L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú implica l'alumnat d'ESO en el projecte ‘Aquí comença el mar'

20/10/2019 - 08:00

És una iniciativa per conscienciar la ciutadania, en relació a la contaminació del mar, mitjançant missatges als embornals per evitar que s'utilitzin com a papereres.

L'alumnat dels instituts Manuel de Cabanyes i Baix-a-Mar realitzaran aquest curs el projecte ‘Aquí comença el mar' en el marc de la iniciativa de Servei Comunitari per a l'alumnat d'ESO. Aquest projecte, que sorgeix d'experiències realitzades a municipis de França o Bèlgica, es durà a terme per primer cop a Catalunya, a Vilanova i la Geltrú.

El projecte ‘Aquí comença el mar' està impulsat per l'Ajuntament de VNG a través de la Regidoria de Projectes i Obres de l'Espai Urbà i l'IMET. L'objectiu final és conscienciar la ciutadania, a través del treball comunitari d'aquests joves, que els embornals de la xarxa de clavegueram no són una paperera i que qualsevol cosa que es llença a terra pot acabar contaminant el mar.

Aquest matí s'ha iniciat aquesta primera fase del projecte amb 34 alumnes de l'Institut Manuel de Cabanyes que han participat en una jornada de formació pràctica impartida per tècnics de la Regidoria de Projectes i Obres i de la Companyia d'Aigües de Vilanova. Es tractava d'explicar-los qüestions com el cicle de l'aigua, la funció dels embornals i de la xarxa de clavegueram, què és un sobreeixidor i quan entra en funcionament i la capacitat dels sacs pluvials per evitar que les deixalles arribin al mar.

La visita ha començat a les portes de l'Institut Manuel de Cabanyes on s'ha parlat sobre els diferents tipus d'embornals, de bústia o amb reixes i com poden evitar que els plàstics, papers o residus arribin des del carrer directament al mar. Amb els tècnics de la companyia d'Aigües i una sistema de càmeres han pogut veure com és la xarxa de clavegueram de la ciutat, ja al torrent de Sant Joan s'han fixat en els sobreeixidors i finalment han copsat de primera mà la gran quantitat de deixalles, tovalloletes, burilles de cigarret, plàstics i altres endimaris, que recullen els sacs pluvials i per tan s'evita que acabin contaminant el mar.

La jornada d'avui continuarà amb el treball a les aules d'aquest joves que hauran de fer un projecte creatiu que expliqui la idea que el mar comença als embornals. En aquest sentit, la regidora d'Educació i Ocupació de l'Ajuntament de VNG, Mercè Mateo, ha afirmat que “projectes com els d'avui, emmarcats en el Servei Comunitari a Secundària, permeten despertar consciències entre els alumnes d'ESO i desenvolupar les competències social i ciutadana. Avui molts alumnes han sortit de l'aula on de la mà d'experts han après què són i per a què serveixen els embornals, com funciona el sistema de clavegueram, bones praxis i la repercussió que té en relació a la contaminació al mar”. Per a Mercè Mateo, la jornada d'avui és un punt de partida ja que “ara toca comprometre's amb la comunitat, elaborar i posar en pràctica un projecte que tingui impacte directe a Vilanova, i en aquest cas, al mar”.

En la visita d'aquest matí també hi ha participat el regidor de Projectes i Obres de l'Espai Urbà i Mobilitat, Antoni Palacios qui ha parlat de com va sorgir la iniciativa des de la seva Regidoria amb el suport de l'IMET i de la Companyia d'Aigües per fer arribar el missatge que “tot el que llencem al carrer va a parar al mar, de fet ens estem acostumant que els embornals són papereres i això no és així”. Antoni Palacios ha explicat que “tenim uns sacs pluvials que filtren molt volum de brossa, però hi ha moltes deixalles que no es recullen”. Sobre l'origen de l'experiència, el regidor Palacios ha dit que “és una campanya que es va iniciar a Colliure, França, el 2016 i que vam decidir incorporar a Vilanova i treballar-la amb els joves”.

Per la seva banda, des de l'Institut Manuel de Cabanyes la professora de Ciències Naturals, Marta Ferrater, que lidera la iniciativa, ha parlat de “l'oportunitat de poder fer alguna cosa per al medi ambient en un context com l'actual on els joves s'estan mobilitzant a nivell mundial per defensar el clima i el planeta”. Segons Marta Ferrater els joves han de veure que poden fer alguna cosa més que manifestar-se. Així mateix, sobre el projecte i la jornada formativa del matí, la professora de Ciències Naturals ha expressat que “ha estat clarificador conèixer el sistema de recollida i el cicle de l'aigua i he vist l'alumnat molt engrescat en la part pràctica del projecte i de la jornada”. Així mateix dos dels alumnes que avui han estat seguint el projecte, Maria Martí i Ivan Espejo, han parlat de “la responsabilitat que tenim en evitar la contaminació, ja que està en les nostres mans que la brossa no acabi al mar”.

El projecte continuarà a les aules per tal de crear missatges o imatges per retolar determinats embornals de la ciutat. A partir del segon semestre del curs, serà l'alumnat de l'Institut de Baix-a-mar els que realitzaran aquesta iniciativa com a Projecte de Servei Comunitari.


 

Categories: 

Relacionats

Article
Recomanació per Sant Jordi 2024

Un conte la temàtica principal del qual és l’aigua i la sequera, en el context d'uns animalons que viuen a la Fageda d’en Jordà.

Acte
21/04/2024 - 11:00
Platja llarga de Vilanova i la Geltrú
Article

Deu escoles de Vilanova i la Geltrú disposen d'estacions meteorològiques per mesurar i prendre consciència del canvi climàtic. S'han lliurat en el marc de l'escola de formació sobre adaptació climàtica del projecte SCORE.

Butlletí