Nova estratègia fiscal de la Comissió Europea per reduir les emissions de CO2 als vehicles

16/09/2002 - 00:00
La Comissió Europea ha presentat una estratègia per definir de forma més coherent les diferents polítiques impositives que els països de la Unió Europea tenen respecte els cotxes. El principal objectiu d'aquest pla d'harmonització fiscal, que ara s'ha de concretar a través d'una legislació comuna, és la progressiva reducció, i fins i tot abolició, dels impostos de matriculació, a canvi d'un augment dels impostos de la gasolina o de circulació, que relacionarien de forma directa la taxa amb l'ús del cotxe, i per tant amb la seves emissions de C02. D'aquesta manera es deixaria de castigar l'adquisició del vehicle, per castigar, de forma més directa, el seu ús. Com més s'utilitzi el cotxe, més es pagarà. A la vegada, el ciutadà tindrà menys problemes per moure el seu cotxe d'un estat a l'altre. En aquesta plana es resumeixen les principals obligacions que avui ha de suportar el ciutadà quan canvia de residència i vol homologar el seu vehicle. Se suposa que la nova política fiscal ha de simplificar aquesta situació.

Encara que no està clara la manera de concretar aquesta estratègia 'l'estratègia de la Comissió, parla, de moment, de recomanacions- es comenta, això sí, la possibilitat d'incrementar els impostos de circulació i, especialment, els relacionats amb la benzina. Actualment, hi ha fins a 15 sistemes impositius diferents a la Unió, una realitat massa diversa i irregular per a un mercat que se suposa que ha de ser únic. Les pressions de la indústria automobilística han tingut un paper important en l'impuls del pla europeu sobre les polítiques impositives en el sector de l'automòbil. Les grans empreses volen un marc 'més lliure' que els permeti treure tot el profit del mercat comú i simplificar, a la vegada, les seves polítiques comercials' actualment hi ha una diferència d'un 20 per cent entre els preus d'un mateix vehicle en un estat i un altre per culpa de les diferències entre les diferents polítiques fiscals.

La Comissió Europea, a través del comissionat d'impostos, Frits Bolkestein, ha remarcat que l'estratègia té un objectiu sobretot ambiental. Caldrà veure, però, si això es tradueix en una reducció significativa de les emissions de CO2, o acaba sent només una estratègia comercial de les grans empreses automobilístiques per vendre més cotxes després de l'important descens comercial del mes de juny.



Setmana de la Mobilitat a Sostenible:

16/09/2002 Nova estratègia de la Comissió Europea per reduir les emissions de C02 als vehicles.
14/09/2002 Recursos i enllaços sobre transports públics.
13/09/2002 Compartir cotxe, estalvi de temps i de diners.
12/09/2002 Aparquem el cotxe! A punt la setmana de la Mobilitat Sostenible.

Agenda d'activitats.

Relacionats

Butlletí