Com podem netejar l’aire que respirem?

L’ambientòleg i professor d’investigació Xavier Querol indica el camí per aconseguir un aire net a les ciutats

Font: RAC1

15/10/2018 - 17:11

L’aire de Barcelona és dels més insalubres de tot l’estat. Principalment, l’aire de les grans ciutats conté massa òxid de nitrogen. En casos com els de la capital catalana aquest nivell supera el permès per llei.

Es tracta de partícules microscòpiques molt perjudicials per a la salut que en un 70% són provocades pels tubs d’escapament dels cotxes. Aquestes partícules agreugen les malalties respiratòries i cardiovasculars.

Per aconseguir un canvi real cal repensar l’ús del cotxe privat, i això fa por

El problema no és exclusiu de Barcelona. D’altres regions catalanes, com la plana de Vic, reben l’impacte de la contaminació de Barcelona en mode d’augment perillós de l’ozó. A la comarca d’Osona l’aire acostuma a contenir 10 vegades més ozó del que és aconsellable a conseqüència de la contaminació barcelonina.

Segons l’expert en qualitat de l’aire Xavier Querol, que ha visitat el programa de ràdio de RAC1 Tot és possible, hi ha esperances de reconduir la situació mitjançant l’implantació de projectes compromesos amb el medi ambient.

L’ambientòleg ha donat les claus per aconseguir netejar l’aire que respirem.

Passos per millorar l’aire que respirem

1. Consolidar un transport públic ràpid, barat i còmode.

2. Reduir el pas d’automòbils al centre de les ciutats.

3. Minimitzar la circulació de cotxes amb motor dièsel.

4. Potenciar els motors elèctrics i híbrids de taxis i furgonetes de repartiment.

5. Apostar per incrementar els carrils bici i fer-los més segurs.

Podeu escoltar l’entrevista a l’ambientòleg i professor d’investigació del Consell Superior d’Investigacions Científiques, Xavier Querol, aquí.

 


 

Relacionats

Notícia

La zona de baixes emissions (ZBE) va entrar en vigor l’1 de gener de 2020 amb l’objectiu de reduir la contaminació atmosfèrica i el volum del trànsit a la ciutat. Amb l’emergència sanitària per la covid-19 es va ajornar l’inici del règim sancionador, previst inicialment per a l’1 d’abril, als vehicles que no siguin aptes per circular per la ZBE en els horaris establerts. Les infraccions se sancionaran amb multes a partir de 100 euros, i poden incrementar-se en un 30% en cas de reiteració.

Notícia

MAN fabricarà 30 estàndard i Evobús 16 articulats, per valor de 20,1 milions d’euros, i els lliuraran el primer trimestre del 2021

Article

Així ho recull el Baròmetre semestral corresponent al mes de juliol de 2020, que s’ha elaborat a partir de 805 entrevistes telefòniques fetes entre el 3 i el 13 de juliol. El 94,7% dels enquestats veu positiu fomentar el transport públic, el 77,9% -vuit de cada deu- està d’acord amb l’ampliació de l’espai per vianants, i un 57,9% es mostra també partidari de construir més carrils bici.

Butlletí