L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú estudia canviar el sistema de recollida de residus a la ciutat i recuperar-ne la gestió directa

11/10/2019 - 09:00

A finals d'any el govern tindrà el resultat de l'estudi i les dades econòmiques per valorar la viabilitat de gestionar el servei a través d'un organisme municipal

L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú està estudiant la implantació d'un nou sistema de recollida de residus que s'adapti a l'especificitat i característiques de la ciutat. La regidora d'Espai Públic i Medi Ambient, Marta Jofra ha manifestat que actualment el servei és una concessió que es troba en situació de prorroga forçosa i s'estudia, per part d'una empresa externa, com millorar-ne la gestió i eficiència amb l'objectiu d'incrementar el percentatge de reciclatge dels residus que generem.

Segons dades facilitades per la regidora Jofra, “actualment a VNG la recollida selectiva se situa en un 37,8%”mentre que segons una moció aprovada pel Ple l'any 2015 hauríem d'assolir un percentatge d'un 60%”. En aquest sentit, Marta Jofra ha explicat que amb l'actual model de recollida mitjançant contenidors “hi ha un topall d'arribar a un màxim del 40-45% de recollida selectiva”. Per aquest motiu, ha afegit la regidora de d'Espai Públic, “plantegem en l'estudi que a les activitats on es generen grans quantitats de residus o que siguin grans tenedors es pugui oferir un servei individualitzat porta a porta” com ja s'està fent en la fracció el cartó.

Segons Marta Jofra, el model s'haurà d'adaptar a les característiques de la ciutat amb zones de carrers estrets, zones residencials i també urbanitzacions periurbanes, on actualment no hi ha establert un sistema de recollida de residus. “Haurà de ser un nou model que faciliti el reciclatge i dificulti el fet de no fer-ho bé”. Quant als terminis, la regidora Jofra ha avançat que “a finals d'any disposarem de l'estudi sobre els models a aplicar i podrem valorar per quin model ens decidim”. 

Així mateix, sobre la posada en marxa es preveu que pugui ser a partir de l'any vinent, tot i que dependrà de si cal fer una nova licitació o bé s'opta per internalitzar el servei. Sobre aquesta darrera qüestió, Marta Jofra ha manifestat que “cal demostrar l'eficiència econòmica d'internalitzar i per tant si la valoració econòmica és favorable després caldrà prendre la decisió política". En cas d'optar per aquest sistema, es consideraria fer-ho a través d'alguna empresa municipal ja existent o bé algun organisme autònom.

En relació als pressupost anual del servei, 10.000.000 d'euros, la regidora d'Espai Públic ha especificat que 8.000.000 d'euros corresponen al cost del servei de recollida, mentre que 2.000.000 d'euros fan referència al tractament del residus.

En aquest sentit la regidora ha fet èmfasi en el fet que es tracta d'una millora que revertirà en el medi ambient, en la ciutat i en el propi Ajuntament, ja que l'increment del nivell de reciclatge suposarà majors ingressos per part de les administracions i organismes competents. Marta Jofra ha insistit en que “si millorem el percentatge de reciclatge tindrem menys despeses de tractament dels residus i més ingressos, per tant hem de ser capaços d'explicar que el reciclatge beneficia al medi ambient i també a la ciutat”.

 

2a fase de la campanya ‘Quin és el teu dia?'

Paral·lelament l'Ajuntament de la ciutat posarà en marxa a partir de la setmana vinent la segona fase de la campanya ‘Quin és el teu dia?' per a la recollida setmanal de mobles vells i endimaris. Marta Jofra ha explicat que “ens trobem que hi ha gent que no respecta el dia de recollida i això dificulta el funcionament del servei i comporta problemes d'accessibilitat”. Per reforçar el missatge de quin és el dia de cada barri es farà novament una campanya en xarxes socials, televisió i ràdio i es retolaran els contenidors “reforçant el missatge que aquesta mala praxis genera molts problemes i és sancionable


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

Aposta per augmentar el reciclatge amb la implantació del sistema porta a porta l'any 2022

Notícia

L'1 de juny ha començat el servei de neteja viària amb la plantilla de treballadors internalitzada a la Companyia d'Aigües de Vilanova, completant el procés inicat fa gairebé un any. D'aquesta manera, es fa efectiva la gestió directa municipal del servei, aprovada al Ple municipal el juliol de l'any passat. La plantilla de 57 treballadors subrogats s'ampliarà amb personal eventual en puntes de feina com els mesos d'estiu.

Notícia

La Mancomunitat realitzarà millores a 5 deixalleries de l’Alt Penedès i el Garraf, i ha adjudicat el servei de recollida de residus Porta a Porta a cinc municipis de l’Alt Penedès.

Butlletí