Tens #app?

Periodista
09/03/2014 - 00:00

Ja fa dos anys d'això, però de tant en tant algú encara m'ho recorda. El març de 2012 em van convidar a inaugurar el II Congrés de Comunicació Ambiental. En un moment de la meva ponència vaig explicar com la pregunta del ‘Tens web?' estava passant progressivament a la de ‘Tens App'? D'aquesta manera, un pèl provocadora, subratllava un canvi de fons en el món de la comunicació. En realitat, 'web' i ‘app' (programació específica per a dispositu mòbil que permet accedir a continguts sense passar per un navegador) no són instruments excloents, sinó complementaris en l'actual context on la mobilitat guanya cada vegada més terreny. En un àmbit com el de l'ambient i la sostenibilitat, entendre aquest canvi de centralitat en la comunicació --de la pantalla gran a la petita-- és una oportunitat majúscula. S'imaginen una comunitat amb més ganes i necessitat d'aire lliure i amb més capacitació i motivació per a interactuar? La pregunta del 'Tens App?' aquí és especialment pertinent. També avui.

En efecte, aquests dos anys han anat passant coses d'interès en aquest trànsit cap a les aplicacions accessibles des de dispositius mòbils. Aquestes darreres setmanes, hem conegut que el CREAF està treballant per fer possible la versió en català, castellà, gallec i euskera de la xarxa social enfocada amb la natura de referència, iNaturalist. També SEO/Birdlife ha presentat fa poc una guia d'aus d'Espanya per accedir-hi des de mòbils amb sistema operatiu d'Apple i de Google. D'altra banda, funciona de fa temps el portal Apps 4 Bcn, que aplega les diferents aplicacions pensades i programades des de la ciutat de Barcelona, moltes de les quals tenen un clar component ambiental: fa poc, l'app de les fonts o la d'itineraris per a runners.

És potser el moment de repescar alguns consells: 
- Aposta per una App si el que vols és potenciar la interactivitat i aprofitar els elements de geolocalització que ofereixen els dispositius mòbils o la interacció amb elements de sèrie com la càmera, l'acceleròmetre, etc. Funcionen bé per aquest format els continguts més pràctics, per exemple els que ens remeten a itineraris, a la identificació d'elements, o a l'enumeració de consells i la resolució de dubtes; millor si després ho podem presentar en un sistema de classificació per potenciar la vessant social via competició. 
- Una app és una oportunitat per repensar els propis continguts, també les persones a qui ens adrecem. No tingueu por de segmentar el vostre públic. La nostra web ha de ser per tothom; però una app no té perquè ser generalista. Funcionen millor com més acotat sigui el seu contingut i més clara sigui la seva utilitat. 
- Si només penses en facilitar una versió més amigable per als teus continguts, prioritza el redisseny del web per a que sigui adaptable (responsive design). Amb aquesta programació, que ara ja hem d'exigir en tot nou llençament que fem i que ja ve de ‘fàbrica' en moltes de les plantilles per defecte de wordpress, joomla, etc, podem satisfer una interacció moderada. Et sortirà més barat, ja que t'estalviaràs la programació per als diferents sistemes operatius.
- Pensa bé a vincular les aplicacions als continguts web i propiciar-ne la difusió per xarxes socials. Ens interessa potenciar la nostra presència i ser útils... però també mantenir tots els nostres espais virtuals el màxim de connectats. Objectiu, sinèrgia. Anuncia correctament que disposes d'una #app a la home del web i facilita la seva descàrrega mitjançant codis QR en tot el material de difusió que tinguis.
- Assegura't de llançar almenys les versions per a iOS i Android, i sospesa també fer-ho amb Windows, que vol lluitar per una major quota de mercat.
- Planteja't si tens els recursos econòmics i personals per a fer front no només a la programació i llençament de la app, sinó al seu manteniment i seguiment

Tens App? Ja trigues!

Periodista
Etiquetes: 

Relacionats

Butlletí