70 km de carrils bici nous i més bus-VAO per connectar millor l’àrea metropolitana

Font: Betevé i AMB

03/06/2020 - 08:00
(Foto: AMB. Robert Ramos)

(Foto: AMB. Robert Ramos)

L'AMB elabora un pla amb propostes per consensuar amb les administracions de cara a la nova mobilitat posterior a la crisi del coronavirus

La mobilitat metropolitana després de la crisi del coronavirus serà diferent, sobretot en funció de les fases de desescalada en què es trobi la regió sanitària de Barcelona i els seus entorns, però també de cara a la ja batejada com a “nova normalitat”. L’Àrea Metropolitana vol evitar que el vehicle privat motoritzat torni a protagonitzar els desplaçaments, sobretot tenint en compte l’impacte que té el cotxe i la moto en la contaminació atmosfèrica i acústica. Per això, l’AMB proposa construir més de 70 kms de carrils bici i crear nous carrils bus-VAO per a la nova mobilitat postcovid.

La proposta d'acord de l'AMB s'ha elaborat després d'un primer procés participatiu entre l'AMB, els ajuntaments metropolitans i altres agents, i ja s'ha tramès als ajuntaments metropolitans. "A partir d'ara treballarem per consensuar-la encara més amb un ampli suport i perquè s'aprovi definitivament. I, sobretot, per implementar el màxim nombre de mesures amb celeritat", exposa el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda. Probablement, l'acord formalment s'aprovarà al Consell Metropolità de l'AMB del mes de juny.

L'AMB sempre ha mantingut la seva aposta per un model de mobilitat metropolitana saludable, sostenible, eficient i equitativa. "La crisi sanitària de la COVID-19 i la nova realitat que estem vivint aquests dies ens ha permès observar directament les grans implicacions que tenia el nostre model de mobilitat, amb un pes molt important del vehicle privat motoritzat respecte a la contaminació atmosfèrica i acústica de la ciutat metropolitana", afegeix Poveda. "Cal treballar des d'ara per recuperar la confiança en el sistema de transport públic com a mode de transport prioritari i equitatiu, i a la vegada augmentar l'impuls sobretot a la mobilitat activa i saludable, on la bicicleta té un rol fonamental", apunta.

En total, la proposta d'acord de l'AMB planteja 4 eixos d'actuació i 21 mesures prioritàries per dibuixar la nova mobilitat metropolitana. Els eixos són els següents: Eix 1: acord per una metròpolis amb més bicicletes i vianants; eix 2: acord per la recuperació del transport públic com a servei essencial; eix 3: acord per una nova mobilitat en l'entorn laboral; i eix 4: acord metropolità per preservar un aire net i saludable.


74,5 km més de Bicivia, 70 dels quals són tàctics i d'execució immediata

Per crear espais segurs per a la bicicleta, tant en àmbit urbà com metropolità, l'AMB planteja construir 74,5 quilòmetres més de Bicivia, la xarxa pedalable metropolitana, 70 dels quals són tàctics i d'execució immediata i els altres són connexions estratègiques ja previstes. L’AMB ha explicat que els nous carrils bici entre municipis metropolitans seran provisionals i tàctics, fet que permetrà tenir-los “amb caràcter immediat”. Per exemple, se’n vol fer un que connecti l’avinguda Meridiana amb Santa Coloma de Gramenet i Badalona, un altre entre la rambla de Guipúscoa i Sant Adrià del Besòs i un que permeti des de la carretera de Sants cap a l’Hospitalet i Esplugues, entre d’altres.

La mesura s’emmarca en el projecte Bicivia, amb què ja es va construir el carril bici Barcelona-Esplugues. Alhora, es fomentarà el Bicing i s’ampliarà el Bicibox, amb més places i l’arribada d’aquest servei a altres municipis de l’àrea metropolitana.
 

Bus-VAO a la B-23, la C-31, la C-32 i la C-33

També seran inicialment provisionals els nous bus-VAO, tot i que l’objectiu és que després la construcció sigui definitiva. L’AMB proposa que els autobusos tinguin un carril preferent a la B-23, la C-31 (nord i sud), la C-32 i la C-33. Aquests nous carrils bus-VAO se sumarien al de la C-58, que uneix Ripollet i Barcelona, i permetrien millorar la connexió entre municipis com Esplugues, el Papiol, Badalona, Montgat o la Llagosta, entre d’altres. La Generalitat ja ha confirmat que la C-31 nord i la B-23 tindran bus-vao.

D'altra banda, l'AMB treballarà amb els ajuntaments metropolitans per construir 35 km de carrils bus urbans provisionals, que tenen previst fer-se amb intervencions d'urbanisme tàctic. Complementàriament, a mitjà i llarg termini, l'AMB proposa fer 118 quilòmetres de carrils bus més corresponents a vies urbanes prioritàries.

En total, entre les accions immediates que proposa l'AMB (41 km de carrils bus-VAO de connexions metropolitanes i 35 km de carrils urbans tàctics i imminents) i les accions a mitjà o llarg termini (118 km de carrils bus urbans en vies preferents), es preveu que amb el temps s'arribi a 159 quilòmetres de carrils bus a la metròpolis de Barcelona.

Paral·lelament, l'AMB  preveu implantar a la metròpolis de Barcelona 100 parades d'autobús dobles, que permeten incrementar la capacitat i el distanciament entre viatgers, i al voltant de 500 punts de priorització semafòrica.
 

Les sancions de la ZBE

Un altre dels plats forts del paquet de mesures de l’AMB fa referència a la zona de baixes emissions. Des de la institució confirmen que la ZBE se seguirà desplegant per evitar retornar als nivells de contaminació previs a l’estat d’alarma i que aviat es decidirà quan començaran a aplicar-se les sancions. A més, els camions, les furgonetes i els autobusos de grans dimensions, que tenien un any per adaptar-se a la nova normativa, s’inclouran “progressivament” a les restriccions.

 

Altres mesures

L'AMB i l'IMET han creat el Pla de xoc per al futur del taxi, amb l'objectiu de gestionar el procés de retorn a l'activitat del taxi. Entre les diferents mesures que inclou aquest Pla de xoc, es troba la creació d'una nova app que permetrà geolocalitzar els taxis, reservar-los i fer el pagament. També inclou la implantació d'una nova xarxa de parades complementàries i l'impuls de l'administració electrònica per als professionals del taxi, entre d'altres.

Entre altres mesures, l'AMB també impulsarà 33 nous projectes de connectivitat per al vianant, treballarà amb els municipis metropolitans per millorar els espais públics i facilitar el distanciament físic necessari i promourà un pla de recuperació de voreres. També desplegarà la infraestructura de càrrega de vehicles elèctrics, amb 50 nous punts de càrrega ràpida i semiràpida, i del Bus Metropolità, amb l'electrificació de les cotxeres i la instal·lació de pantògrafs a la via pública.

L'AMB també promourà la concessió de 5.000 llicències metropolitanes sharing per impulsar l'ús de serveis compartits de bicicletes, ciclomotors i motos elèctriques, i impulsarà les app d'Aparcament Metropolità i de zones DUM per aparcar de manera intel·ligent i segura.

Finalment, l'AMB també proposa un pacte metropolità amb empreses, agents socials i administracions metropolitanes per adaptar les condicions laborals al nou escenari. Objectiu: evitar aglomeracions al transport públic en hora punta i limitar l'ús del vehicle privat. Per aconseguir-ho, s'incorpora la flexibilitat horària, el teletreball, l'ús d'eines telemàtiques i l'increment del transport col·lectiu d'empresa. "L'empresa i la indústria també han d'implicar-se a fons en la transformació dels sectors de la mobilitat i l'automoció. La participació i el lideratge de les empreses són fonamentals per aconseguir la transició cap a una nova mobilitat després d'aquesta crisi sanitària", exposa Poveda.


 

Categories: 

Relacionats

Notícia
Es reobre el servei amb noves mesures de seguretat

Des del dimecres 15 d'abril, l'AMB ha tornat a posar en marxa el servei e-Bicibox, la bicicleta elèctrica pública i compartida de la metròpolis de Barcelona. Aquest servei metropolità va quedar suspès el 17 de març. Ara, l'AMB el torna a obrir amb l'objectiu de facilitar els desplaçaments en bicicleta a les persones que han de sortir de casa necessàriament per motius autoritzats, com ara anar a treballar.

Article

El 55% de la població barcelonina opina que els conductors de vehicles no són respectuosos amb les bicicletes, mentres que el 67% opina que les persones ciclistes no són prou respectuoses amb els i les vianants.

Article

L’AMB va lliurar els premis Bicimpuls 2019 en la seva segona edició. Amb aquests premis reconeixem les entitats amb projectes que fomenten l’ús de la bicicleta a la metròpolis de Barcelona.

Butlletí