L'A7, o la colonització de Catalunya

30 entitats signen un manifest contra la duplicació viària en el corredor mediterrani

Redacció

23/07/2010 - 00:00

‘ L'A7, o la colonització de Catalunya' és el manifest que han signat 30  entitats catalanes -tot i que representen a 370- per manifestar el seu rebuig a la duplicació viària en el corredor mediterrani. Són entitats t involucrades moltes d'elles en els conflictes territorials que s'han creat al voltant de la duplicació de la xarxa i que ara han volgut donar una resposta conjunta. L'acte de presentació ha tingut lloc aquest dijous 22 de juliol a Barcelona, amb representants de les diferents entitats

Amb el manifest es vol fer palès el malestar per la duplicació de la xarxa viària, que consideren la manifestació d'un ‘ caràcter dominant del model de mobilitat basat en el vehicle privat i d'un model energètic amb unes externalitats que prenen dimensions territorials, econòmiques i socials, a més de les ambientals'. Per això, i donada també la reducció de la capacitat inversora de les administracions públiques, i els principals reptes econòmics, ambientals i energètics que se'ns plantegen, aquestes entitats veuen necessari un canvi radical de plantejament que aposti per augmentar l'eficiència de les infraestructures existents i de les que es puguin executar en els propers anys.

Han volgut deixar clar que és necessària una aposta per la dotació amb xarxa ferroviària per a persones i mercaderies, l'aplicació de l'eurovinyeta, i la potenciació de la intermodalitat. Això ha de permetre millorar l'eficiència i racionalitat de la xarxa existent, alhora que frenar la pèrdua de sòl, i l'increment de la fragmentació territorial, dels impactes ambientals i de les externalitats associades a un model de mobilitat basat en el vehicle privat.

Catalunya ha de desmarcar-se de la colonització infraestructural
Al manifest s'insisteix que a la conjuntura actual de retallades significatives en les inversions en infraestructures, la duplicació de la xarxa viària, autopista AP7 i autovia A7 (en alguns trams A2), en una traça literalment paral·lela, és una aberració depredadora de territori, malgastadora dels migrats recursos públics disponibles i entronca amb la més rància visió del paper desenvolupista de les infraestructures viàries que caracteritza la planificació de les infraestructures a l'estat espanyol (Plan Estratègico de Infraestructuras de Transporte, PEIT, i Pla d'Infraestructures de Transport de Catalunya, PITC). Per això insisteixen que ‘Catalunya ha de poder desmarcar- se d'aquesta colonització infraestructural'.

Una xarxa ferroviària competitiva al corredor mediterrani
D'altra banda, les entitats han volgut destacar el que consideren la clau: la aposta ferma per la creació d'una xarxa ferroviària competitiva al corredor mediterrani. Aquesta opció és fonamental si es considera d'una banda la dotació ferroviària baixa en relació a Europa però sobretot si es té en compte els escenaris energètics previstos i els compromisos internacionals relatius a la disminució de gasos d'efecte hivernacle.

Així doncs, destaquen que ‘la racionalització de les infraestructures existents, i la seva optimització passa indefugiblement per la creació d'una xarxa ferroviària competitiva: aquest és el principal repte en el corredor mediterrani'. Així mateix, subratllen que ‘la racionalització de la xarxa viària passa indefectiblement per l'aplicació de l'eurovinyeta (una taxa sobre el transport de mercaderies de llarg recorregut) que acaba fent inútil l'oferta de la duplicació d'autopistes amb autovies lliures de pagament. Les autopistes són també xarxes públiques de transport, només que amb gestió privada'. En referència a la situació econòmica actual han insistit que la crisi és una oportunitat, ‘ no podem permetre el luxe de malbaratar-la'.

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

El ple de l'Ajuntament de Reus ha aprovat de manera inicial el passat divendres, 5 de maig el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, així com sotmetre a exposició pública el document i l'estudi ambiental estratègic.

Butlletí