Prova pilot d’un nou paviment drenant al carril bici del carrer de Jordi Girona

18/10/2023 - 09:00

L’objectiu és estudiar el comportament d’aquest material per avaluar si pot contribuir a reduir el risc d’inundacions i evitar que es facin bassals. D’aquesta manera també se sabrà si millora la seguretat viària dels ciclistes en episodis de pluja

El darrer trimestre de l’any comença una prova pilot per implantar un nou paviment drenant a la ciutat. S’instal·larà al carril bici del costat de mar del carrer de Jordi Girona, entre el carrer de John M. Keynes i el passeig dels Til·lers, i tindrà una longitud de 100 metres de llarg i 2 metres d’ample.

L’objectiu d’aquesta iniciativa és estudiar el comportament dels paviments permeables o sistemes urbans de drenatge sostenible (SUDS) lineals i avaluar el potencial que tenen per contribuir a donar resposta als problemes de drenatge urbà. A més, l’aglomerat drenant pot constituir un element més per ajudar a construir una ciutat resilient davant dels reptes que planteja el canvi climàtic.

Aquesta prova, que s’analitzarà durant quatre anys, servirà per avaluar la capacitat drenant del paviment, així com la qualitat de les aigües de filtració obtingudes, a part d’estudiar el comportament del paviment amb el pas de vehicles i la temperatura en relació amb el paviment tradicional, per reduir l’efecte d’illa de calor.

Segons els diferents estudis previs, aquest tipus de paviment pot arribar a aconseguir una reducció potencial d’escorrentiu superficial d’entre el 44 i el 92%. Les seves propietats drenants poden contribuir a reduir el risc d’inundació en els episodis de grans pluges, i són una bona opció complementària a les grans actuacions en col·lectors i dipòsits de la ciutat. Alhora, les seves característiques també suposen un guany en seguretat viària, atès que milloren la circulació dels ciclistes en mantenir seca la superfície del ferm.

Projecte Horizon MULTICLIMACT

La iniciativa s’emmarca en el projecte europeu MULTICLIMACT (MULTI-faceted CLIMate adaptation ACTions), que té l’objectiu de millorar la resiliència, la preparació i la capacitat de resposta de l’entorn construït contra múltiples perills a diverses escales. L’actuació la impulsa l’Agència Executiva Europea pel Clima, Infraestructura i Medi Ambient (CINEA). L’Ajuntament de Barcelona és un dels 23 socis del projecte, que engloba diferents organitzacions, entitats i empreses privades d’Europa.

 


 

Municipis: 
Categories: 

Relacionats

Article

D’acord amb les dades d’ús dels carrils bici, entre el juny del 2024 i el juny d’enguany l’avinguda Diagonal esdevé el principal eix ciclista de la ciutat, sobretot el tram comprès entre les places de Francesc Macià i de les Glòries. Aquestes dades es recullen mitjançant espires electromagnètiques situades sota el paviment que compten el pas del conjunt de vehicles que circulen pels carrils bici.

Notícia

El Bicing arriba als 100 milions de viatges acumulats des que es va posar en marxa el 2019, i se situa en l’àmbit europeu com el segon sistema públic de bicicletes compartides en nombre total de viatges, per darrere de París, i el primer de les grans ciutats pel que fa a ràtio de viatges per bicicleta i dia.

Acte
19/09/2025 - 09:00
Paranimf de la Diputació de Barcelona. Carrer Comte d'Urgell, 187. Barcelona

Butlletí