Acte de cloenda d’Escoles + Sostenibles de Barcelona

09/06/2023 - 08:22

Nois i noies de secundària tornen a ser protagonistes a l’Acte de cloenda d’Escoles + Sostenibles

La setmana passada va tenir lloc la jornada de cloenda per a l’alumnat de secundària, cicles formatius i batxillerat. Prop de 30 centres educatius de la Xarxa Escoles + Sostenibles de Barcelona van participar-hi presentant els seus projectes sostenibles, van endur-se idees per enriquir-los, i van reflexionar sobre el canvi climàtic i el model de societat en què vivim.

El 31 de maig, 212 alumnes i docents van participar en l’Acte de cloenda de secundària, cicles formatius i batxillerat, en una jornada d’intercanvi i enriquiment de projectes per un món millor, amb bon ambient i ganes de passar-ho bé. L’alumnat de 28 centres de la xarxa d’Escoles + Sostenibles es va reunir a les Cotxeres de Sants per compartir les experiències de tot el curs i conèixer les iniciatives innovadores dels altres centres. 

L’Irma Ventayol, directora de l’Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat, va inaugurar la jornada fent una crida a la mobilització del jovent a partir de les decisions que poden prendre durant el seu dia a dia. Els i les joves estan en una etapa vital molt important per establir uns hàbits i costums que poden tenir un impacte gran en el nostre planeta i va encoratjar-los a “posar en qüestió moltes coses, preguntar-vos per tot allò que ens ‘venen’ o volen que consumim; és molt important que investigueu, us feu preguntes sobre les alternatives possibles, sobre les causes i les conseqüències”. 

A continuació, es va donar el tret de sortida a la gran fira d’intercanvi d’experiències on l’alumnat, en representació de cada centre, va poder rebre el retorn i suggeriments dels companys i companyes d’altres centres educatius. “Durant el matí hem pogut veure els projectes de les altres escoles. Ens ha servit molt l’intercanvi d’experiències i hem pogut agafar moltes idees d’altres centres, per exemple, la melmelada de codony feta amb els codonyers del Jardí del Vives de l’Institut Lluís Vives, un pàrquing per a les bicicletes del Col·legi Kostka Jesuïtes de Gràcia, l’hort de la Vall d’Hebron que ha visitat l’Escola Molina...”, va explicar Sheila, alumna de 2n d’ESO de l’Escola Sant Ramon Nonat- Sagrat Cor. 

Iniciatives com el jardí vertical de l’Escola Mare de Déu del Coll; el bosc d’alzines de l’Escola Santa Maria dels Apòstols; o el forn solar construït i provat per l’alumnat de l’Escola Costa i Llobera, van farcir l’espai de les Cotxeres de Sants per fer valdre el paper dels centres educatius per estendre la cultura de la sostenibilitat.  

Durant la pausa, l’alumnat va poder recarregar energia amb un esmorzar sostenible on es va oferir entrepans, fruites i sucs de proximitat, generant el mínim de residus.  

Un cop acabat l’esmorzar, es van dividir en dos grups per començar la segona part de la jornada amb una activitat més dinàmica: el joc del cubímetre. A cada grup, es van dividir els participants en equips d’unes deu persones, barrejant-se amb alumnes d’altres centres educatius. El que no sabien en aquell moment és que, tot i jugar al mateix joc de rol, els objectius dels dos grups serien un pèl diferents. Mentre que el primer grup tenia l’objectiu de construir el màxim nombre de cubs possibles entre tots els equips de forma col·laborativa, el segon grup havia de construir el màxim número de cubs possibles per equip i, per tant, havien de competir entre ells.  

Un cop distribuïts els rols i tasques dels membres de cada equip, va començar el joc, que consistia a crear cubs de 8 cm de costat amb el material que aconseguien a partir de l’intercanvi amb altres equips. Si aconseguien fer el cub, l’havien de portar a la Taula d’Entrega per passar el “control de qualitat”. Durant el joc, les dinàmiques que es van crear van ser molt diferents. Les paraules i adjectius que van sorgir al grup que va treballar de forma col·laborativa van ser “bon rotllo”, “compartir”, “escoltar-nos", “aliança entre equips”, “enginy”, “repartiment de tasques”; mentre que a l’altre grup, es van sentir les paraules “estrès”, “enganyada”, “frustrant”, “nervis”, “competitiu”, “difícil”, “discussions", "robatori”, etc. 

Per tancar l’acte, es van compartir les experiències i sensacions que havia tingut cada grup durant el joc, fet que va servir per reflexionar sobre les diferents dinàmiques relacionades amb el canvi climàtic i el nostre model de societat. Una reflexió que també es va extrapolar amb els objectius i criteris de sostenibilitat que es marca cada centre i que va servir per entendre que quan cooperem, treballem plegades per ajudar-nos les unes a les altres evitant que es generin desigualtats, alhora que som més creatives per solucionar els problemes.  

Finalment, l’alumnat no va marxar sense deixar-nos una valoració d’aquesta jornada tan especial: 

Ha estat molt bé l’esmorzar que ens han donat per agafar forces i trobo que ha sigut molt interessant com s’ha enfocat el joc del cubímetre, perquè ens han separat en dos grups i un era més de competir i l’altre era més de cooperar i, al final, aquesta és la diferència. El grup cooperatiu ha treballat d’una forma molt més ordenada, en canvi, el nostre grup ha sigut molt caòtic i hem estat lluitant entre nosaltres per aconseguir material. M’ho he passat molt bé i ha sigut una molt bona experiència!”, Pau, 4rt d’ESO de l’Escola Solc. 

Hem fet aquesta activitat que ha sigut molt bona per fer amistats noves i per interactuar amb els altres centres i ha sigut molt interessant la manera com han explicat la metàfora del joc”, Ariadna, 3r d’ESO de l’Institut Lluís Vives. 

Hem après moltes coses sobre sostenibilitat i ens ha donat idees de nous projectes que podríem fer al nostre institut. Ens ha sorprès molt el projecte de plastificants, on feien gots d’arròs que podien durar uns dos anys i eren biodegradables”, Elena, 2n d’ESO de l’Institut  Flos i Calcat. 



Municipis: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

Alumnes de Catalunya, acompanyats de docents, es van trobar a la XI Conferència Catalana Tinguem Cura del Planeta (CONFINT) per debatre sobre l’Emergència Climàtica i decidir els seus representants

Notícia

Aquest curs 44 centres educatius, vuit d’ells escoles bressol, han format part de la xarxa L’H Escoles Sostenibles.

Butlletí