Lliçons del Park(ing) Day

Periodista
19/09/2014 - 00:00

El Park(ing) Day és un esdeveniment anual i global que aquest any també ha tingut lloc a Barcelona. S'hi han compromès més de 40 entitats, la meitat de les quals són membres de Barcelona + Sostenible. És una acció de caràcter simbòlic i efímer que obliga al ciutadà a mirar-se d'una altra manera la seva ciutat, que massa sovint dóna per descomptada, com si hagués oblidat que la ciutat en realitat és un instrument canviant, i que el construïm entre tots. 

La cosa, certament, va més enllà de la simpàtica anècdota. El Parking Day exemplifica a la perfecció algunes de les noves i reeixides estratègies de comunicació ambiental.

Vegem-ho:

- Ves més enllà de les paraules, massa sovint trivialitzades i intenta comunicar amb la imatge i l'experiència. Una gandula i un para-sol en l'espai que ocupava un cotxe expliquen millor que qualsevol adjectiu el projecte de ciutats més humanes. No diguis què faràs, fes-ho.

- Enfoca endavant, concreta, acota. És evident que no hem d'oblidar els perills i riscos de la contaminació ambiental, però el parking day posa l'accent en les solucions, l'espai a reconquerir, allò que podem canviar. Al voltant de la iniciativa, s'articulen propostes concretes de millora de la ciutat. No és la queixa, és la proposta el veritable instrument de transformació.

- Cuida el to... sense catastrofisme, sense ganes de culpabilitzar. La majoria d'accions del parking day són una invitació a fer, són pròpies d'una ciutadania que ja no vol ser alliçonada sinó que busca parlar de tu a tu, que vol 'tocar' i participar en primera persona.

Hi ha moltes iniciatives que incorporen aquestes variables, cada vegada més. Senyal d'un moviment de fons que veiem reflectit en desenes de convocatòries per petites i modestes que siguin. Com la del Park(ing) Day.

La suma d'aquestes propostes petites... ja no és tan modesta.

Periodista
Etiquetes: 

Relacionats

Butlletí