Acaba la Setmana de la Mobilitat, de nou amb un balanç agredolç

10/02/2006 - 00:00
Més informació a Sostenible: Sèrie d'entrevistes 'Visions de mobilitat' Les activitats de la Setmana de la Mobilitat Sostenible La Setmana de la Mobilitat 2006, dedicada al canvi climàtic Fer un balanç de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura és difícil. Les mesures que s'han empès, algunes d'estructurals i d'altres de divulgació i conscienciació, demostren que la mobilitat sostenible figura ja en l'agenda política i que comença finalment a ser percebuda com una qüestió important per a la ciutadania. Una altra cosa que posa de manifest la Setmana de la Mobilitat és que, malgrat això, queda molt i molt per fer encara. La Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura que ha aplegat unes 450 activitats de 86 municipis ha acabat amb el lliurament dels Premis Mobilitat Sostenible i Segura 2006, que atorga la Comissió Institucional de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, al Centre d'Estudis i Recursos Culturals de Barcelona aquest divendres 29 de setembre. Aquesta Comissió convoca els guardons per segon any consecutiu amb l'objectiu de reconèixer i difondre les actuacions que es desenvolupen arreu del territori català per fomentar l'ús del transport públic, l'aplicació de noves tecnologies, l'aprofitament de noves fonts d'energia o el control de la contaminació atmosfèrica i acústica, entre d'altres. Les ciutats 'són' depenent de com es mouen Núria Buenaventura, Diputada Presidenta delegada de l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, en la jornada de lliurament dels Premis Mobilitat Sostenible i Segura 2005-2006, des de les administracions s'ha de promoure un canvi en el model de mobilitat inexistent en l'actualitat. Aquesta sensibilització ja la duen a terme més de 90 municipis mitjançant accions diverses i aquests premis en són una mostra d'elles. La voluntat política i unes polítiques efectives i adequades són bàsiques per tirar endavant. Però també pertoca als habitants del planeta a escala individual, com a consumidors i com a membres de diferents comunitats adonar-se dels vincles existents entre les opcions de consum i els impactes que produeixen en el món que ens envolta, va valorar la diputada. 'Hem de copsar els límits que tenim al davant i canviar la forma com emprem l'energia.' Aquest any els premiats han estat: * ADTS Associació per a la divulgació de les tecnologies sostenibles. En aquest cas han fet una demostració de la utilitat d'una furgoneta elèctrica com a medi de repartiment urbà. Aquest vehicle disposa de sistemes audiovisuals sobre energies renovables i sostenibilitat, alimentades per les pròpies bateries de la furgoneta i pannells fotovoltaics situats al sostre. * Ajuntament de Vic per l'actuació integral per facilitar i difondre la utilització de la bicicleta com a medi de transport urbà. La ciutat ja disposa de 20 km de carril bici i 246 aparcaments. Recentment ha posat en funcionament un servei de préstec gratuït de bicicletes a diferents punts de la ciutat. * Petromiralles. Aquesta empresa és pionera en la introducció dels biocombustibles a Catalunya i actualment dóna servei a unes de 60 benzineres arreu de Catalunya. Al 2003 va inaugurar el primer sortidor amb aquest combustible a Catalunya i de tot l'Estat espanyol. Aquest premi és per al reconeixement en la seva tasca de divulgació de les millores pel medi ambient que suposa la utilització d'aquest combustible. Promoure plans d'actuació, una prioritat bàsica Se sap que Catalunya està per sobre de les normes i límits dels principals contaminants atmosfèrics que marca la Comunitat Europea. Es té constància de la mancança d'un model de mobilitat sostenible. Per aquest motiu, una prioritat bàsica és la d'implantar plans de prevenció i actuació en les zones més conflictives. Per aquest motiu s'han de definir aquelles zones que requereixen una protecció especial. Així ho van manifestar les autoritats que van cloure l'acte de Lliurament dels Premis Mobilitat Sostenible i Segura 2005-2006. Aquesta és una de les tasques principals endegades, tal com va exposar David Pagès, de la Direcció General de Qualitat Ambiental del Departament de Medi Ambient. Així, s'han definit dues zones especials de protecció: l'àrea de la ciutat de Barcelona i la del Vallès-Baix Llobregat. Per aquestes dues zones s'està treballant en un Pla d'Actuació que inclou un diagnòstic, la definició de possibles escenaris, les mesures que cal prendre, els mitjans econòmics disponibles, les entitats i organismes implicats que l'han d'executar i un model de seguiment. De fet, aquest Pla d'Actuació pretén que els municipis implicats disposin de plans de mobilitat estratègics i que aquests estiguin interconnectats, malgrat la gestió d'infrastructures és complicada. En quant a les mesures adoptades referents a la mobilitat, aquest pla promou una millora en el transport públic amb un augment de la flota dels autobusos ecològics, és a dir, amb gas natural, amb una reducció de la velocitat dels vehicles en alguns punts de la xarxa viària, amb la introducció de carrils VAO ( carrils d'alta ocupació), i la promoció de l'ús de la bicicleta entre d'altres. També promou minimitzar l'impacte ambiental del Port de Barcelona amb la inclusió de l'ús de combustibles menys contaminants en els vaixells i la substitució, durant l'estada al port, de l'energia de combustió del vaixell per energia elèctrica subministrada pel port. Actualment aquest Pla, promogut pel Departament de Medi Ambient i Habitatge i que compta amb la col·laboració de l'Institut Català de l'Energia del Departament d'Indústria i del servei de Mobilitat del Departament de Política Territorial, es troba en vies d'aprovació ja que precisa del consens de les administracions implicades. Les iniciatives premiades promouen i apunten les voluntats polítiques envers una mobilitat més sostenible. Un primer pas cap aquest compromís polític ha estat l'aprovació la setmana passada d'un decret que regula la redacció i tramitació dels estudis d'avaluació de la mobilitat associada als planejaments urbanístics, i la setmana vinent l'aprovació per part del govern de directrius nacionals de mobilitat.

Relacionats

Butlletí