Que les espècies fora de lloc no et deixin fora de joc!

Font: Setmana de la Natura

16/05/2019 - 17:22

El lema de la Setmana Natura 2019 posa l’èmfasi en la problemàtica de les espècies exòtiques invasores a Catalunya, ja que representa la segona causa de pèrdua de biodiversitat al món, just després de la destrucció d’hàbitats naturals, segons la UICN (Unió Internacional per a la Conservació de la Natura).

Les espècies exòtiques o al·lòctones són aquelles que s’introdueixen en un medi del qual no són originàries. Sovint arriben al nou medi a través de la intervenció humana. La globalització ha promogut una expansió de les vies de comunicació i un augment exponencial del nombre de moviments diaris de persones i mercaderies, fet que ha comportat un ritme creixent d’introducció d’espècies.

Malgrat que l’arribada d’espècies al·lòctones no para d’augmentar, no tots els éssers vius són capaços d’establir-se en un nou entorn de forma prou efectiva, pel que no totes les introduccions es consideren invasions. La petita part de les espècies exòtiques que arriben a superar les diferents etapes d’introducció, establiment i expansió en un nou ecosistema és aquella que considerarem fauna o ­flora invasores.

Normalment les invasores són espècies generalistes, s’adapten fàcilment a qualsevol ambient i tenen un gran potencial reproductor. Un altre factor clau és l’estat en què es troba l’hàbitat on s’introdueixen: els ecosistemes complexos i amb una elevada biodiversitat són menys susceptibles a les invasions biològiques.

Aquestes espècies interfereixen en la dinàmica natural del lloc nou i hi desencadenen canvis ecològics que suposen una amenaça per a la diversitat biològica autòctona.

Catalunya és una de les àrees amb més concentració d’espècies exòtiques d’Espanya i Europa. L’elevat grau d’humanització del paisatge, la densitat de població i els constants moviments de persones i mercaderies faciliten l’arribada d’aquestes espècies, mentre que la suavitat del clima mediterrani en promou l’establiment.

Que les espècies fora de lloc no et deixin fora de joc!

I nosaltres, què podem fer?

La prevenció és la millor eina que tenim per aturar les espècies exòtiques invasores.

1.       No contribuir a escampar espècies invasores ja instaurades al medi natural.

2.       No alliberar o plantar espècies exòtiques al medi natural.

3.       No comprar ni adquirir mascotes ni plantes ornamentals invasores. Informa’t de quines són al reial decret 630/2013.


 

Categories: 

Relacionats

Article

Campanya de sensibilització per afavorir la conservació de la natura quan es visiten els espais naturals.

Article

Necessitem una natura saludable, per tenir una vida saludable, ja que el nostre benestar coexisteix amb la salut del planeta. Per tot això, neix "Els Banys de Bosc", una activitat amb l'objectiu de reconnectar amb la natura, respectant-la i treballant per la seva cura i la salut dels veïns i veïnes del nostre municipi.

Article

Es busquen 150 amants de la natura per fer de detectius de mamífers

Butlletí