La recuperació de l’espai públic, en mans dels governs locals

Sostenible.cat
11/10/2008 - 00:00

La Diputació de Barcelona s'ha compromès a impulsar la Carta Internacional de Caminar i fomentar l'adhesió dels 250 municipis de la Xarxa de ciutats i pobles per la Sostenibilitat. Així ho ha anunciat Ferran Vallespinós, coordinador de l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, en la jornada de clausura del congrés sobre el caminar -Walk21- que ha tingut lloc entre el 8 i el 10 d'octubre a la ciutat de Barcelona.

El compromís de la Diputació, acollit amb una gran ovació per part dels assistents al congrés, culmina una aposta estratègica i transversal per recolzar el món local en la redefinició de l'espai públic. En aquest sentit, Ferran Vallespinós va destacar que "en mans del govern local està la màxima contribució a la solució del problema d'un model de mobilitat que prioritza el cotxe", ja que els municipis poden, a través de regulació i educació, fer possible la compatibilització d'usos i modes de transport a l'espai públic, fent que els nostres municipis ofereixin més qualitat de vida i equitat als ciutadans.

Les eines bàsiques dels governs locals, en aquest sentit, són la planificació urbanística, el control i les campanyes de sensibilització pel foment de ciutats i pobles on es recuperi un model de mobilitat i ús de l'espai per les persones. El responsable de medi ambient també va destacar el paper que s'està fent en la "dignificació" dels polígons industrials, a través del projecte Gesmopoli i va insistir en la necessitat de promoure camins escolars a tots els municipis i actuacions de planificació d'usos de l'espai costaner.

Copenhague, ecometròpolis del món
Després de tres dies de debat al voltant del model sostenible de ciutat i el dret dels vianants a fer ús de l'espai públic, Walk21 va voler oferir l'experiència d'una de les ciutats més sostenibles del món: Copenhague. La capital danesa, on actualment ja es fan un 36% dels desplaçaments diaris en bicicleta, ha posat en marxa un projecte de renovació de cara al 2015, per convertir-se, segons el cinquè tinent d'alcalde de la ciutat Klaus Bondam, en la "ciutat més habitable del món, l'ecometròpolis mundial".

El projecte d'Ecometròpolis, de cara a la reunió de la Cimera de l'ONU contra el clima,

preveu una reducció d'emissions de CO2  del 20% respecte a les del 2005, la reducció en un 50% del trànsit rodat, pujar fins a 50% els trajectes a la feina o l'escola en bicicleta, i fins al 20% -el 90% per les institucions- el consum de menjar orgànic a la ciutat. A aquests objectius se suma l'aposta per millorar i augmentar l'espai pels vianants i la idea de convertir Copenhague en una ciutat "verda i blava" ampliant totes les àrees de zona verda (més informació sobre el projecte d'Ecometropolis, en anglès).

L'experiència de Copenhaguen va culminar un espai de reflexió i intercanvi d'experiències al voltant de la redefinició de les comunitats, propiciat per l'associació Walk21. L'any que ve, aquest i altres representants institucionals i experts en reuniran a Nova York. L'objectiu, continuar treballant per recuperar i construir les ciutats al voltant d'espais fets per les persones, i no pels cotxes, on el ciutadà pugui comunicar-se, interaccionar... fer, en definitiva, comunitat.

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

El ple de l'Ajuntament de Reus ha aprovat de manera inicial el passat divendres, 5 de maig el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, així com sotmetre a exposició pública el document i l'estudi ambiental estratègic.

Butlletí