El Govern central vol matricular 70.000 cotxes elèctrics en dos anys

Zapatero anuncia 15 mesures amb una inversió de 590 milions d'euros
www.lamalla.cat | sostenible.cat
09/04/2010 - 00:00

El president del Govern central, José Luis Rodríguez Zapatero, ha anunciat un Pla d'Acció que conté 15 mesures per a l'impuls del vehicle elèctric, en les quals s'invertiran 590 milions d'euros en els dos anys vinents. El cap de l'Executiu ha anunciat que l'objectiu en els dos anys vinents és la matriculació de 70.000 vehicles elèctrics, 20.000 el 2011 i 50.000 en l'exercici 2012.

El Pla trasllada, ha dit Zapatero, les grans línies d'actuació recollides en el document d'Estratègia a accions concretes per asseure les bases que permetin implantar el cotxe elèctric. Segons les previsions que hi ha sobre la taula, al final del seu període de vigència s'hauran matriculat a Espanya 70.000 vehicles elèctrics purs i híbrids endollables. Aquest Pla consta de 15 mesures, quatre d'elles d'estímul a la demanda, tres d'industrialització i I+R+D (investigació, recerca i desenvolupament), quatre d'infraestructura i gestió de la demanda i quatre més de tipus transversal. En conjunt, les mesures suposaran la mobilització d'uns recursos públics el 2011 i 2012 de 590 milions, que se sumen als 10 milions de pressupost amb què ha comptat el projecte pilot Movele el 2009 i 2010, que preveu la matriculació de 9.000 unitats en aquest període.

Subvencions del 20% del cost
Les mesures es refereixen a la subvenció per a l'adquisició del vehicle, que ascendirà al 20% del cost, amb un màxim de 6.000 euros per vehicle per a usuaris particulars i flotes privades. Aquesta subvenció ja està contemplada en l'actual Pla Movele. L'estimació del cost per a aquestes subvencions és de 240 milions el 2011 i 2012. La identificació de la demanda en aquesta primera fase d'impuls al vehicle elèctric està centrada en les flotes urbanes. Aquest mateix any s'elaborarà un mapa de flotes públiques i privades susceptibles de renovar-se mitjançant vehicles elèctrics.

El Pla, en l'àmbit urbà, proposa l'elaboració d'una guia on es recullin una sèrie d'avantatges que incentivin l'ús d'aquests vehicles, com ara la circulació en zones restringides, ampliació dels horaris de càrrega i descàrrega, reserva d'espais públics per a recàrregues de flotes que prestin serveis essencials (atenció sanitària, policia), així com la creació d'un segell de Ciutat amb Mobilitat Elèctrica. Se signarà en aquesta matèria un acord específic amb l'FEMP per a la difusió i promoció del vehicle elèctric. Les localitats per a les quals estan pensades aquestes mesures són les 145 existents amb més de 50.000 habitants.

En industrialització i I+R+D, es donarà prioritat als plans empresarials que tinguin com a objecte el vehicle elèctric, als quals es destinaran 140 milions d'euros el 2011 i 2012. En l'apartat de comunicació entre la xarxa elèctrica i l'automòbil, el Pla Avança articularà una línia per afavorir el desenvolupament de tecnologies en sistemes de comunicació per optimitzar la càrrega, amb una previsió de 35 milions en dos anys. En I+R+D per a vehicles elèctrics, el Pla pretén identificar i analitzar les tecnologies claus i la seva difusió en els àmbits empresarials i d'investigació, així com la seva potenciació, per a la qual cosa es preveu una aportació de 173 milions d'euros.

Ofertes per carregar el vehicle en hores vall
Amb relació a la implicació de les empreses elèctriques, seran articulades mesures de suport a la introducció del vehicle elèctric de forma consensuada amb les companyies del sector elèctric. Aquestes accions podran consistir en descomptes i ofertes per als usuaris d'aquest tipus de vehicles, ofertes d'energia a preus que ofereixin senyals d'incentiu per carregar en hores vall, anàlisi de solucions tècniques per a la infraestructura de càrrega i recerca d'una solució comuna per a totes les empreses, i disseny d'accions comercials per a clients amb automòbils elèctrics. Hi haurà, segons el Pla, una tarifa d'accés "supervall" destinada a promoure la càrrega en horari nocturn i implantació sense cost de comptadors amb discriminació horària per a tots els ciutadans que siguin usuaris d'un cotxe elèctric perquè puguin gaudir dels avantatges que aquesta nova tipologia de tarifa suposarà.

Amb aquest Pla serà creada la figura del gestor de càrrega, un nou tipus d'agent que tindrà determinats drets i obligacions: anàlisis de les barreres i especificacions dels nous serveis entorn de la recàrrega i/o substitució de bateries, electrolineres. Les mesures es completaran amb accions de màrqueting estratègic i comunicació institucional, amb un cost de 2 milions d'euros; homologació i normalització del vehicle i els seus components, i programes de formació acadèmica i professional específica.

(P)

Diagnosi i perspectives del vehicle elèctric a Catalunya

El Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS) va presentar fa unes setmanes l'informe Diagnosi i perspectives del vehicle elèctric a Catalunya, un document que a partir de la situació actual dibuixa possibles escenaris de futur pel que fa a l'evolució de la mobilitat i del transport al nostre país. D'acord amb aquest estudi, en l'escenari més moderat, cap a finals de 2015 circularan per Catalunya vora els 100.000 vehicles elèctrics, entre turismes (70.000), motocicletes (25.000) i furgonetes i camionetes (5.000). Us podeu descarregar l'informe complert, en format PDF, a través d'aquest enllaç
Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

El ple de l'Ajuntament de Reus ha aprovat de manera inicial el passat divendres, 5 de maig el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, així com sotmetre a exposició pública el document i l'estudi ambiental estratègic.

Butlletí