Adaptar les escoles a la calor

Cap de projectes a Equitat.org
17/07/2026 - 08:28

Adaptar les escoles a la calor

 


Les escoles i instituts es van dissenyar per un clima que ja no existeix. La meitat dels centres públics no estan preparats per l’augment de calor i no actuar pot comportar menys dies lectius i pitjors resultats.

 

 

Hem infravalorat l’impacte de la calor en l’educació. Mentre hospitals, oficines o residències han incorporat sistemes d’adaptació climàtica, escoles i instituts sovint n’han quedat fora.

Però l’experiència i la recerca són clares: Quan les temperatures superen els 27ºC disminueixen les capacitats cognitives i augmenten els problemes per concentrar-se, aprendre i conviure. Empitjoren els resultats i hi ha un impacte en la salut, ja que infants i adolescents són especialment vulnerables a la calor. Precisament als espais d’aprenentatge, de desenvolupament i protecció dels infants, és urgent actuar.

 


Abans del 2030 podríem tenir una quarta part del curs per sobre els 27 º a l’exterior dels centres


 

Equitat.org hem presentat “Calor a l’escola. Com adaptar els centres educatius al nou clima del país”, elaborat per Mar Satorras (Institut Metròpoli), Isabel Ruiz Mallén (UOC) i Joana Ortiz (IREC), amb un grup d’experts de l’àmbit climàtic, de la salut, social i educatiu.

Conclou que el problema serà cada vegada més greu si no actuem ara. El canvi climàtic avança especialment ràpid a la mediterrània i durant la primavera i la tardor, coincidint amb el calendari lectiu. Això afectarà especialment 1.220 centres del total de 2.500, que van ser construits abans del 2000 i que no s’han reformat climàticament.

Un problema educatiu, de salut pública i d’equitat que, com passa sovint, no es reparteix per igual: Hi ha centres més vulnerables, barris menys verds, edificis més degradats i comunitats amb menys recursos per adaptar-s’hi.
 

 

Adaptar les escoles és millorar el país i no és cap quimera. És una actuació tangible, amb efectes directes pels infants, els docents i tota la comunitat educativa. Vol dir tenir espais habitables i preparats pel futur i és perfectament viable: Implica combinar aïllament, ventilació, ombres, renaturalització, energies renovables i una climatització eficient. Representa una inversió de 200 euros per alumne durant una dècada (menys d'un 2% del pressupost d'Educació).

 


En menys de 10 anys es poden transformar tots els centres públics des d’una perspectiva ecosocial.


 

Moltes experiències demostren que el canvi és possible. Barcelona o Montornès han començat a adaptar integralment centres. Girona, Reus, Sabadell, Terrassa o Barcelona han impulsat la renaturalització de patis. Assajos de futur que, com ha explicat la Mar Satorras, no poden dependre d’un ajuntament o una AFA implicats, han de convertir-se en de país.
 


 

Som a temps d’actuar. Aquest dilluns, docents, direccions, administracions, professionals de la salut, famílies, arquitectes, enginyers, sindicats, moviments ecosocials i representants polítics hem coincidit en una mateixa convicció: adaptar les escoles al clima és una nova missió de país.

 


 

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

L'Ajuntament de Terrassa posa en marxa un pla d'actuacions als patis escolars per incrementar els espais d'ombra

Article


 

Francesc Mauri alerta que el Mediterrani és la "zona zero" del canvi climàtic i reclama adaptar les ciutats a la calor

Notícia

“Barcelona a 50 ºC: assajar avui per respondre millor demà” és un exercici pioner que permetrà assajar com hauria de respondre Barcelona davant d’un episodi de calor extrema que afecti la salut de les persones, el funcionament dels serveis essencials i la coordinació entre els diferents actors implicats.

Butlletí