Transformació d’una vintena d’entorns escolars i centres educatius a Barcelona

19/08/2020 - 08:30

Amb el programa “Protegim les escoles”, durant aquest 2020 s’intervindrà en 22 escoles i centres educatius de la ciutat de Barcelona per millorar-ne els entorns i garantir que siguin segurs.

Amb el desplegament d’aquest projecte es vol avançar cap a la pacificació de l’espai urbà que envolta aquests equipaments i fer que s’hi respiri un aire de més qualitat i que hi hagi més espais de trobada i menys accidentalitat i soroll. Les mesures beneficiaran 8.468 alumnes i suposaran 4.352 m2 guanyats a l’asfalt, 5 carrers prioritzats per a vianants, 4 carrils de circulació menys i 37 nous espais de joc espontani, i disposen d’un pressupost per a aquest 2020 d’1,3 milions d’euros.

Aquest programa s’inspira en l’experiència d’iniciatives com els ecoxamfrans, amb què s’han millorat els accessos a escoles de l’Eixample, les escoles refugi o el Pla de barris i vol donar resposta a les demandes ciutadanes de protegir de manera prioritària els nens i nenes de la ciutat i fer de les escoles i els seus voltants un lloc segur i ple de vida. A més, s’emmarca en un model de ciutat on les escoles esdevenen punts neuràlgics i on es fa una atenció especial a l’espai públic.

La primera pacificació es va dur a terme el gener passat a l’Escola Grèvol, a Sant Martí, i també s’ha completat entre juny i juliol a l’Institut Viladomat, a l’Eixample. Aquests dies ja estan en marxa o s’iniciaran properament les obres en 9 centres, i a l’octubre en començaran més, perquè a finals d’any s’hagi millorat l’entorn de 22 equipaments educatius: Escola Grèvol, Institut Viladomat, Escola L’Estel, Escola Bressol Municipal Manigua, Escola Doctor Ferran i Clua, Institut L’Alzina, Escola L’Univers, Escola Bressol Municipal Petit Univers, Escola Sagrada Família – Sardenya, Escola Pia Balmes, Escola Poeta Foix, Centre Educatiu Marillac, Centre Educatiu Escolàpies Llúria, Escola 9 Graons, Escola Carlit, Escola Xirinacs, Escola Sagrat Cor – Ribes, Escola Mas Casanovas, Escola de les Aigües, Institut Teresa Pàmies, Escola Pia Sant Antoni i Escola Rubén Darío.

Les actuacions es basen fonamentalment en dos tipus de mesures, que s’aconsegueixen a partir d’intervencions tant estructurals com tàctiques i que es combinen i s’adapten a cada cas:

  • Pacificació del trànsit: es disminueix l’espai destinat als vehicles suprimint carrils de circulació i places d’aparcament i es redueix la velocitat màxima permesa a 20 km/h, es millora l’enllumenat i es col·loquen elements de seguretat. L’entrada a l’espai pacificat se senyalitza amb pintura de color taronja i un logotip horitzontal específic i s’implementa el programa de persones voluntàries per al control del trànsit a l’hora d’entrada i sortida de classe.
  • Millora de l’habitabilitat: als punts d’accés i sortida dels centres es creen uns espais plaça amb una superfície no inferior a una circumferència de 10 metres de diàmetre, on es posa mobiliari urbà que convida a passejar-hi amb tranquil·litat i fer-hi activitats.
  • La selecció i priorització de les escoles es fa coordinadament amb totes les àrees municipals implicades i es tenen en compte els criteris següents:
  • Priorització dels infants de 0 a 12 anys.
  • Escoles en punts complicats de seguretat viària.
  • Escoles amb alta contaminació ambiental, tant de l’aire com acústica.
  • Centres amb més necessitat d’impuls o amb comunitats educatives que participen en programes de millora de l’escola i de l’entorn.
     

Escoles assenyalades pels districtes.

A més, s’ha posat en marxa el nou web www.barcelona.cat/protegimescoles, en què es pot consultar de manera actualitzada tota la informació de les intervencions i el mapa amb les escoles on s’actuarà.

Tot el procés s’està fent juntament amb la comunitat educativa, buscant-ne la complicitat i el diàleg. Per això ahir es va constituir la Taula de Seguiment de “Protegim les escoles” com a espai de seguiment de la iniciativa compost per representants municipals, plataformes educatives i entitats que treballen per reduir la contaminació o que intervenen en l’espai públic i l’accessibilitat. També hi haurà una taula d’entorns escolars a cada districte.
 

“Protegim les escoles” 2021

L’any vinent el programa s’estendrà a unes 50 escoles més, que ja tenen el projecte enllestit i que s’hi aniran afegint a mesura que hi hagi els recursos disponibles. A més, s’actuarà coordinadament amb els districtes a tots els entorns de centres educatius de la ciutat —585— per, com a mínim, senyalitzar d’una manera visible per als conductors que s’és a prop d’una escola, perquè augmentin l’atenció i redueixin la velocitat.

L’objectiu del mandat és que el 2023 un total de 200 escoles i centres educatius de 0 a 12 anys de la ciutat ja tinguin un entorn confortable i pacificat al trànsit. Això equival a una de cada tres escoles de totes les que hi ha a Barcelona. Dels 200 centres, en 138 es faran actuacions específiques, i a la resta, accions de millora incloses en altres programes, com el de les superilles.


 

Municipis: 
Etiquetes: 
Categories: 

Relacionats

Notícia
Foto: Xavi Calvo

Foto: Xavi Calvo

Les setmanes passen, el desconfinament avança i la situació meteorològica tampoc no ajuda. Aquest dimarts vam tenir el dia amb més contaminació per NO2  des del decret de l’estat d’alarma, fa ja més de dos mesos.

Reportatge
Article de Núria Marín, Presidenta de la Diputació de Barcelona

Ajuntaments i Diputació ens hem posat en primera línia de la crisi de la COVID-19, gens aliena a l'emergència ambiental. I ho estarem en la postpandèmia, tot i que per a això reclamem més reconeixement institucional i capacitat de despesa i inversió.

Article

La irrupció de la COVID-19 ha aturat l’activitat habitual del planeta i ha capgirat els plans i les rutines de les persones, de les empreses, de les famílies i de les comunitats.

Butlletí