Com podem netejar l’aire que respirem?

L’ambientòleg i professor d’investigació Xavier Querol indica el camí per aconseguir un aire net a les ciutats

Font: RAC1

15/10/2018 - 17:11

L’aire de Barcelona és dels més insalubres de tot l’estat. Principalment, l’aire de les grans ciutats conté massa òxid de nitrogen. En casos com els de la capital catalana aquest nivell supera el permès per llei.

Es tracta de partícules microscòpiques molt perjudicials per a la salut que en un 70% són provocades pels tubs d’escapament dels cotxes. Aquestes partícules agreugen les malalties respiratòries i cardiovasculars.

Per aconseguir un canvi real cal repensar l’ús del cotxe privat, i això fa por

El problema no és exclusiu de Barcelona. D’altres regions catalanes, com la plana de Vic, reben l’impacte de la contaminació de Barcelona en mode d’augment perillós de l’ozó. A la comarca d’Osona l’aire acostuma a contenir 10 vegades més ozó del que és aconsellable a conseqüència de la contaminació barcelonina.

Segons l’expert en qualitat de l’aire Xavier Querol, que ha visitat el programa de ràdio de RAC1 Tot és possible, hi ha esperances de reconduir la situació mitjançant l’implantació de projectes compromesos amb el medi ambient.

L’ambientòleg ha donat les claus per aconseguir netejar l’aire que respirem.

Passos per millorar l’aire que respirem

1. Consolidar un transport públic ràpid, barat i còmode.

2. Reduir el pas d’automòbils al centre de les ciutats.

3. Minimitzar la circulació de cotxes amb motor dièsel.

4. Potenciar els motors elèctrics i híbrids de taxis i furgonetes de repartiment.

5. Apostar per incrementar els carrils bici i fer-los més segurs.

Podeu escoltar l’entrevista a l’ambientòleg i professor d’investigació del Consell Superior d’Investigacions Científiques, Xavier Querol, aquí.

 


 

Relacionats

Article

Així ho recull el Baròmetre semestral corresponent al mes de juliol de 2020, que s’ha elaborat a partir de 805 entrevistes telefòniques fetes entre el 3 i el 13 de juliol. El 94,7% dels enquestats veu positiu fomentar el transport públic, el 77,9% -vuit de cada deu- està d’acord amb l’ampliació de l’espai per vianants, i un 57,9% es mostra també partidari de construir més carrils bici.

Notícia

Aquesta setmana s’han iniciat les proves de circulació d’un bus elèctric que fa l’itinerari de la línia Olesa – Esparreguera i que connecta amb FGC. Les proves s’estan fent amb el bus elèctric Solaris Urbino de 12 metres de longitud del Grup Direxis

Notícia

Durant els mesos de la crisi sanitària per la covid-19 es van impulsar diverses mesures municipals per fomentar la mobilitat sostenible i garantir la distància de seguretat. A partir del setembre es posaran en marxa més actuacions per seguir incrementant l’espai públic per als vianants i ampliar els carrils bus i els corredors bici. També es mantenen 34 dels 60 carrers delimitats com a itineraris segurs temporals que es van obrir durant el desconfinament i alguns, com la via Laietana, s’incorporaran al programa “Obrim carrers”, que es reactivarà a la tardor.

Butlletí