L’Ajuntament de Reus posa en marxa el projecte A-porta a Horts de Miró amb l’objectiu de fer front a la pobresa energètica

Font: Ajuntament de Reus

13/02/2019 - 09:35

Es tracta d’un projecte finançat per la Generalitat de Catalunya, la Fundació Bancària ”la Caixa” i l’Ajuntament de Reus, que té com a objectiu fer front a la pobresa energètica. Es tracta de revisar tots els subministraments energètics: electricitat, aigua i gas. Més enllà de servir per estalviar en les factures, A-porta recull també informació sobre la situació general del veïnat i informa sobre els recursos existents per fer front a la pobresa energètica com el bo social. En cas de detectar subministraments connectats de manera irregular, es treballarà de manera coordinada amb Serveis Socials.

Aquest 5 de febrer al Centre Cívic Llevant, la regidora de Benestar Social de l’Ajuntament de Reus, Montserrat Vilella, el director dels Serveis Territorials de Treball, Afers Socials i Famílies a Tarragona de la Generalitat de Catalunya, Francesc Tarragona, i el president i la gerent de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC), Jordi Giró i Alba Gómez, han presentat a les entitats del barri Horts de Miró el projecte A-porta, orientat a detectar i combatre la pobresa energètica a partir de la col·laboració veïnal.

Es tracta d’un projecte finançat per la Generalitat de Catalunya, la Fundació Bancària ”la Caixa” i l’Ajuntament de Reus, que té com a objectiu fer front a la pobresa energètica, una situació que s’ha detectat en alguns habitatges d’aquesta zona de la ciutat. En el cas de Reus, la gestió del projecte l’encarrega l’Ajuntament de Reus a la CONFAVC i la societat cooperativa europea limitada Innovació i Economia Social en la Mediterrània  (iesMed) i consisteix, en una primera fase, a formar a sis picaportes (que són persones del barri que informaran el veïnat sobre com poden fer front a la pobresa energètica) i a un coordinador, que treballarà a jornada completa en una oficina ubicada al Centre Cívic Llevant. En concret, es preveu assessorar a 500 llars sobre qüestions com l’estat dels comptadors, l’ajust dels consums a les necessitats reals o l’aïllament dels habitatges.

Es tracta de revisar tots els subministraments energètics: electricitat, aigua i gas. Més enllà de servir per estalviar en les factures, A-porta recull també informació sobre la situació general del veïnat i informa sobre els recursos existents per fer front a la pobresa energètica com el bo social. En cas de detectar subministraments connectats de manera irregular, es treballarà de manera coordinada amb Serveis Socials.

Aquest programa ja s’ha posat en marxa en altres ciutats.   Habitualment han detectat factures en els subministraments energètics sobredimensionades i amb la intervenció d’aquests veïns vinculats al projecte s’han analitzat i s’ha reduït l’import de manera considerable.

Els picaportes
A partir d’ara, comença el procés de selecció dels picaportes fins al 22 de febrer. Es triaran persones conegudes i implicades al barri que rebran formació en matèria energètica i aniran porta per porta a la zona que tinguin assignada per oferir aquesta informació a les llars. Els picaportes passen una mitjana de més de cinquanta minuts a cada habitatge. A més, si ho consideren necessari, també poden acompanyar a un veí o veïna al Punt d’Assessorament Energètic (PAE).

La regidora Montserrat Vilella valora la implicació del veïnat en aquest projecte: «El fet que siguin veïns del mateix barri els que truquen al timbre de casa genera una confiança inicial, facilita el contacte i predisposa a escoltar i posar en pràctica els consells rebuts».

A banda de l’assessorament energètic, si els picaportes detecten altres problemàtiques, es farà un seguiment amb la intervenció dels serveis socials.

Assessorament energètic
A més d’aquest nou programa que ara es posa en marxa, durant l’any 2018, un miler de persones de Reus van aprendre com estalviar en la factura d'electricitat, gas i aigua, mitjançant els tallers «Com estalviar en la teva factura d'electricitat i aigua» i/o de manera individualitzada a través del Punt d’Assessorament Energètic (PAE). Aquest any 2019, aquestes dues modalitats d’assessorament energètic continuen funcionant.

Informació a Internet
L’Ajuntament de Reus també posa a l’abast de la ciutadania el web de la Taula de la Pobresa Energètica de Tarragona i Reus, on es donen consells per estalviar energèticament i on s’expliquen totes les actuacions que es fan en aquest àmbit.


 

Relacionats

Notícia

Representants dels municipis de Cambrils, Vila-seca i Salou i dels consells comarcals del Baix Camp i del Tarragonès han assistit enguany, per primer cop, al Ple de la Taula de la Pobresa Energètica de Tarragona i Reus. De les dades presentades pels ajuntaments de Tarragona i Reus, se'n conclou que, amb els canvis recents en la normativa estatal, continuen les dificultats d'accés al bo social en la factura de la llum, tot i que ara més famílies se’n poden beneficiar.

Article
La guia és fruit de l’experiència de 6 anys ajudant la ciutadania amb la realització d’aquests tràmits i permet disposar de tota la informació per poder-los realitzar des de casa

L’Ajuntament de Viladecans ofereix, des de l’any 2014,  un servei d’assistència per a la tramitació de les bonificacions socials existents en els subministraments de l’electricitat i de l’aigua amb l’objectiu d’informar i d’ajudar la ciutadania en els tràmits administratius necessaris per fer la sol·licitud i poder gaudir de l’ajut.

Entrevista
El Govern espanyol ha decidit no ampliar la moratòria dels talls de subministrament bàsics com la llum, l’aigua i el gas, més enllà d’aquest dijous, 1 d’octubre. La mesura es va posar en marxa el mes de març a causa de la pandèmia del coronavirus. La portaveu de l’Aliança contra la Pobresa Energètica, Maria Campuzano, ha valorat com pot afectar aquesta decisió del govern de Pedro Sánchez a les famílies més vulnerables.

Butlletí