L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú estudia canviar el sistema de recollida de residus a la ciutat i recuperar-ne la gestió directa

11/10/2019 - 09:00

A finals d'any el govern tindrà el resultat de l'estudi i les dades econòmiques per valorar la viabilitat de gestionar el servei a través d'un organisme municipal

L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú està estudiant la implantació d'un nou sistema de recollida de residus que s'adapti a l'especificitat i característiques de la ciutat. La regidora d'Espai Públic i Medi Ambient, Marta Jofra ha manifestat que actualment el servei és una concessió que es troba en situació de prorroga forçosa i s'estudia, per part d'una empresa externa, com millorar-ne la gestió i eficiència amb l'objectiu d'incrementar el percentatge de reciclatge dels residus que generem.

Segons dades facilitades per la regidora Jofra, “actualment a VNG la recollida selectiva se situa en un 37,8%”mentre que segons una moció aprovada pel Ple l'any 2015 hauríem d'assolir un percentatge d'un 60%”. En aquest sentit, Marta Jofra ha explicat que amb l'actual model de recollida mitjançant contenidors “hi ha un topall d'arribar a un màxim del 40-45% de recollida selectiva”. Per aquest motiu, ha afegit la regidora de d'Espai Públic, “plantegem en l'estudi que a les activitats on es generen grans quantitats de residus o que siguin grans tenedors es pugui oferir un servei individualitzat porta a porta” com ja s'està fent en la fracció el cartó.

Segons Marta Jofra, el model s'haurà d'adaptar a les característiques de la ciutat amb zones de carrers estrets, zones residencials i també urbanitzacions periurbanes, on actualment no hi ha establert un sistema de recollida de residus. “Haurà de ser un nou model que faciliti el reciclatge i dificulti el fet de no fer-ho bé”. Quant als terminis, la regidora Jofra ha avançat que “a finals d'any disposarem de l'estudi sobre els models a aplicar i podrem valorar per quin model ens decidim”. 

Així mateix, sobre la posada en marxa es preveu que pugui ser a partir de l'any vinent, tot i que dependrà de si cal fer una nova licitació o bé s'opta per internalitzar el servei. Sobre aquesta darrera qüestió, Marta Jofra ha manifestat que “cal demostrar l'eficiència econòmica d'internalitzar i per tant si la valoració econòmica és favorable després caldrà prendre la decisió política". En cas d'optar per aquest sistema, es consideraria fer-ho a través d'alguna empresa municipal ja existent o bé algun organisme autònom.

En relació als pressupost anual del servei, 10.000.000 d'euros, la regidora d'Espai Públic ha especificat que 8.000.000 d'euros corresponen al cost del servei de recollida, mentre que 2.000.000 d'euros fan referència al tractament del residus.

En aquest sentit la regidora ha fet èmfasi en el fet que es tracta d'una millora que revertirà en el medi ambient, en la ciutat i en el propi Ajuntament, ja que l'increment del nivell de reciclatge suposarà majors ingressos per part de les administracions i organismes competents. Marta Jofra ha insistit en que “si millorem el percentatge de reciclatge tindrem menys despeses de tractament dels residus i més ingressos, per tant hem de ser capaços d'explicar que el reciclatge beneficia al medi ambient i també a la ciutat”.

 

2a fase de la campanya ‘Quin és el teu dia?'

Paral·lelament l'Ajuntament de la ciutat posarà en marxa a partir de la setmana vinent la segona fase de la campanya ‘Quin és el teu dia?' per a la recollida setmanal de mobles vells i endimaris. Marta Jofra ha explicat que “ens trobem que hi ha gent que no respecta el dia de recollida i això dificulta el funcionament del servei i comporta problemes d'accessibilitat”. Per reforçar el missatge de quin és el dia de cada barri es farà novament una campanya en xarxes socials, televisió i ràdio i es retolaran els contenidors “reforçant el missatge que aquesta mala praxis genera molts problemes i és sancionable


 

Categories: 

Relacionats

Acte
15/12/2019
Mercat de segona ma i d’intercanvi. Rambla Sant Jordi cantonada Josep Calva. Vilanova i la Geltrú
Notícia

L’Ajuntament d’Esparreguera incrementarà el pressupost destinat a la recollida i transport d’escombraries per augmentar la freqüència de pas i evitar la saturació dels contenidors de rebuig. Les mesures a adoptar es fixaran amb el tancament definitiu del pressupost i seran complementàries a d’altres mesures de control sobre la qualitat del servei actual de recollida d’escombraries.
 

Notícia
Paüls ha recuperat el sistema de recollida de brossa porta a porta amb èxit. Des que es va implantar el mes d’agost passat, el municipi ha incrementat l’índex de reciclatge en més d’un 50% respecte fa un any.

Butlletí