en forma d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (CO2) com en forma de contaminants locals (NOx i partícules, principalment). Experts com Xavier Labandeira fa anys que plantegen els beneficis de la seva aplicació a Espanya i el seu impacte majoritàriament progressiu o nul a efectes distributius.

Avui dia (octubre de 2020) la gasolina i el gasoil són molt barats. Des de fa 8 mesos, han baixat el preu a valors que no vèiem des del 2008. I l’Agència Internacional de l’Energia preveu que es mantindran en aquest nivell com a mínim fins l’any 2023.

Espanya té un dels preus dels carburants més barats d’Europa. L’impost als carburants fa que la gasolina i el gasoil siguin entre un 15 i un 23% més cars als països veïns: França, Portugal i Itàlia, sense anar més lluny. Si ho comparem amb el centre d’Europa, la diferència encara és més gran.

Les administracions necessiten i necessitaran més ingressos per fer front a la crisi econòmica que tot just comença. I té més sentit apujar els impostos a productes no essencials com els carburants que no pas a productes alimentaris o de primera necessitat.

En definitiva, ara és el moment d’apujar els impostos a la gasolina i el gasoil. La seva repercussió sobre els consumidors serà acotada, perquè el preu està molt per sota del què ho ha estat els últims 10 anys. A què s’està esperant?


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

L'Ajuntament de Barcelona posa en marxa una prova pilot per compartir energia solar de les pèrgoles fotovoltaiques de l’espai públic. L’objectiu és abastir 1.010 famílies en situació de vulnerabilitat que visquin en un radi de 500 metres d’11 pèrgoles fotovoltaiques municipals situades a l’espai públic i que es vulguin beneficiar en règim d’autoconsum compartit de rebre energia solar gratuïta. Es calcula que pot arribar a suposar un estalvi del 25% de la factura, uns 200 euros.

Notícia

PRIMA serà una plataforma d’integració d’energies renovables i emmagatzematge, que ha de permetre l’assaig industrial i la validació de tecnologies, productes i serveis d’emmagatzematge energètic i energies renovables en un entorn real.

Article

El servei de gestió energètica compartida és una iniciativa publicoprivada promoguda des de Granollers Mercat amb el suport de les associacions d’empresaris dels polígons industrials de Granollers. Aquest servei proposa la incorporació de la gestió energètica eficient en el dia a dia de l’activitat empresarial, millorant així la seva competitivitat. A través d’aquest servei les empreses tenen l’oportunitat d’aplicar mesures per reduir el consum i el cost energètic, l’impacte que generen al medi ambient i treballar per a la implementació de projectes de generació d’energia renovable.

Butlletí