El Govern modifica l'impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica

Més de tres milions i mig de vehicles pagaran impostos a Catalunya a partir del 2020 pel CO2 que emeten a l'atmosfera

Font: Govern.cat i CCMA

18/11/2019 - 09:30

Aquest tribut var ser aprovat pel Parlament el 2017 amb la Llei del canvi climàtic, com una mesura per lluitar contra la situació d’emergència climàtica que viu el planeta 

El Govern ha aprovat el projecte de llei de modificació de la Llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic, que introdueix algunes modificacions en l’impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles de tracció mecànica. Aquest tribut, que va ser aprovat pel Parlament l’agost del 2017, té com a objecte gravar les emissions de CO2 de cotxes, furgonetes i motocicles per l’efecte hivernacle que produeixen en l’atmosfera i la seva repercussió en l’escalfament global del planeta.

L’impost s’emmarca en l’Agenda 2030 aprovada pel Govern català i està en línia amb les recomanacions del FMI, l’OCDE o la Comissió Europea, que coincideixen a apostar per la fiscalitat verda com una eina imprescindible davant la crisi ambiental i d’emergència climàtica. Altres països europeus com Finlàndia, Suïssa, Bèlgica, França, Suècia, Alemanya o Irlanda també disposen de figures tributàries que tenen en compte les emissions de CO2 dels vehicles.

Amb caràcter finalista, el cent per cent de la recaptació d’aquest tribut es destinarà a nodrir a parts iguals el Fons climàtic i el Fons del patrimoni natural i la biodiversitat.

El Fons climàtic servirà per dur a terme actuacions davant l’emergència climàtica en l’àmbit de l’adaptació i la mitigació, com ara l’impuls i bonificació en l’adquisició de vehicles nets, la millora del transport públic i la mobilitat sostenible, el foment de les energies renovables, i els habitatges energèticament eficients. Les actuacions concretes s’acordaran en el marc de la Comissió Interdepartamental de Canvi Climàtic que es reuneix periòdicament.

Els imports que corresponen al Fons pel medi natural i biodiversitat serviran per dotar de finançament les accions recollides a l’Estratègia catalana pel patrimoni natural i biodiversitat i per a donar resposta al dèficit de finançament de les polítiques de gestió del medi natural a Catalunya. Entre les accions a finançar hi ha la gestió activa i adaptativa del Sistema d’espais naturals protegits de Catalunya i més concretament dels Parcs Naturals i el Parc Nacional; millorar la conservació de les espècies autòctones, els ecosistemes i la geodiversitat, millorar la connectivitat ecològica i la infraestructura verda, promoure la recerca i el coneixement o enfortir la gestió preventiva i evitar la pèrdua neta de biodiversitat.

 

El període de pagament es fixa entre l’1 i el 20 de novembre

Entre les novetats que incorpora el projecte de llei aprovat pel Govern destaquen per exemple, un canvi en la data de meritació de l’impost, que passa de l’1 de gener, com s’establia a la Llei 16/2017 de l’1 d’agost, a 31 de desembre. També es fixa el període de pagament entre l’1 i el 20 de novembre de l’any següent de la meritació. El nou text legislatiu també preveu una bonificació en quota del 2% per a la domiciliació del pagament. Aquest tipus de benefici fiscal ja existeix en altres tributs periòdics, com l’impost de circulació. Això suposa per al contribuent una reducció de càrregues administratives i per a l’Administració una rebaixa en les despeses de gestió.

Un altre dels aspectes rellevants que inclou el text és la fórmula per calcular les emissions de CO2 d’aquells vehicles que, per la seva antiguitat, no disposen de dades oficials. Aquest càlcul es farà a partir d’una fórmula dissenyada pel Barcelona Supercomputing Center i té en compte tota una sèrie de variables tècniques com ara: el combustible, la cilindrada, la potència del motor, el pes, o l’antiguitat del vehicle, entre d’altres.

 

Tarifes aplicables

L'impost funcionarà de forma similar al de la renda. Els vehicles que estiguin registrats a la Direcció General de Trànsit el 31 de desembre pagaran l'impost onze mesos després, el mes de novembre de l'any següent. A més, hi haurà un canvi en les quantitats a pagar a partir del 2020 perquè entrarà en vigor un llindar de contaminació més exigent a tot Europa.

Font: TV3

  • Els cotxes que emetin fins a 119 grams per quilòmetre no pagaran res en l'exercici de 2019, però passaran a pagar 7 euros el 2020.
  • Els vehicles que emetin 140 grams per quilòmetre pagaran 11 euros en l'exercici del 2019 i pagaran 34,5 a partir del 2020.
  • Els totterrenys i similars que emetin 170 grams per quilòmetre pagaran 32 euros el 2019 i 66,5 a partir del 2020.
  • Els vehicle que encara contaminin més - 218 grams per quilòmetre - pagarà 76 euros el 2019 i 128 euros el 2020.

Aquestes quantitats es calculen aplicant un criteri progressiu, de manera que els trams de contaminació baixos no paguen i els més alts paguen més. En principi, els camions n'estan exempts, tot i que el govern no descarta que l'hagin de pagar en un futur.

Finalment, s’unifiquen en un mateix text legislatiu les tarifes aplicables per a l’any 2019 –que abonaran turismes i vehicles lleugers i les del 2020, quan també tributaran les motocicletes.

Tarifes aplicables per a l’any 2019:

Vehicles de la categoria M1 (cotxes)

Vehicles categoria N1 (furgonetes)

Tarifes aplicables per a l’any 2020:

Vehicles de la categoria M1 (cotxes) i categories L3e, L4e, L5e, L6e i L7e (motos)

Vehicles categoria N1 (furgonetes)

Una recaptació potencial estimada de 150 milions d’euros anuals 

D’acord amb la memòria econòmica que acompanya el projecte de Llei, la previsió de recaptació potencial estimada és de 150 milions d’euros anuals. Aquesta quantitat es correspon, segons càlculs de la Secretaria d’Hisenda, amb un exercici durant el qual el tribut estigui plenament implementat, és a dir, quan el liquidin els turismes, els comercials lleugers i les motocicletes. Segons dades de la Dirección General de Tráfico (DGT), l’impost afectarà  a un total de 4,1  milions de vehicles: 3,6 milions de turismes i furgonetes i 500.000 motos.

El projecte de llei aprovat avui pel Govern conté un article únic amb dotze apartats, una disposició final, una de derogatòria i una de final, i es presentarà a Parlament per a la seva corresponent tramitació i aprovació, amb l’objectiu que entri en vigor abans del 31 de desembre d’enguany.


 

Etiquetes: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

Barcelona organitza aquest novembre nous tallers en el marc del ‘City Donut’, en els quals empreses i entitats reflexionaran sobre el model econòmic, intentaran definir els reptes de ciutat i plantejaran projectes per a donar-hi resposta. Ho faran en dos workshops diferents, els dies 8 i 29 de novembre, que reprenen el cicle encetat el passat juny.

Notícia
#COP27

Després de dies d'intenses negociacions que s'han allargat fins diumenge al matí a Sharm el-Sheikh, els països de l'última Conferència de l'ONU sobre el Canvi Climàtic, COP27, han arribat a un acord per establir un mecanisme de finançament per compensar les nacions vulnerables per les "pèrdues i danys" del clima. 

Butlletí