Optimitzar la conducció del metro per estalviar el 15% de l’energia utilitzada en la tracció

Font: TMB

19/12/2022 - 10:00

Es tracta d’un dels projectes estrella del Pla d’Eficiència Energètica de metro i bus que TMB va presentar el passat mes de setembre.​

L’optimització de la conducció automàtica a metro aplicant modes eficients de conducció ha permès reduir el consum elèctric de tracció dels trens en un 15% i mostrar-se com una de les mesures més importants de totes les incloses al Pla d’Estalvi i Eficiència Energètica de metro i bus que Transports Metropolitans de Barcelona va presentar el passat setembre. Aquests plans inclouen diferents projectes que han de permetre estalviar 20 milions d’euros l’any en consum elèctric. El sistema que ja està implementat a les línies L1,L2,L3, L5 i L9/10, i que s’incorporarà al projecte de nova senyalització a l'L4, ja s'ha pogut comprovar i la seva eficiència ha estat contrastada gràcies a les darreres proves.


Estudi de les corbes eficients

De tota l’energia emprada per fer funcionar la xarxa de metro, aproximadament el 30% està destinada al funcionament de les instal·lacions de les estacions i túnel mentre que el 70% restant correspon a les necessitats pròpies dels trens (tracció, enllumenat, climatització...). D’aquest percentatge utilitzat pels combois, una bona part se’n destina a la força de tracció. I és sobre aquest factor que s’ha treballat per optimitzar-ne l’energia emprada.

Per traccionar, els combois disposen de 4 modes de marxa. I el pla es basa en la reconfiguració d’aquestes marxes per fer-les més eficients energèticament. Concretament sobre l’anomenada nominal. Així, en funció de l’orografia de cadascuna de les línies s’ha incidit sobre les corbes d’acceleració i frenada dels trens reconfigurant la marxa esmentada i buscant el rendiment energètic òptim que permeti conjugar una major eficiència energètica i comoditat per l’usuari.


Proves realitzades

El sistema d’estalvi ja ha estat provat a les línies esmentades i durant el 2022 s’han continuat les proves de contrast a L3 que demostren un estalvi de fins al 15% en el consum que els trens destinen a la força de tracció.

 


 

Categories: 
Municipis: 
BarcelonèsBarcelona

Relacionats

Article

El 31% dels punts de llum de Barcelona són LED, el qual suposa un estalvi de 1.700 tones de CO2.

Article

El compromís amb la transició energètica ha permès doblar la potència d’energia fotovoltaica municipal en tres anys, fins a arribar als 4.300 kWp que generen les 157 instal·lacions existents. L’aposta per l’autogeneració i l’autoconsum continua amb projectes que permetin tornar a doblar l’energia generada amb plaques solars abans del 2025.

Article

Comença el projecte de desenvolupament d’una nova planta de fred d’alta eficiència a la Zona Franca que permetrà aprofitar el fred residual del procés de regasificació del gas natural liquat d’Enagás. A través de la Xarxa d’Ecoenergies Barcelona, la nova xarxa de fred estarà operativa al novembre del 2023 i permetrà cobrir necessitats de refrigeració a Mercabarna i el Port.

Butlletí