La llegenda de l'aigua de la vida

Dia Mundial de l'Aigua 2024

Font: Edita.cat

11/03/2024 - 08:06

Un conte la temàtica principal del qual és l’aigua i la sequera, en el context d'uns animalons que viuen a la Fageda d’en Jordà.

“Quan l’art, la màgia, la sorpresa i el missatge esdevenen una font d’aprenentatge”

Montserrat Cuadros Puig

La finalitat del conte és conscienciar i fer reflexionar als infants entorn a aquest tresor natural que ens brinda la naturalesa, i també com a un valuós patrimoni de la humanitat, tanmateix també conté l’essència d’una consciència a l’actual canvi climàtic per la història de la llegenda que inclou.

Amb aquest projecte pretenem aportar un granet de sorra en el compromís que tenim com a ciutadans i professionals en l’agenda 2030 i els ODS (objectius de Desenvolupament Sostenible), convidant els infants a través d’una història a reflexionar entorn al tema principal del conte: L’AIGUA, vinculada directament als efectes del canvi climàtic i enfocat cap a una educació en la sostenibilitat del nostre planeta i com a futures persones compromeses amb la cura del medi ambient.

 

Les finalitats i objectius educatius i didàctics d’aquest conte són:

  • Conscienciar als infants entorn de l’aigua, com a element natural necessari i fonamental en la vida de qualsevol ésser viu i per la seva supervivència.
  • Esdevenir un recurs d’educació en el pla d’agenda 2030 i els ODS, fent referència directa als ODS4 (recurs educatiu global adreçat específicament a la sostenibilitat i esdevenir accessible a tot l’alumnat), ODS6 (recurs per la sensibilització entorn a l’aigua i el seu ús), ODS13 (acció pel clima).
  • Proporcionar una eina pedagògica als docents, per tal d’emprar el conte com a recurs didàctic i educatiu, com a fil conductor d’activitats en l’adquisició i l’assoliment dels sabers vinculats a les capacitats dels eixos curriculars corresponents, projectes, un mitjà per descobrir el territori proper: parcs naturals, boscos, tipus de fauna, vegetació,…), canvi climàtic, el cicle de l’aigua, etc.
  • Fer arribar a les escoles recursos educatius creats i promocionats pels propis docents en coneixement de les necessitats educatives actuals com a eina per promoure l’educació sostenible, l’educació emocional, motivació per l’aprenentatge, el gust per la literatura i promoure la reflexió a temes d’interès actuals per fomentar l’esperit crític i el diàleg entre l’alumnat.
  • Ser un recurs per descobrir i promocionar el territori geogràfic: parcs naturals, zona geogràfica, etc.
  • Funcionar com a eina per difondre la conscienciació sobre l’aigua vinculada al tema del canvi climàtic.

La vida és futur i el futur està a les nostres mans! 

Seguiu el projecte a Instagram: @llegenda_aigua

Podeu adquirir el conte a: https://edita.cat/projects/la-llegenda-de-laigua-de-la-vida/

 

L’AUTORA, MONTSERRAT CUADROS PUIG

Vaig nèixer a Biosca i actualment visc a Cervera.

Des de ben petita m’ha apassionat el món del dibuix, la pintura, el teatre i la música.

La meva professió com a mestra m’ha permès poder gaudir i compartir amb els infants aquesta passió i vocació pel que faig i pel que sento. Fins i tot m’ha portat a crear recursos propis d’ensenyament - aprenentage com són els contes en format d’àlbum il3lustrat. Com a mare de dos fills, la Júlia i el Marc, des de petits els he permès poder gaudir d’aquests petits moments que ens regalen els contes, de les històries amagades en cadascun d’ells que ens atansen a la cultura, les tradicions, el despertar de les emocions, la reflexió, etc. En aquestes estones compartides abans d’anar a dormir hem anat adquirint aquest gust per la lectura i aquest hàbit d’anar a la biblioteca a triar els contes.

Farà uns onze anys, el món de l’educació em va fer despertar les ganes d’escriure contes propis i fins i tot il·lustrar-los. El primer el vaig escriure l’any 2011, arran d’una necessitat que vaig detectar a l’aula en un grup d’INF3 i posteriorment, vaig publicar-ne dos: Les amigues de la lluna (2015) i Núvols de… (2020), ambdós en format d’àlbum il·lustrat.

Com a autora penso en històries que puguin agradar als infants i com a docent, penso en contes amb una finalitat didàctica i educativa, a través dels quals fer arribar un missatge a l’infant, i com un recurs de cultura i gust cap a la lectoescriptura.

 

LA IL·LUSTRADORA, NINA BACH PUJOL

Janina Bach Pujol, altrament coneguda com a Nina Bach. Garrotxina, il·lustradora, amant de la muntanya, de l’art i dels animals de bosc, especialment, el llop.

Graduada en Educació Infantil per la Universitat de Vic, vaig canviar de rumb després de decidir convertir la meva passió, la il·lustració, en la meva professió. Un cop cursat el CFGS en Il·lustració a l’Escola d’Art i Superior de Disseny d’Olot, vaig decantar-me per utilitzar les tècniques digital i aquarel·la.

He tingut la sort d’il·lustrar diversos contes, alguns dels quals encara no han vist la llum (com “El bosc no pot dormir”, que va guanyar els Premis de Final de Grau, Eva Toldrà i Salvador Reixach).

Actualment, a part d’il·lustrar contes, realitzo encàrrecs personalitzats, ‘bellycasting’ en embarassades i ‘bodypainting’, entre altres serveis i projectes col·laboratius.

Així mateix, a principis de 2021 vaig especialitzar-me en tatuatge permanent, i durant un temps vaig exercir aquesta professió al meu antic CAU.

CAU va ser un estudi d’il·lustració i de tatuatge, i, sobretot, el meu refugi. Ara no tinc aquell espai, però dins meu tot segueix inquiet per continuar nous projectes i crear personatges únics.

 


 

 

Municipis: 
Garraf
GarrotxaOlot

Relacionats

Article

Davant la situació de sequera, l’Ajuntament de Canovelles ha engegat una campanya amb l’objectiu de conscienciar la ciutadania sobre el fet que l’aigua és un recurs molt escàs i que cal reduir-ne el consum.

Notícia

600 alumnes d’una dotzena d’escoles i instituts de la ciutat han participat en una jornada d’educació ambiental a la llera del riu per commemorar el Dia Mundial de l’Aigua. Tot un seguit d’activitats i tallers que han proposat els estudiants de secundària per  divulgar entre els més joves les conseqüències que  poden tenir les nostres accions sobre el medi ambient.

Butlletí